۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۴۴۱۴۲۹
آیت الله مکارم در دیدار اتاق فکر حوزه علمیه خراسان:

اسلام انقلابی غرب را هراسان کرده است/ مصالح حرم ثامن الحجج نباید فدای منافع اقتصادی شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با اعضای اتاق فکر تبلیغ خراسان تفقه منهای تبلیغ را نهی و ضمن تذکر نسبت به فضای مجازی و مسئله حجاب و عفاف، حضور پر رنگ روحانیون در حاشیه شهرمشهد را سبب عقب نشینی دشمن از این فضا دانست.
دیدار اتاق فکر با مکارم شیرازی دیدار اتاق فکر با مکارم شیرازی دیدار اتاق فکر با مکارم شیرازی دیدار اتاق فکر با مکارم شیرازی دیدار اتاق فکر با مکارم شیرازی دیدار اتاق فکر با مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اعضای اتاق فکر تبلیغ خراسان با حضور در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی با وی دیدار و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته توسط این مجموعه و بیان دغدغه ها و مشکلات از رهنمودهای این مرجع تقلید بهرمند شدند.

 

در ابتدای این دیدار دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان از فعالیت های گسترده اتاق فکر تبلیغ در زمینه های مختلف به صورت خلاصه گزارشی ارائه کرد و پس از آن دوتن از اعضا از دغدغه ها و مشکلات عرصه تبلیغ و نیز مباحث حجاب و عفاف، حاشیه شهر و بافت پیرامون حرم نظراتی را بیان کردند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بعد از گزارش دبیر اتاق فکر تبلیغ و گفتار دوتن از اعضا بیان داشت: مطالب ارزنده ای بیان شد که نشانگر آن است  که روح تبلیغ در مشهد و این استان زنده است و مسؤلیت ها شناخته شده است و برادران عالم به زمان هستند همه این برنامه ها که بیان شد جای تقدیر دارد.

 

اولین حوزه جهان اسلام/تفقه منهای تبلیغ خلاف اسلام است

وی پس از تقدیر و تمجید از برنامه هایی که مجموعه اتاق فکر انجام داده است گفت: اولین حوزه علمیه در جهان اسلام در زمان شخص پیامبر تشکیل شد که با توجه به آیه نفر پا گرفت با اینکه جهاد در اسلام مهم بود به ویژه آن زمان که ابتدای پیشرفت اسلام بود اما مهم تر تبلیغ بود که آیه گروهی را خواست بمانند و به احکام اسلام آشنا شوند تا تبلیغ کنند این اولین حوزه علمیه آمیخته با تبلیغ بود نه صرفا درس و تعلیم تنها، زیرا تفقه منهای تبلیغ در اسلام نیست.

 

وی افزود: اینکه به من بربخورد که فلان منطقه برای تبلیغ بروم یا اینکه تصور کنم فلان منطقه کوچک است برای تبلیغ من، اینها اشتباه است.نهج البلاغه همه خطبه های تبلیغی است و همه مسائل را در بر دارد؛ حضرت علی(ع) یک مبلغ تمام عیار است که آثار آن امروز به جا مانده است. بنابراین تفقه منهای تبلیغ خلاف آنچه است که اسلام می گوید.

 

این مرجع تقلید بیان داشت: نکته عالم به زمان بودن مهم است در مورد قیام امام حسین و صلح امام حسن(ع) سوال می شود می گوئیم هرکدام برنامه خاص خود را داشتند ائمه بعد هم هرکدام برنامه ای داشتند امام رضا هم برنامه خاص خود را داشت؛ یکی از عوامل پذیرش ولایتعهدی امام رضا(ع) شرایط زمان بود که امام عالم به زمانه بود بنابراین علاوه بر زور و اجبار حکومت، جهت استفاده از رسانه خلافت، ولایتعهدی را قبول کرد چرا که آن زمان فقط اخبار دربار خلافت بود که به سرعت پخش می شد و به همه می رسید.

 

وی افزود: امام در بحث های اعتقادی از آن رسانه بهره گرفت و مطابق زبان و منطق هرکس که برای مناظره حاضر شده بود بهترین جواب را می داد و مناظرات هم خیلی دقیق و عمیق بود چرا که در آن زمان مرزهای اسلام باز شده بود و تمدن های مختلف قدعلم کرده بود و خطر از بین رفتن اعتقادات اسلام بود که امام رضا(ع) قیام کرد.

 

مشکل دنیای غرب با اسلام است/ فضای مجازی آلوده لجن زار فاسد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: مشکل دنیای غرب با اسلام است؛ اسلام انقلابی ایران آنها را به خطر انداخته و سدی در برابر نفوذ آنها در خاورمیانه شده است بنابراین از هر وسیله برای مقابله استفاده می کنند برخی از سیاستمداران آمریکایی و اروپایی نسبت به فراگیری اسلام در دنیای غرب هشدار داده اند.

 

وی افزود: دشمن فضاهای مجازی آلوده لجن زار فاسد را به وجود آورد و به ما تحمیل کرد؛ سابقا احتیاج به اینترنت و کامپیوتر بود اما الان به راحتی با یک موبایل کار می کنند.گروهی را در قم ایجاد کردیم که روی این فضاها کار و پیگیری می کنند که گزارشی از آن فعالیت ها خدمت حضرت آقا گزارش دادم بناست شبکه اسلامی سالم در جهت رقابت و جایگزینی ایجاد شود.

 

حجاب مسأله مهم سیاسی است

استاد عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: و اما مشکلی هم از درون ایجاد شده که برای جلب آرا تن به برگزاری مثلا کنسرت می دهند و یا مثلا در برخی مناصب افرادی را وارد می کنند که در جهت جلب آرا است؛ بت بزرگ جلب آراء از غرب به ما سرایت کرده به این صورت که باید امتیاز بدهند تا جلب آرا صورت بگیرد.

 

وی افزود: مسئله حجاب الان فروع دین نیست بلکه مهم و سیاسی است؛ غرب می گوید اگر حجاب را از این ها بگیریم 50 درصد اسلام را از بین برده یم بنابراین لازم است روی این مسئله تکیه کنیم.

 

مصالح حرم ثامن الحجج نباید فدای منافع اقتصادی شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دغدغه مطرح شده از سوی عضو اتاق فکر تبلیغ گفت: یکی دیگر از مسائل و مشکلات که بیان شد بافت اطراف حرم مطهر حضرت رضا(ع) است که مسئله درآمد بیشتر باعث این مشکلات شده است به استاندار گفتم خرج شهرداری باید تامین شود تا مجبور به فروش تراکم در جهت جلب منافع اقتصادی نشود.

 

 وی افزود: مصالح حرم ثامن الحجج نباید فدای  منافع شهرداری یا سرمایه داران شود؛ اطراف حرم برج های مرتفع ساختند همان ابتدای کار باید اعتراضی بلند می شد؛ الان نیز حداقل جلوی ادامه کار گرفته شود؛ حدود 10 مدرسه علمیه در اطراف حرم بوده که در این طرح از بین رفته است بنابراین باید جایگزین شود فضاهای معنوی و روحانی باید ایجاد شود مدارس علمیه و موسسات تحقیقی و پژوهشی  ساخته شود.

 

علاج حاشیه شهر مشهد در حضور پر رنگ است

این مرجع تقلید در ادامه به بحث حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و گفت: حاشیه شهر مشهد که همه علما ناله دارند از نفوذ فرقه های منحرف، قبلا گفته ام که علاج کار حضور پر رنگ شما در حاشیه شهر است بنابراین پیش قدم شدم ساختمانی به عنوان مسجد، خانه استادان، کتابخانه و مدرسه در نظرگرفتیم که در حال احداث است که بعد به حوزه واگذار می کنیم تا کار کنند دیگران هم اقدام کنند.

 

وی افزود: باید کار کرد، با امیدواری پیش رفت بلاخره پیشینیان ما اسلام را حفظ کردند و به ما دادند ما نیز حفظ کنیم و گسترش بدهیم و تحویل آیندگان بدهیم؛ امکانات خوبی داریم وقتی این همه زائر در سال به اینجا می آید باید روی این موضوع کار کنیم برنامه های محرم و صفر، رمضان یا برنامه های اوقاف همه فرصتی است برای حضور که باید اقدام کنیم و ابتکار عمل را به دست بگیریم.

 

همه بدانند ما برای حجاب قربانی دادیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به گزارش دبیر اتاق فکر پیرامون اقداماتی در زمینه حجاب و عفاف گفت: بعد از 81 سال جریان گوهرشاد زنده شد تا همه بدانند ما برای حجاب قربانی دادیم حادثه منا و بحث حجاب و عفاف هر سال باید پر رنگ برگزار شود؛ معارف اهل البیت چنان قوی است که براساس آن باید تبلیغ کنیم؛ اجازه ندهیم فضای مجازی و تبلیغات دشمن و عربستان سعودی تاثیر گذار شود.

 

وی به تاثیر روشنگری در جهت مقابله با تکفیری ها اشاره و تصریح کرد: یکی از علمای اهل سنت هم حرف خوبی در زمینه اتحاد علما شیعه و شنی داشت که من هم تایید کردم. حوزه مشهد هم که یکی از حوزه های بزرگ جهان تشیع است از این حوزه بزرگانی برخواستند و بزرگانی هم الان دارد و کتب خوبی هم نوشته شده و ثمراتی داشته است بنابراین فرصت کار است.

 

جهاد با خلوص نیت هدایت در پی دارد.

وی در پایان با قرائت آیه 69 عنکبوت« الَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» بیان داشت: هدایت به دو گونه است یک ارائه طریق و آدرس دادن است دوم ایصال به مطلوب است که دست طرف را بگیرند و به مکان مورد نظر برسانند این آیه از قسم دوم است؛ قسم اول ارائه طریق برای هدایت به ابوسفیان و ابوالهب صورت گرفت اما این آیه که می گوید هم جاهدوا باشد هم فینا این هدایت از نوع ایصال به مطلوب است که دست انسان را می گیرند و به مطلوب مورد نظر می رسانند بنابراین جهاد با خلوص نیت هدایت را در پی دارد.

 

گفتنی است پیش از این اعضای اتاق فکر تبلیغ با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دیدار و گفت و گو داشتند. /933/پ201/ج

ارسال نظرات