۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۴۴۳۶۶۹
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت بهره گیری از فرصتهای فضای مجازی

حجت الاسلام موسوی گفت: در همه جای دنيا در مباحث فناوری رسانه‌ای، اين فرض اساسی وجود دارد که توسعه اين فناوریها در سطح اجتماع و به لحاظ تاثيرات اجتماعی همواره با فرصتها و تهديدهايی همراه است.
حجت الاسلام و المسلمین سید رضا موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرمان و مدرس کشوری جنگ نرم اینترنت، فضای مجازی

حجت الاسلام سید رضا موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان و مدرس کشوری جنگ نرم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با تحلیل مساله عدم توجه به منافع ملی در مديريت اينترنت و تلفن همراه در سالهای گذشته، گفت: در کاربردی‌ترين فهم از تکنولوژی؛ اگر استفاده از آن در جهت منافع انسانها باشد؛ می‌گوييم تکنولوژی و فناوری مثبت است مانند بسياری از پيشرفتهای پزشکی و مواردی از این قبیل و اگر در جهت منافع انسان‌ها نباشد مانند ساختن سلاحهای ميکروبی؛ يک تکنولوژی منفی است.

وی بیان داشت: در همه جای دنيا در مباحث فناوری رسانه‌ای، اين فرض اساسی وجود دارد که توسعه اين فناوریها در سطح اجتماع و به لحاظ تاثيرات اجتماعی همواره با فرصتها و تهديدهايی همراه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان عنوان داشت: در اينجا يک قاعده عقلانی وجود دارد که می گوید اگر يک وسيله‌ در مجموع، فوائدش از مضرّاتش بيشتر باشد استفاده از آن معقول و منطقی است و اگر ضررهايش بيشتر از منافعش باشد توليد آن وسيله و استفاده از آن کار غير عقلانی است از این رو در سياستگذاری فرهنگی تمام کشورها تلاش می‌شود که بر مبنای همین قاعده عقلايی فرصتها افزايش و تهديدات کاهش يابد.

وی ادامه داد: بر اين اساس زمانی دولت بايد در پی طراحی و توسعه اين فناوری باشد که فرصتهای آن بر تهديداتش ترجيح پيدا کند.

حجت الاسلام موسوی خاطر نشان کرد: قطعاً منطق تحميل فناوری به جامعه مخاطبان با اين استدلال که آسيبها را پس از جا افتادن حل کنيم؛ اصلی غير عقلايی است که می‌تواند ضررهای عميق و دامنه‌داری به جامعه تحميل کند اما متأسفانه اين رودربايستی با تکنولوژی در بسياری از روشنفکران کشورهای جهان سوم وجود دارد که گاهی طرح پرسش‌های منطقی را هم بر نمی‌تابند.

وی تاکید کرد: بايد دقت کنيم که اسير شعار‌گرايی و يا گرفتاری در دام بعضی از مشهورات نشويم بنابر این نبايد تنها به دليل مواجهه سلبی بودن يک امر آن را بد بشماريم.

این مدرس کشوری جنگ نرم افزود: يکی از برخوردهای درست انسانها برای به دست آوردن منافع و دفع ضرر؛ رويکرد سلبی است مانند زمانی که شما برای جلوگيری از دستبرد دزدها در منزل خود را قفل می‌کنيد که در واقع اين يک مواجهه سلبی است و نه تنها اشکالی ندارد بلکه لازم هم هست.

وی در ادامه گفت: ما هشت سال برای دفاع از کشورمان جنگيديم و دفاع کرديم و با همين دفاع، مملکت را حفظ کرده ايم و با همين دفاع و برخی از برخوردهای سلبی در قبال برخی پديده‌های فرهنگی؛ از فرهنگ خود دفاع می‌کنيم و اين کار درست و خوبی است البته در کنار آن بايد حتما به صورت فعالانه نيز عمل کنيم بنابراین هم مواجهه سلبی و هم مواجهه فعال هر دو لازم هستند.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: بايد دقت کنيم که با اين جور غلطهای مشهور به عقب رانده نشویم چرا که مواجهه سلبی يکی از ضرورتهای زندگی ما است از این رو اينکه بايد مواجهه فعال داشته باشيم ناقض این اصل نیست اما توجه کنیم که اين دو در کنار هم هستند و هيچ کدام جای يک‌ديگر را نمی گيرند و برای به ثمر نشاندن مواجهه‌های فعال حتما بايد از مواجهه‌های سلبی نيز استفاده کرد.

وی تصریح کرد: به گفته مولوی انسان اول بايد در صدد دفع موش باشد و بعد از آن برای جمع‌آوری گندم کوشش کند زيرا اگر آفتها دفع نشوند هر چه به دست می‌آوری را به دست آفت می سپاری پس در این زمینه باید دقت بیشتری کرد.

حجت الاسلام موسوی یادآور شد: این قواعد عقلانی در به کار گیری فناوری جدید نیز باید مدّ نظر قرار می گرفت اما متاسفانه با غفلت و ترس از عقب ماندگی تسلیم عواقب نادرست و فاجعه بار آنها شدیم به همین جهت اکنون به جای پیشگیری باید فکر درمان آفات آن باشیم./302/9703/ب1

ارسال نظرات