۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۴۴۵۶۰۹
رییس پژوهشکده حج و زیارت:

جریانهای سلفی با یکدیگر تفاوتهای بنیادی دارند

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با بیان این‌که جریانهای سلفی با یکدیگر تفاوتهای بنیادی دارند، گفت: اگر تمایز این گروه‌ها را شناسایی کنیم راه مبارزه با هر کدام را به تفصیل می‌یابیم و اگر به خوبی آنها را نشناسیم همگرای‌شان می‌کنیم به صورتی که مقابله با آنها بسیار دشوار خواهد شد.
علیزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید مهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت پیش از ظهر امروز در برنامه مدرسه تابستانی کلام امامیه به موضوع نقش جامع جریانهای سلفی معاصر به مواجهه صحیح با سلفی‌گری اشاره کرد و گفت: با مفهوم سلفی‌گری نباید به صورت بسیط برخورد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: می‌توان سلفی‌گری را به جریانهای مختلفی تقسیم کرد، همچنین می‌توان آن را جریانی واحد و بزرگ دانست، اگر به این نتیجه رسیدیم که این جریان، بسیط است طیف گسترده‌ای از آنها در مقابل ما قرار می‌گیرند که مقابله با آنها بسیار دشوار خواهد شد.

رییس پژوهشکده حج و زیارت با بیان این‌که سلفی‌گری از جریانهای گوناگونی تشکیل شده است، گفت: در بررسی جریان سلفیه به این نتیجه می‌رسیم که دارای نحله‌های مختلفی است و با معیارهای مختلفی از یکدیگر جدا می‌شوند، گاهی ملاک تقسیم، موضوع هرکدام است که به تکفیری، جهادی، تعلیمی و غیره تقسیم می‌شوند.

وی افزود: ملاک دیگر جایگاه آن است، یعنی محلی که آنها زندگی می‌کنند و آن جریان از آن جایگاه بروز کرده است، مانند جریانهای شبه قاره، شبه جزیره و غیره. ملاک بعدی روش آن جریان است مانند سلفیهای سکولار، تبلیغی، رادیکال و افراطی هستند.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با بیان این‌که جریانهای سلفی با یکدیگر تفاوتهای بنیادی دارند، تصریح کرد: اگر تمایز این گروه‌ها را شناسایی کنیم راه مبارزه با هرکدام را به تفصیل می‌یابیم و می‌توانیم آنها را بر ضد یکدیگر قرار دهیم اگر به خوبی آنها را نشناسیم همگرای‌شان می‌کنیم به صورتی که مقابله با آنها بسیار دشوار خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: اختلافهایی که بین گروه‌های سلفی وجود داشت سبب برگزاری همایشی در حدود چهار سال قبل شد تا در آن همایش به نتیجه‌ای واحد برسند و برای سلفی‌گری، تعریف واحدی ارائه دهند.

رییس پژوهشکده حج و زیارت به این نکته که نباید بدنه اهل سنت را سلفی و حتی داعشی بدانیم، ابراز داشت: سه کانون اصلی برای جریان سلفیه وجود دارد، اول، کانون شبه قاره است، دوم، کانون مصر است که مبانی فکری آن در جامعه ما شناخته نشده است باید اشاره کرد، مصر بسیار آماده است که اندیشه‌های شیعه را بپذیرد زیرا بعضی از کتابهای ما در آنجا منتشر شده و از علمای ما به خوبی استقبال می‌کنند.

وی افزود: کانون سوم، منطقه نجد است با محوریت محمدبن عبدالوهاب که این افراد اساس اندیشه‌های تکفیر اعتقادی هستند، کانون فرعی دیگری نیز در یمن برای سلفیها وجود دارد.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با بیان این‌که ۸۵ درصد اهل سنت صوفیه هستند، ابراز داشت: این گروه به اهل بیت(ع) محبت دارند و نمی‌توان‌ آنها را با سلفی‌گری یکی دانست همچنین سلفی‌ جهادی با سلفی‌ تکفیری تفاوت دارند اما ما به دلیل آگاهی کم، آنها را نیز یکی می‌دانیم که در نتیجه سبب می‌شود هر دو علیه ما متحد شوند.

این مراسم در قالب نخستین سخنرانی در روز دوم برنامه‌های مدرسه تابستانی کلام امامیه برگزار شد./202/862/ب1

ارسال نظرات