۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۴۴۵۶۱۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی:

نبش قبر بدون اذن حاکم شرع حرام است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به نبش قبر تعدادی از اموات در گورستان بهرام‌آباد اهر گفت: نبش قبر بدون اذن حاکم شرع حرام است.
حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی

حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به حوادث اخیر در گورستان بهرام‌آباد شهرستان اهر، اظهار داشت: شهردار اهر اذعان داشته که مسیر پروژه مسیرگشائی و یا فضای سبز در این مکان احداث خواهند کرد، این در حالی است که گورستان بهرام‌آباد اهر دائر است و تا چند سال پیش نیز مردم اموات خود را آنجا دفن می کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهرداری و شورای شهر اهر قصد انجام کاری در این مکان را دارد، ابتدا باید از حاکم شرع اذن گرفته و از دادستان دستور بگیرد، چراکه به لحاظ شرعی؛ نبش قبر حرام است، در این راستا اداره اوقاف اقدام به نصب اطلاعیه‌ای با هدف آگاهی اهالی منطقه کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در سه بخش ترویج وقف، اجرای نیت واقف و همچنین اخذ سند برای تثبیت موقوفات جزء استان‌های برگزیده کشور شناخته شده‌ایم، گفت: در این راستا بیش از 6 هزار سند اجاره‌ای تنظیم شده و همچنین 85 درصد از موقوفات استان سنددار شده‌اند که در نوع خود بی نظیر است.

حجت الاسلام مصائبی همچنین از آغاز طرح نهضت سوادآموزی قرآن در استان خبر داد و اظهار داشت: شایسته نیست؛ آذربایجان و تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع است، در عرصه علوم قرآنی مشکلات عدیده داشته باشد، امیدواریم با اجرای طرح نهضت سوادآموزی قرآن در طول پنج سال آینده، بی سوادی قرآنی در جامعه در حد روخوانی ریشه کن شود.

وی با اشاره به ثبت سه وقف جدید در حوزه قرآنی در کلانشهر تبریز خبر داد و تصریح کرد: انتظار می‌رود با ترویج فرهنگ وقف در حوزه قرآن کریم و اهل بیت(ع)، آذربایجان شرقی از جمله استان‌های پایلوت این موضوع در کشور قرار گیرد؛ البته در سال جاری بیش از 40 مورد وقف در استان صورت گرفته که شاخص‌ترین این موقوفات آیت الله سبحانی در تبریز است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌‎که سال جاری 19 هزار نفر در طرح تربیت حافظ قرآن حضور داشتند که 1600 مدرک صادر شده است، گفت: در حوزه ترویج علوم و معارف قرآنی از حداکثر توان خود بهره می بریم و انتظار داریم دیگر نهادهای فرهنگی یاور سازمان اوقاف در این عرصه باشند.

حجت الاسلام مصائبی در پایان با اعلام این‌که سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم آذربایجان شرقی در چهار بخش حفظ، ترتیل، قرائت و اذان با حضور 432 شرکت کننده از سراسر استان از چهارم شهریور در تبریز برگزار می‌شود، گفت: آمار شرکت کنندگان در مقایسه با سال گذشته افزایش 30 درصدی را نشان می‌دهد./935/303/ب2

ارسال نظرات