۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۴۷۱۹۸
امام جمعه موقت بجنورد:

مسؤولان نباید با کم‌توجهی به خواسته‌های مردم، کفران نعمت کنند

امام جمعه موقت بجنورد با تأکید بر خدمات‌دهی بهتر مسؤولان به مردم، گفت: بنا به فرموده امام حسین (ع) حوائج و نیازهای مردم در واقع نعمت الهی برای مسؤولان است؛ از این‌ رو کارکنان و کارمندان نباید با کم‌توجهی به خواسته‌های مردم، کفران نعمت کنند.
حجت الاسلام ابوالفضلی- جلسه اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدرضا ابوالفضلی، امام جمعه موقت بجنورد، امروز در جلسه اخلاق کار که ویژه کارکنان و کارمندان اداری در بجنورد برگزار شد، با اشاره به اهمیت کار و تلاش برای بهبود اوضاع جامعه و ارتقای زندگی شخصی، اظهار کرد: بر اساس سنت رسول خاتم، در دین مبین اسلام بازنشستگی بی‌معنا بوده و فرد می‌بایست تا پایان عمر به‌منظور تأمین رفاه خانواده و جامعه خویش کوشش کند.

وی با بیان اینکه فعالیت و کار برای افزایش رفاه عمومی و خانوادگی باید با رعایت برخی اصول و ضوابط انجام شود، افزود: کارکنان و کارمندان اداری می‌بایست به اصولی چون خدمت‌گزاری، امانت‌داری و انضباط کاری پایبند باشند.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی با بیان اینکه جدیت در پیگیری امور و مسؤولیت‌پذیری برخی دیگر از اصول مورد نیاز برای کارکنان اداری است، ادامه داد: همچنین بایستی کارمندان به اصل عدل و انصاف در قضاوتها و مهرورزی با همکاران و اربابان رجوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی اصل بردباری و پرهیز از خودکامگی را از دیگر ملزومات کار اداری دانست و گفت: باید همان‌طور که افراد در ابتدا برای یافتن شغل تلاش می‌کنند، پس از استخدام و شروع فعالیت کاری و خدمت به مردم هم هیچ‌گاه از تلاش برای بهبود کار دست برندارند.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی که نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان خراسان شمالی هم هست، با بیان اینکه کار در زمره عبادات محسوب می‌شود اما اگر توأم با اخلاق نباشد عبادت نخواهد بود، خاطرنشان کرد: از این‌ رو باید کارکنان با احساس مسؤولیت و نیت خالصانه امور محول شده را پیگیری کرده و تا حصول نتیجه از تلاش باز نایستند.

وی با تأکید بر ارتقای نظم در محیط های اداری، پاسخگویی بهتر و شایسته به ارباب رجوع و ورود و خروج به‌ موقع کارکنان و کارمندان، افزود: اصل انضباط کاری برای کارمندان به این معنی است که سازمان‌پذیر بوده و از بی‌نظمی خودداری کنند.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی همچنین با اشاره به لزوم سپردن کارها و مسؤولیتها به اهل آن، اظهار کرد: یکی از مواردی که نظام اداری را تضعیف و تخریب می‌کند، سپردن مسؤولیت به کسانی است که قابلیت و اهلیت انجام کار مورد نظر را ندارند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کارمندان بایستی پاسخگویی به ارباب رجوع و رفع خواسته‌های مردم را افتخار خود دانسته و از آن برای تقرب الهی استفاده کنند، تصریح کرد: بنا به فرموده امام حسین(ع) در واقع حوائج مردم نعمت بوده و نباید کارمندان از انجام آن احساس خستگی کنند؛ چرا که خواسته‌های مردم از مسؤولان نعمتی از سوی خداوند محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی با قرائت حدیث «إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ» از امام حسین(ع)، اظهار کرد: بنا به فرموده این امام همام نياز مردم به شما از نعمتهاى خدا بر شما است؛ به همین دلیل نباید از اين نعمت افسرده و بيزار باشید و با کم‌توجهی به خواسته‌های مردم، کفران نعمت کنید.

امام جمعه موقت همچنین به تشریح اخلاق خوب و بد از نظر اسلام پرداخت و افزود: بنا به آموزه‌های دینی اخلاق نیک و حسنه اخلاقی است که جسم و روح را آزرده نکرده و به آنها ضربه نمی‌زند و از سوی دیگر سبب خشنودی و رضایت قلبی شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات