۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۴۱۳۱۴
مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی:

۱۶ هزار نفر از خراسان جنوبی به عتبات عالیات اعزام می‌شوند

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۱۲ هزار نفر برای اربعین حسینی در کاروان‌های پیاده اعلام آمادگی کردند گفت: امسال نیز با توجه به مراجعات پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۶ هزار نفر در اربعین حسینی از خراسان جنوبی اعزام شوند.
عتبات عالیات

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، ابوالفضل نوفرستی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به زائران اربعین حسینی(ع) اظهار داشت: شعار امسال زائران اربعین حسینی(ع) "هرگز از یاری دینم دست بر نخواهم داشت" است.

وی با اشاره به اینکه 31 دفتر زیارتی در سطح استان فعال است افزود: در 2 ماهه گذشته به صورت میانگین بیشترین زائر از خراسان جنوبی به کربلا معلی اعزام شده است.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی تنها استانی است که با همکاری همه دستگاه‌ها موفق به کنترل فعالیت افراد غیرمجاز شده بیان کرد: در شهرستان‌های مختلف استان تاکنون حدود 8.9 نفر فعالیت غیرمجاز داشتند که در دادگاه‌ها تشکیل پرونده و مجازات شده و ملزم به ترک این عمل شده‌اند.

نوفرستی با اشاره به اینکه تاکنون 97 درصد عملیات تروریستی که ایجاد شده درون کاروانهای غیرمجاز بوده است تصریح کرد: متأسفانه آسیبهای مختلف از قبیل امنیتی، اخلاقی و مشکلات مالی توسط این گروه‌های غیرمجاز اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 12 هزار نفر برای اربعین اعلام پیاده‌روی کردند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این اجتماع ملکوتی در عراق شکل می‌گیرد و سال به سال افزایش می‌یابد، پیش‌بینی می‌شود امسال نیز بیش از 16 هزار نفر در اربعین حسینی از خراسان جنوبی اعزام شوند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی یادآور شد: در این راستا سازمان حج و زیارت با هدف ساماندهی ثبت نام و دریافت روادید زائران اربعین حسینی(ع) اقدام به راه‌اندازی سامانه سماح (ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه) کرده است.

نوفرستی اظهار داشت: همچنین مقرر شد فقط افرادی که از طریق سامانه سماح ثبت نام می‌کنند مجوز خروج از مرزها را دریافت کنند.

وی با اشاره به اهداف سامانه سماح افزود: تشکیل بانک اطلاعاتی، تسهیل و تسریع در فرآیند دریافت روادید عراق، جلوگیری از فعالیت افراد غیرمجاز، مدیریت، سهمیه‌بندی و کنترل روند اعزام متقاضیان و ارائه خدمات توسط دستگاه‌های همکار( بیمه، هلال احمر، سازمان تردد ناجا و غیره) به متقاضیان از اهداف این سامانه است.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اطلاعات مورد نیاز این سامانه گفت:  اطلاعات شناسنامه‌ای، گذرنامه، آدرس و شماره تلفن همراه سرگروه و اعضای گروه، تاریخ مورد نظر گروه برای خروج از مرز، نوع وسیله نقلیه برای عزیمت گروه تا مرز و شماره پلاک وسیله شخصی از اطلاعات اصلی ثبت‌نام در سامانه است.

نوفرستی بیان کرد: توصیه می‌شود زائران سرگروه‌هایی را از خانواده خود و یا کسانی که شناخت دارند تعیین کنند و تاریخ مدنظر برای خروج از مرز نیز باید در سامانه ثبت شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین هزینه‌هایی که پرداخت می‌شود نیز به صورت سامانه‌ای است و در خود سامانه محاسبه و پرداخت می‌شود و افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند می‌توانند از طریق دفاتر زیارتی اقدام به ثبت نام کنند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه دریافت کد رهگیری به منزله پایان مراحل ثبت نام است تصریح کرد: زائران می‌توانند از امروز برای دریافت گذرنامه اقدام کنند زیرا به دلیل ترافیک بالای ثبت نام امکان دیر رسیدن گذرنامه به دست آنها وجود دارد.

نوفرستی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال گذشته گفت: ساخت حسینیه در مرز مهران و ساخت زائرسرا در شلمچه از اقدامات انجام شده سال گذشته است.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته فقط در خود شهرهای عراق موکب‌هایی برپا می‌شد افزود: امسال تأکید شده موکب‌هایی در مرزها نیز داشته باشیم همچنین در خراسان جنوبی نیز موکب‌هایی در شهرستان‌های بیرجند، قاین و طبس برپا می‌شود تا زائرانی که از کشور پاکستان و افغانستان از این شهرها عبور می‌کنند از این موکب‌ها بهره‌مند شوند./922/101/ب3

ارسال نظرات