۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۴۴۵۵۵۷
از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

سیره امام سجاد در حج و عمره گردآوری شد

کتاب سیره امام سجاد علیه السلام در حج و عمره به قلم محمدمهدی کافی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
سیره امام سجاد علیه‌السلام در حج و عمره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده حج و زیارت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت با هدف گردآوری سیره و سخنان امام سجاد علیه‌السلام در سفرهای حج و سرزمین وحی، کتاب سیره امام سجاد علیه‌السلام در حج و عمره را به قلم محمدمهدی کافی منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

 

حج، باشکوه‌ترین، معنوی‌ترین و اثربخش‌ترین عبادت میان عبادت‌هاست که خداوند متعال بندگان خود را به انجام آنها مکلف و موظف کرده است. این عبادت عظیم و پر رمز و راز، عارفان را به سیر و سلوک و رسیدن به کمال، عابدان را به عرشی‌ترین عبادت‌ها و طاعت‌ها و سالکان الی الله را به فیض لقای الهی رهنمون می‌کند.

 

حج به راستی دیار معرفت و دلدادگی، کوی محبت و شیدایی، وادی سیر و سلوک و تقرب، سرای عبودیت و فروتنی و رستاخیز دلها و جان‌های مشتاق است. این عبادت بی‌بدیل و ناب، فلسفه‌ای به گستره اقیانوس‌ها و ثمره‌ای به پهنای آسمان‌ها دارد که باید در دانشگاه اولیای معصوم علیهم‌السلام و عارفان فرزانه به نظاره نشست و غواص اقیانوس حکمت و اسرار گهربار آنان شد.

 

بخشی از معارف ناب و حکمت‌های گران‌سنگ و انسان‌ساز حجدر آثار و سخنان معصومین‌ علیهم‌السلام و بخشی دیگر در سیره عملی آنان شناسایی و مشاهده شده و انسان‌های عاشق را از این منبع فیض الهی بهره‌مند کرده است.

 

یکی از معصومین علیهم‌السلام که حقیقت حج در گفتار و رفتار او تجلی یافت، وجود مقدس امام علی بن حسین علیهماالسلام است. او بیش از بیست بار سفر حج کرد و در هر سفر، از آغاز تا انجام، روح حج در جزء جزء رفتار او ـ از احرام گرفته تا کمک به همسفران، از مناجات و طواف عاشقانه تا وقوف عارفانه در مواقف شریف ـ جلوه‌گر بود.

 

کتاب سیره امام سجاد علیه‌السلام در حج و عمره با بررسی گفتار و سیره آن حضرت، الگوی زیبایی از حج برای حج‌گزاران ارائه می‌دهد تا با اسوه قرار دادن آن حضرت در این سفر معنوی، در جهت کمال خود و همسفران تلاش کنند.

 

این اثر در یک مقدمه و هفت فصل با عنوان‌های حج و زندگانی پیشوای چهارم، شوق زیارت، امام سجاد علیه‌السلام در حج و عمره، به سوی خانه دوست، مسجدالحرام و نشانه‌های الهی، حج و مسئولیت‌های اجتماعی و کامل شدن حج با دیدار اهل بیت علیهم‌السلام تدوین شده است.

 

حج عبادتی جامع، پیشوای چهارم، توشه تقوا، فرزند مکه و منا، دعا برای حج، حج با پای پیاده، پاداش حج‌گزار، حج با اخلاص، حق حج، حج و جهاد در نظر امام، حج و انفاق، استخاره، توشه سفر، ارزش خدمت به زائران، تسبیح اعظم، میقات، لبیک، فضیلت مکه، مشعرالحرام، منا، رکن یمانی، ملتزم، دعا در کنار حجر، حجرالاسود، چاه زمزم، دعا برای باران و چشم برزخی برخی از عنوان‌های فرعی این اثر است.

 

در فصل هفت این کتاب با عنوان «کامل شدن حج با دیدار اهل بیت علیهم‌السلام»، افزون بر سه عنوان زیارت خاندان نبوت، مرد بلخی و دیدار با امام سجاد علیه‌السلام و امام سجاد علیه‌السلام و زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله، دعای عرفه امام چهارم شیعیان نقش بسته که زیبایی ویژه‌ای به اثر داده است.

 

چاپ اول کتاب سیره امام سجاد علیه‌السلام در حج و عمره تألیف محمدمهدی کافی در قطع پالتویی، 140 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 3600 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت تابستان 1395 منتشر شده است./920/پ202/ق

 

ارسال نظرات