۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۴۴۱۴۱۷
در سرای اهل قلم صورت گرفت؛

رونمایی از جدیدترین آثار نشر فرهنگ اسلامی در حوزه کودک

رونمایی از جدیدترین آثار نشر فرهنگ اسلامی در حوزه کودک با حضور نویسندگان کودک در سرای اهل قلم برگزار شد.
کتاب "لینالونا" و "زنبورک"

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احسان عباسپور نوسینده داستان‌های کودک شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی از جدیدترین آثار نشر فرهنگ اسلامی در حوزه کودک که در سرای اهل قلم برگزار شد با اشاره به اینکه آموزه‌های دینی در ادبیات کودک وجود دارد اظهار داشت: داستان آمده است تا مفاهیم را آسان کند، در اصل هدف اصلی داستان گویی این است که مفاهیم را ملموس کند.

 

وی ادامه داد: در قرآن کریم هم شاهد هستیم که اتفاقات به صورت داستان بیان شده است، کودک نمی‌تواند مفاهیم دینی را به راحتی بیاموزد و برای این کار باید از ابزار مختلف همچون داستان نویسی استفاده کرد، داستان هم باید به گونه‌ای مطرح شود که کودک با لذت آن را گوش دهد.

 

عباسپور با بیان اینکه اگر شخصیت داستان آنقدر جذاب و خوب باشد تاثیر بیستری بروی کودکان خواهد داشت خاطرنشان کرد: در این حالت چنانچه کودک شخصیت داستان را تحسین کند سعی می‌کند از او نیز تقلید کند، داستان گویی افزون بر تفنن برای کودک و نوجوان می‌تواند ابزاری برای لذت و فهم مباحث باشد، بدین ترتیب تمام نکات تعلیمی، مفهومی، دینی، تفریحی و... در قالب داستان گویی امکان پذیر است.

 

نویسنده کتاب کودک با اشاره به اینکه در ادبیات کودک المان‌های زیادی وجود دارد تصریح کرد: در داستان نویسی مواردی چون ایده‌پردازی، دامنه ساده لغات، باز توجه به موضوع داستان، داستان گویی مستقیم، ارتباط میان شخصیت‌ها، استفاده از طنز، پرتصویر بودن کتاب، نوع قلم و درشتی آن، جنس کاغذ و اندازه آن، ادبیات تعلیمی و لذت بخش، عدم استفاده از جملات مجهول و گنگ، صنعت تشخیص در داستان نویسی و پایان شاد برای داستان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: در حوزه ادبیات کودک باید بتوانیم پایان خوب داشته باشیم، افزون بر جذابیت باید سن مخاطب برای داستان درست انتخاب شود، در کنار این موضوعات باید به موضوعات تصاویر در ادبیات کودک اشاره کرد، این بخش را نمی‌توان از متن جدا کرد و اگر تصویر نباشد متن خاصیت خود را از دست می‌دهد.

 

عباسپور با بیان اینکه تصویر نقش مهمی برای کتاب‌های کودکان دارد یادآور شد: در کتب کودک اصولا شخصیت سازی را بر عهده تصویر می‌گذارند، همچنین فضا سازی داستان را تصویر درست می‌کند، برای لذت از داستان باید از قالب تصویر استفاده کرد بنابراین باید لذت بصری را در کنار سادگی متن قرار دهیم.

 

وی گفت: ادبیات تعلیمی و دینی کار دشواری است و در جهان امروز باید بیستر به آن فکر کنیم، اگر قرار است در این حوزه فعالیت شود باید در موارد مختلف دقت بیشتری شود زیرا وظیفه در حوزه ادبیات تعلیمی بسیار سنگین است.

 

در ادامه مراسم سپیده خلیلی نویسنده داستان‌های کودک با اشاره به اینکه یکی از اتفاقاتی که در آن ضعف داریم عدم معرفی کتاب‌ها در مدارس است ابراز داشت: ما نباید از معرفی کتاب‌ها در مدارس غافل شویم، در اصل باید یک کاتالوگ شامل مجموعه‌ای از خلاصه‌های داستان‌های مختلف را به مدارس عرضه کنیم، بدین ترتیب همه معلمان و هم دانش‌آموزان می‌‌توانند از کتاب‌ها استفاده کنند.

 

در ادامه این مراسم کلر ژوبرت نویسنده کتاب‌های داستانی کودک افزود: داستان به نویسنده این امکان را می‌دهد تا فضا ایجاد کند و مفاهیم را برای کودکان ملموس سازد، کار تصویرگری اگر از سوی خود نویسنده باشد بهتر نیز می‌شود، این کار باعث می‌شود گاهی بعد از نوشتن متن که کار تصویر گذاری انجام می‌شود متن یا موضوع از سوی نویسنده عوض شود، در اصل در این حالت دست نویسنده باز است.

 

در پایان نیز از کتاب "لینالونا" و "زنبورک" اثر کلر ژوبرت رونمایی شد./202/816/ب1

ارسال نظرات