۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۴۱۴۳۰
آیت الله اعرافی در سمینار تخصصی حقوق بشر اسلامی:

علمای اسلام از حالت انفعالی در حقوق بشرخارج شوند/ منطق اعلامی حقوق بشر دارای اشکالات عملی و تناقض است

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که علما و اندیشمندان جهان اسلام در مقوله هایی همانند حقوق بشر باید از موضع فعال و آگاهانه اقدام کنند، گفت: وقت آن رسیده که از حالت انفعالی در مسائل جهانی فاصله بگیریم و با رویکرد ملکوتی و بر اساس مبانی اندیشه های خود را در مقوله های نو بیان کنیم.
سمینار تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی در قم سمینار تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز در سمینار تخصصی و بین المللی حقوق بشر اسلامی که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: حوزه های علمیه در برابر این دست از مباحث رسالت سنگینی دارند.

 

وی افزود: این نهادها از ذخایر بزرگ فقهی برخوردار هستند و حوزه ها سرمایه های بزرگی در اختیار دارند، وظیفه حوزویان گسترش بخشیدن به مرز های دانش فلسفه کلام فقه و ورود در عرصه های نو است؛ هنگامی می وانیم به نظریه جامع اسلام در زمینه حقوق بشر برسیم که دانشهای اسلامی بر پایه متولوژی اصیل و عمیق گسترش پیدا کرده تا سخنانی مطابق با روز عرضه کنیم.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که وظیفه حوزه است که به نیازهای نو و جدید بشر بپردازد، اظهار داشت: کشور ما داعیه حرکت به سوی تمدن اسلامی دارد که این حرکت نیازمند گسترش علوم اسلامی و پردازش است.

 

وی ادامه داد: علما و اندیشمندان جهان اسلام در مقوله هایی همانند حقوق بشر باید از موضع فعال و آگاهانه اقدام کنند، وقت آن رسیده که از حالت انفعالی در مسائل جهانی فاصله بگیریم و با رویکرد ملکوتی و بر اساس مبانی اندیشه های خود را در مقوله های نو بیان کنیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که متأسفانه برخی از حوادث جهان اسلام عرصه را برای حضور فعال تنگ کرده است، ابرازداشت: شکل گیری گروه های تکفیری و گسترش خشونت های به ظاهر مذهبی مانعی برای حضور فعال دراین عرصه است.

 

وی عنوان کرد: گسترش این مانع به دست قدرت های بیگانه است، در زمینه حقوق بشر مطالب مهمی در احتجاج با غرب داریم، اگر از موضع فعال به سوی منابع برویم می توانیم یک نظریه تام و نظام جامع حقوق بشر را استخراج کنیم.

 

عضو شوای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: جمع آوری مجموعه گزاره های توصیفی و معارفی قرآن و حدیث در قلمرو حقوق بشر و نظام بخشی به آن باید انجام شود، فقه اسلامی به ویژه فقه اهل بیت از منابع غنی برخوردار است که باید استخراج شود.

 

وی اضافه کرد: فقه امروز غنی است اما دو اقدام ضرورت دارد یکی ابواب موجود غنی تر شود و ابواب جدید پایه ریزی شود، گسترش مرزهای فلسفی و فقهی و کلامی ضرورتی است که در حقوق بشر اسلامی باید انجام شود.

 

آیت الله اعرافی با بیان این که در منابع عقلی و نقلی ما دیدگاه ها و معارفی وجود دارد که در حوزه حقوق بشر می تواند ما را به موضع فعال بکشاند، گفت: مجموع معارف در قلمرو حقوق بشر از عمق و دامنه وسیع برخوردار است، ویژگی های حقوق بشر اسلامی، دامنه بسیار گسترده ای در اسلام برای حقوق بشر در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: حجم روایات و اندیشه وارد شده در سنت اسلامی در محور حقوق حجم بالایی است، جان انسان ها، امنیت، نوامیس افراد، اموال، عهد و پیمان، امانت ها، اندیشه و تعلیم و تبیت، اسرار و زندگی خصوصی افراد، حداقل زندگی و رفاه اقتصادی، حق نقد و اظهار نظر و مشارکت در سرنوشت بخشی از حوزه هایی است که اسلام درباره آن حرف های بسیاری دارد.

 

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: در هر یک از محورها تعالیم بزرگ فقهی و اخلاقی داریم که ار مبنای مستحکم فلسفی برخوردار است، اگر اندیشه فکری و کلامی و اندیشه فقهی اسلامی جمع شود دنیایی از معارف و منشوری غنی برای ارائه به جهان امروز به دست می آید، ای کاش در حوزه توسط فضلای خوش فکر و مجتهدان ناظر به زمان درس هایی در سطوح خارج پایه ریزی می کردند تا همین درس ها ما را به نظریه جامع برساند.

 

وی ادامه داد: پشتوانه حقوق بشر در منطق اسلام با منطق های دیگر متفاوت است، غیر از ضمانت های اجرایی حقوق بشر اسلامی فراتر از بقیه است، ما به انسان فراتر از مادیت معتقد هستیم، امیدواریم که فضلای جوان و اساتید حوزه و دانشگاه به سمت پایه ریزی مبانی اصیل اسلامی به دور ازتحجر زدگی ها و روشنفکری های غربی بپردازند، نباید هراسی از نقاط افتراق داشت بلکه منطق خود را باید به درستی نشان دهیم.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: ما نسبت به حقوق بشر امروز و رویکرد قدرت های غربی دو ملاحظه داریم، یکی یک جانبه گرایی معرفتی است، جریانات علمی غرب نباید مبانی خود را بدون گفت وگوهای بشری آن ها را عام تلقی کنند، اما در بسیاری از کنوانسیون ها از جمله اعلامیه حقوق بشر توجه نشده است.

 

وی عنوان کرد: ملاحظه دیگر یک جانبه گرایی رفتاری است، از فردای تصویب اعلامیه حقوق بشر جنگ های بسیاری برپا شد و تروریسم دولتی نیز از دولت های غربی نشأت گرفته که نمونه آن اسرائیل است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: موج های تروریسم نشأت گرفته از دولت های تامشروع است که تئوری های ترور و تکفیر تولید می کنند و غربی ها با آن ها یک جانبه برخورد می کنند، منطق اعلامی حقوق بشر در مقام عمل انواع اشکالات دارد و دارای تناقضاتی است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات