۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۴۴۱۴۲۸
حجت‌الاسلام والمسلمین طائب:

هجرت روحانیان از قم سبب خودکفایی آموزشی حوزه‌‌های علمیه شهرستانها می‌شود

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه هجرت روحانیان از قم سبب خودکفایی آموزشی حوزه های علمیه شهرستانها می‌شود، گفت: اگر اجرای طرح هجرت روحانیان از قم به حوزه های علمیه شهرستانها در اولویت قرار گیرد در جهت رفع نقایص باقی مانده تاثیر زیادی دارد.
حجت الاسلام طائب استاد حوزه

حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به اهمیت ارتقای سطح علمی و آموزشی حوزه های علمیه شهرستانها و با بیان اینکه تحقق این مهم بستگی به دو عامل مهم بستگی دارد، گفت: تلاش در راستای ارتقای اساتید و تأمین نیروهای برجسته و همچنین بکارگیری اساتید مجرب در حوزه های علمیه یکی از این دو عامل مهم است.

 

وی با اشاره به متمرکز شدن اساتید در حوزه علمیه قم افزود: ابتدا باید طرح هجرتی در این حوزه علمیه صورت گیرد و اساتیدی که در قم متمرکز شده اند به مراکز استانها هجرت کنند تا جایی که این مراکز به خودکفایی برسند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز داشت: علیرغم ارتقا و بهبود وضعیت آموزشی حوزه های علمیه شهرستان ها نسبت به سال های گذشته، هجرت اساتید برجسته حوزه علمیه قم به شهرستانها با هدف ارتقای بیش از پیش این مراکز امری ضروری است.

 

حجت الاسلام والمسلمین طائب تصریح کرد: اگر اجرای طرح هجرت روحانیان از قم به حوزه های علمیه شهرستانها در اولویت قرار گیرد در جهت رفع نقایص باقی مانده تاثیر زیادی دارد.

 

وی، تلاش در جهت ارتقای سطح ابزار کمک آموزشی در حوزه‌های استانی و شهرستانی را از دیگر عوامل مهم در ارتقای سطح آموزش حوزه های علمیه شهرستانها ذکر کرد و ابراز داشت: امروز ابزار کمک آموزشی مؤثر در تسهیل و تسریع انتقال آموزش به طلاب باید در حوزه های علمیه فراهم شود.

 

عضو قرارگاه عمار ادامه داد: در صورتی که حضور اساتید برجسته در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها امکان پذیر نباشد می توان از طریق ویدئوکنفرانس ها و اینترنت در جهت تحقق این مهم استفاده کرد.

 

وی به تشریح موانع هجرت روحانیان از قم پرداخت و گفت: بر اساس آموزه های دینی و قرآنی، تبلیغ دین و معارف اهل بیت از رسالت اصلی طلاب محسوب می شود که این امر مورد غفلت قرار گفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین طائب تصریح کرد: فلسفه اصلی تشکیل حوزه‌های علمیه، به فرموده قرآن، عمل به جهاد بوده و اصل نفر جهادی که خداوند متعال فرموده: "کوچ کنید در راه خدا، سبک و سنگین"، به عنوان یکی از ماموریت های طلاب، مورد غفلت قرار گرفته است.

 

وی اضافه کرد: برخی روحانیان، کمبود امکانات را بهانه ای برای ماندن در حوزه علمیه قم و عدم هجرت به شهرستان‌ها می‌دانند در حالی که اگر جهاد متوقف بر امکانات شود دیگر معنای واقعی خود را نداشته، بنابراین روحانیان باید هجرت کنند و در شرایط کمبود امکانات به امر تبلیغ بپردازند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان داشت: اصل مشقت در جهاد رؤیت شده و این دو اصل با هم عجین است، آنچه در جهاد، رافع بوده عدم الامکان است و در جهاد حرج رؤیت نمی شود، بنابراین فراموشی این اصل به عنوان مبنای عدم هجرت باید احیا شود.

 

وی با اشاره به پیامدهای خالی ماندن مساجد از روحانیان و علما، گفت: به فرموده امام راحل؛ مساجد سنگر است، باید سنگرها را پر کرد چراکه در صورت خالی ماندن مسجد، دشمن در آن حضور یافته و این مکان امن الهی توسط دشمنان دین پر می شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه در پایان ابراز داشت: در صورت خالی ماندن مساجد، این اماکن تبدیل به محلی برای تبلیغ ضد دین خواهد شد، بنابراین حفظ مساجد سبب حفظ ارزشها می‌شود./301/851/ب1

ارسال نظرات