۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۴۴۱۴۰۴
امام جمعه دامغان مطرح کرد؛

روحانیان مرزبانان اعتقادات تشیع/ تخصص‌گرایی در حوزه‌های علمیه میراث تحول علمی عصر امام صادق است

امام جمعه دامغان با بیان اینکه تخصص‌گرایی در حوزه‌های علمیه میراث تحول علمی عصرامام صادق(ع) است واین رویکرد امام ششم درباره شاگردان خود زمینه‌های رشد علوم و علمای اسلامی را فراهم کرد، گفت: روحانیان مرزبانان اعتقادات تشیع هستند.
امام جمعه دامغان همایش تحول علمی عصر امام صادق در دامغان همایش تحول علمی عصر امام صادق در دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان در همایش یک روزه تحول علمی عصر امام صادق(ع) و نقش آن در پویایی علوم اسلامی که به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه(س) شهرستان امروز در محل سالن همایش های این مدرسه علمیه برگزار شد، تقوا، توحید و تزکیه نفس، اجتهاد پویا، نیروسازی را اساس مکتب اهل بیت(ع) عنوان و اظهار داشت: امام جعفر صادق(ع) با پرورش نیرو و نشر علوم و ارزش های اعتقادی زمینه تحول و رشد مکتب تشیع را فراهم کرد.

 

وی با برشمردن اصول و راهکارهای عملی سیره امام صادق(ع)، پرورش اربابان قلم و نویسندگان متعهد را که مذهب پویای شیعه بر سر سفره این مؤلفان و عالمان رشد کرده است را از آن جمله دانست و افزود: نهادینه کردن مکتب مجاهدت و شهادت، حضور در صحنه و وقوع حرکت های بجا و به موقع در تاریخ و ضرورت زنده نگه داشتن مکتب کربلا است.

 

امام جمعه دامغان با بیان اینکه در تاریخ پرافتخار تشیع هر یک از علمای بزرگ، مجتهدان و مراجع حرکت و مجاهدتی را در راه حفظ شریعت محمدی انجام دادند که امام خمینی(ره) سرآمد و نمونه بارز آنها است، اضافه کرد: ثابت قدم ماندن در راه حفظ اسلام و عدالت خواهی، اخلاق‌مداری و مبارزه با تبعیض از دیگر آموزه‌های مهم مکتب صادق آل محمد(ع) است.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان فقه پویا و به روز شیعی، تأکید بر توحید و تعالیم وحیانی و غیرمادی و غیرقابل مشاهده بودن خداوند در دنیا و آخرت، تبیین و تعمیق دو حقیقت و گفتمان مهم معراج و مهدویت را از دیگر تأثیرات و تحولات مهم ماحصل جهاد علمی فرهنگی امام صادق(ع) برشمرد و گفت: تبلیغ اثر‌گذاری والای دین در زندگی از تحولاتی بود که در عصر امام ششم رخ داد و جایگاه مهمی در تأثیرگذاری اسلام در سبک زندگی شیعیان داشت.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان، رونق بخشیدن به حوزه‌های علمیه، امیدآفرینی و پرهیز از یأس و ناامیدی، تخصص‌گرایی در نشر فقه شیعی و مدارس علمیه به عنوان زمینه‌ساز تحول علمی، واقع بینی و تقیه، احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر شاخصه‌های تحول بخش مکتب امام جعفرصادق(ع) دانست و اظهار داشت: روحانیان به‌عنوان شاگردان اصلی مکتب اهل بیت باید سنجیده عمل کنند و فرهنگ‌سازی را اساس حرکت خود قرار دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان در این همایش با برشمردن ویژگیهای دو مکتب اهل بیت(ع) و مکتب ساختگی خلافت و تفاوت های این دو سیره عملی، رفتاری و حاکمیتی در تحولات گذشته حال و آینده دنیای اسلام و حتی بشریت، اظهار داشت: امام جعفر صادق(ع) در اوج جور و ظلم حکام زمان کار فرهنگی و علمی را برای نشر ارزش ها و احکام دین برگزید و تحول عظیمی را بنا نهاد.

 

امام جمعه شهرستان دامغان با بیان اینکه عصر زندگی امام صادق(ع) زمان جنگ افکار و اندیشه ها بوده است و عصر حاضر نیز از این منظر شباهت های فراوانی با آن دوره دارد، تصریح کرد: امروز جامعه اسلامی نیازمند جهاد فرهنگی است، اگر به دنبال تحول در جوامع انسانی هستیم باید از خانواده، اقوام و جامعه خود آغاز کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه امام جعفر صادق(ع) با پرورش هزاران شاگرد و پاسخ به شبهات دینی پایه های فقه پویای شیعی را مستحکم نمود، اضافه کرد: امروز دشمنان تنها در فضای مجازی بیش از چهار میلیون شبه بر علیه شیعه مطرح نموده اند و حوزه های علمیه سنگر و خط مقدم پاسخ به این شبهات هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان براساس آموزه های مکتب امام صادق(ع) روحانیان را مرزبانان اعتقادات شیعه عنوان و خاطرنشان کرد: باید تعبد را اصل و اساس کار خود قرار دهیم، اگر به دنبال تحول علمی هستیم غفلت و سستی پذیرفتنی نیست، همانا علمای شیعه دژهای جامعه اسلامی اند و وظیفه پاسداری از مرزهای دینی را باید وظیفه خود بدانند./977/202/ب2

ارسال نظرات