۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۴۴۱۴۲۱
مفسر قرآن و نهج‌البلاغه:

بعضی افراد به دلیل قدرت نداشتن، فساد نمی‌کنند

انصاری با بیان این‌که اگر افرادی دست به کارهای ناشایست نمی‌زنند به دلیل خوب و پاک بودن آن‌ها نیست، گفت: اگر قدرتمند بودند و ابزار و مال داشتند دست به فساد می‌زدند و اکنون که فساد نکرده‌اند به دلیل نبودن این مقدمات است.
انصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد علی انصاری، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه شب گذشته در مؤسسه بیان هدایت نور به بیان ادامه خطبه ۳۲ نهج‌البلاغه پرداخت و در ابتدا ضمن اشاره به مباحث گذشته، گفت: امام علی(ع) جامعه را به دو بخش تقسیم می‌کنند؛ انسان‌های کامیاب و موفق. انسان‌های بداندیشی که به شقاوت می‌رسند و بهره‌ای از سعادت نمی‌برند. این گروه دوم را امام علی(ع) در چهار قالب معرفی می‌کند.

 

وی در ادامه افزود: کلمه (ناس) را وقتی امام به کار می‌برند نشان از فراگیری دارد، یعنی این انسان‌ها در زندگی توفیقی نیافتند و دارای چهار دسته و قالب هستند. گروه اول افرادی هستند که تنها سه چیز سبب می‌شود این افراد دست به فساد نزنند. پست بودن نفسشان، کم بودن ابزارشان و نبود قدرت و اموالی ندارند که دست به فساد بزنند.

 

مفسر قرآن کریم در توضیح گروه دوم ابراز داشت: گروه دوم افرادی هستند که ابزار و قدرت دارند، شر خود را نیز انجام می‌دهند. این گروه از تمام قدرت و ثروت و موقعیت برای تخریب دیگران و لذت‌جویی و فساد و تباهی استفاده می‌کند.

 

وی افزود: نتیجه اعمال این گروه ویرانی و هلاکت دین آن‌ها است. یکی از التزامات دینی این است که انسان شر خودش را از دیگران کم می‌کند و تا جایی که ممکن است به دیگران ضرری نمی‌رساند. طبق فرموده یکی از معصومین(ع) مسلمان واقعی شخصی است که دیگران از شر دست و زبان او در امان هستند.

 

انصاری به دلیل و ریشه کارهای فردی که شمشیر می‌کشد و شر آشکار دارد، اشاره کرد و گفت: این گروه سه انگیزه دارد، مال اندوزی به صورت کشیدن مال از دست دیگران. برای سرگروه بودن است. حضرت امیر(ع) در تعبیر خویش گروهی که اختیارشان را دست آن‌ها می‌دهند، گله اسبی می‌گویند که اختیارخود را به این افراد می‌دهند تا آن‌ها هرکجا خواستند بکشانندشان.

 

وی اضافه کرد: انگیزه سوم ریاست طلبی است، بیشتر افرادی که در این گروه دوم قرار دارند سه انگیزه را با یکدیگر دارند و دست به فساد و تباهی خود و جامعه می‌زنند.

 

گفتنی است، جلسات شرح نهج‌البلاغه استاد انصاری روزهای دوشنبه در محل موسسه بیان هدایت نور ساعت ۲۱ برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات