۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۴۴۱۴۳۳
آیت الله فاضل لنکرانی در سمینار حقوق بشر اسلامی:

اعلامیه حقوق بشر نسل بشر را تهدید می کند/ نظام امامت و ولایت فقیه تضمین کننده حقوق انسان است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که اعلامیه حقوق بشر به دور از جنجال های سیاسی باید از سوی متفکران ادیان به ویژه محققان اسلامی مورد نقد علمی قرار گیرد، گفت: اگر این اعلامیه به خوبی بررسی شود متوجه می شویم که نافی حقوق بشر بوده و نسل بشر را تهدید می کند.
محمد جواد فاضل لنکراني سمینار تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پیش از هر امروز در سمینار تخصصی حقوق بشر اسلامی که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، گفت:  اعلامیه حقوق بشر به دور از جنجال های سیاسی باید از سوی متفکران ادیان به ویژه محققان اسلامی مورد نقد علمی قرار گیرد، در سال 91 د مرکز فقهی به میدان آمدیم و تا اندازه ای این مسأله را مطرح کردیم.

 

وی افزود: اگر می خواهیم یک منشوری به دنیا عرضه کنیم باید این شیفگی که در بسیاری از کشورها، کشورهای اسلامی و در برخی متفکران ایران قرار دارد برطرف شود که تصور کنند همه اش قابل پذیرش است، روح این اعلامیه کاملا در نفی روح انسانیت است گرچه در ظاهر موارد خوبی نیز دارد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر این اعلامیه به خوبی بررسی شود متوجه می شویم که نافی حقوق بشر بوده و نسل بشر را تهدید می کند، اظهار داشت: همچنین نافی شریعت است، اعلامیه حقوق بشر را برای نفی شرایع سماوی تدوین کردند، در قوانین کشورهای اموری به عنوان حق و اموری نیز به عنوان تکلیف است، مصدایق حق باید از مصادیق تکلیف تشخیص داده شود.

 

وی ادامه داد: تکامل و تعالی یک قانون چه قانون سماوی و چه  قانون دولت ها و ملت ها در پرتو برخورداری از مؤلفه های حق و تکیلف است، کسانی که مسأله حق را مطرح کردند دنبال تکلیف زدایی هستند و می گویند بشر کرامت ذاتی دارد که مانع است آن را تکلیف کنیم، تکلیف را به معنای تحمیل گرفتند که مغالطه ای بزرگ است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که تکلیف در ضدیت با فطریت بشر نیست که بگوییم تحمیل است، ابراز داشت: برخی دنبال این معنا هستند که حضور دین را کمرنگ کنند و مسأله انتخابات را مطرح می کنند که این موضوع و تشکیل حکومت حق است یا تکلیف، از نظر منطق فقهی باید بگوییم چه عیبی دارد یک فعلی از زاوایه ای حق و از زاویه ای تکلیف باشد از این رو حما نیاز نیست یکی را در نظر گرفت.

 

وی عنوان کرد: دلیل نداریم اگر چیزی از زاویه ای حق شد در همه ابعاد بایداین گونه باشد بلکه احتمال دارد به گونه دیگر باشد، انسان حق دارد حکومت تشکیل دهد و هم مکلف به رشد و تعالی است، اگر چیزی از زاویه ای حق و از زاویه دیگر تکلیف باشد مورد واحدی ندارد که بگوییم اصل تکلیف یا حق است.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اظهار(ع) خاطرنشان کرد: امروز کسی در دنیا پیدا نمی شود که اهل فکر باشد و بگوید انسان حقی ندارد اما باید بررسی کرد ریشه این حق از کجا آمده است، ملازمه وجود ندارد که خلافت الهی منشأ حقوق انسان باشد گرچه ممکن است بسیاری از حقوق انسان ریشه در خلافت الهی داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: همچنین ملازمه ای برای حق بشر و این که عالم مسخر اوست وجود ندارد، اگر انسان چیزی در اختیار دارد دلیل نمی شود که هرگونه ای که خواست از آن استفاده کند، یک حلقه مفقوده وجود دارد که معلوم نیست ضمانت اجرایی حقوق بشر چیست.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بشر نهادهای بین المللی درست کرده و اجرای آن را تضمین کرده است، گفت: آیا واقعا در این مدت این نهادها توانستند اجرای صحیح داشته باشند، باید قوه ای خارج از بشر باید پشتوانه حقوق بشر باشد، ضمانت خود بشر امکان وقوعی ندارد، در اسلام دین کامل را دینی می دانیم که حقوق را با تمام ابعاد برای بشر بیان کند و هم ضمانت اجرایی را بیان کند.

 

وی افزود: نظام امامت در اسلام تضمین کننده حقوق انسان است، اگر بشر می خواهد به حقوق خود برسد تنها تضمین کننده نظام امامت و در عصر غیبت ولایت فقیه است، ما ولایت فقیه را تنها راه سعادت انسان می دانیم، گروهی از روسیه در جلسه ای با بنده گفتند موفق ترین حکومت ها نظام ولایت فقیه است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: آیا محاکم اسلامی برای کسانی که خارج از جغرافیای انسان هستند می تواند مشروعیت و حجت داشته باشد، دنیای غرب در محاکم خود مسلمانان را با قوه قهریه محکوم می کنند، چند راه برای این موضوع وجود دارد یک راه این است که اگر قضا به معنای ولایت تفسیر شود در غیر مسلمانان نیز جریان دارد.

 

وی در پایان ابراز داشت: آنچه قضاوت اسلامی دارد مورد قبول دنیا است، چون آن ها این ضوابط را بر اساس فکر خود قبول دارند باید ملزم شوند که قضاوت حاکم اسلامی را در حق خود نافذ بدانند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات