۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰
کد خبر: ۴۴۲۰۶۵
معاون آموزش مؤسسه عالی حوزوی امام رضا:

حضور در حج هویت جامعه اسلامی است

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در زمینه اهمیت حج، گفت: حضرت فرمودند که خداوند کعبه را علم و نشانه ای برای اسلام قرار داده است، هویت جامعه اسلامی این است که در حج حضور پیدا کند؛ اگر جامعه ای عمدا حج را ترک کند در واقع هویت خود را از دست داده و اثرات تکوینی دارد.
کعبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نصرالله آقاجانی معاون آموزش و تهذیب مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) عصر امروز در سلسله نشست های علمی تخصصی حج و زیارت با موضوع زندگی در آینه حج که در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد، با اشاره به رابطه حج و جامعه اسلامی گفت: عظمت مکه به جهت کعبه است.

 

وی افزود: مبدأ و مقصد کعبه خداوند متعال است اما انسان در این مسیر نقش ایفا می کند، اگر بشریت موضوعیت نداشت خداوند کعبه را قرار نمی دارد، مکه به عنوان ارمان شهر اسلام می تواند برای امت اسلامی الهام بخش باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نماز عبادتی به شمار می رود که کعبه و قبله در آن مورد توجه است، اظهار داشت: این قبله باید مورد توجه باشد که جامعه با کعبه با جامعه بدون آن بسیار متفاوت است، باید توجه داشت که بین تکوین و تشریع نسبت وجود دارد.

 

وی ادامه داد: کعبه عظمت تکوینی دارد از این رو احکام و تشریع آن سنگین است که هرکس بتواند آن را عملی کند می تواند قرابیت پیدا کند، اگر تشریع رعایت نشود اثرات مکه خود را نشان نمی دهد؛ همه جوامع و شهرهای می توانند مکه و کعبه را الگوی خود برای رسیدن به آرمان ها قرار دهند.

 

حجت الاسلام آقاجانی با بیان این که کعبه قبلکه گاه مطهر است، ابراز داشت: هر جامعه هر اندازه ای که به کعبه توجه داشته باشد به همان میزان طهارت دارد، کعبیه بیت و مبارک و هدایت است؛ یکی از وجوه ظلمت جوامع امروزی این است که خانه هدایت را از دست داده اند.

 

وی حج را نشانه تمام عیار مشتاقان به کعبه دانست و عنوان کرد: در جامعه باید اشتیاق به کعبه موج بزند که اگر امت اسلامی آن را از دست دهد ویژگی جامعه اسلامی را ندارد، جامعه می تواند غیر ذی زر بوده اما مطلوب باشد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در زمینه اهمیت حج خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند که خداوند کعبه را علم و نشانه ای برای اسلام قرار داده است، هویت جامعه اسلامی این است که در حج حضور پیدا کند؛ اگر جامعه ای عمدا حج را ترک کند در واقع هویت خود را از دست داده و اثرات تکوینی دارد.

 

وی اضافه کرد: جامعه ای که نسبتی با کعبه و حج داشته باشد از عظمت و بزرگی برخوردار است، باید توه داشت که بزرگترین عظمت ها، عظمت معنوی است./1323/پ202/ب1

ارسال نظرات