۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۴۱۲۹۰

اخبار کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی

برنامه های اوقات فراغت بستر تعالی، نشاط و شادابی جوانان و نوجوانان، برگزاری ۱۲۴ مراسم ویژه شهادت امام صادق(ع) در کردستان، فعالیت ۱۷۰ تشکل قرآنی در قزوین، مجموعه الگوهای ارائه شده در زندگی ائمه(ع) راه سعادت بشر از اخبار کوتاه سازمان تبلیغات اسلامی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین،حجت‌الاسلام علی نعمت الهی  مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود:برنامه های اوقات فراغت باید راهگشا، زمینه ساز و بستری برای تعالی و نشاط و شادابی جوانان و نوجوانان باشد و دستگاه‌های اجرایی بویژه دستگاههای فرهنگی وظیفه دارند در این خصوص برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند و این عین کار فرهنگی و مبارزه با جنگ نرم دشمن است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد:مسئولان فرهنگی و برنامه ریزان باید شیوه های منطقی و استاندارد برای پرکردن اوقات فراغت در پیش گیرند و از شیوه های فردی و سلیقه ای که اغلب غیر موثر هستند، دوری کنند.

 

حجت‌الاسلام نعمت الهی افزود:جنگ نرم، جنگ باورها، عقل ها، اخلاق و انحرافات است، از این رو برنامه های اوقات فراغت باید در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن باشد.

 

وی اظهار داشت:آنچه برنامه ریزان در بحث اوقات فراغت باید مورد توجه داشته باشند این است که شرایط امروز و نسل جوان امروز متفاوت با گذشته می باشد،بنابراین باید در برنامه ریزی ها به این مهم توجه ویژه ای داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد:امروز در شرایطی هستیم که دشمن جنگ نرم را علیه کشور ما آغاز کرده است،در جنگ سخت، سلاح ابزار جنگ می باشد، ولی جنگ نرم، جنگ باورها، عقل ها، اخلاق و انحرافات است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اضافه کرد: اوقات فراغت فرصتی برای پدافند غیرعامل است، بنابراین باید در چنین زمانی به خوبی برنامه ریزی شود و برنامه های خوب و علمی در نظر گرفته شود و این برنامه ها در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن باشد.

 

وی اعلام کرد: موضوع اوقات فراغت در زندگی امروز از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه زندگی و شرایط جامعه امروز متفاوت است و زندگی صنعتی و ماشینی آسیب های جسمی و روحی را برای فرد به دنبال دارد از این رو باید به شکل علمی تر و دقیق تر به این بحث نگاه شود.

 

حجت‌الاسلام نعمت الهی با اشاره به اثرات توجه به اوقات فراغت تأکید کرد: یکی از مهمترین اثرات توجه به اوقات فراغت، شکوفایی استعدادها است و جوانان و نوجوانان ایرانی از مستعدترین جوانان دنیا هستند که در پیشرفت های ایران اسلامی در بعد از انقلاب، نقش بسزایی دارند.

 

وی با اشاره به اهمیت رویکرد علمی در برنامه ریزی برای اوقات فراغت توضیح داد: اوقات فراغت بحثی فنی، دقیق و علمی است و انسان باید از این فرصت به نحو شایسته استفاده کند تا متضرر نگردد و اوقات فراغت زمانی است که فرد می تواند آن را با برنامه های دلخواه پر کند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین یادآور شد: اوقات فراغت مورد توجه دانشمندان، جامعه شناسان و حتی ادیان است به طوری که در دین اسلام نیز نگاه ویژه ای به این موضوع شده است به طوری که در روایاتی داریم که زمان خود را به چهار قسمت، تقسیم کنیم که یک قسمت استراحت، آرامش و برای خود بودن است.

 

 برگزاری ۱۲۴ مراسم ویژه شهادت امام صادق(ع) در کردستان

 

حجت‌الاسلام مختار کرمی با بیان این خبر اظهار کرد: این مراسم به همت ۱۲۴ هیئت مذهبی استان کردستان در سطح هیئات مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها و تکایای استان برگزار شد.

 

وی با اشاره به اینکه سخنرانی روحانیون و مدیحه‌سرایی مداحان از جمله برنامه‌های این تعداد مراسم بود، افزود: عزاداری و سینه‌زنی نیز در سطح هیئات مذهبی در شهرها و روستاهای استان کردستان انجام شد.


وی بیان کرد: اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان به منظور باشکوه برگزار شدن مراسم گرامیداشت سالروز شهادت امام صادق(ع) در سطح استان اقدام به اعزام ۱۶۱ مبلغ و مبلغه به مناطق مختلف استان کردستان کرده است و ۱۵۰ مداح نیز به‌ویژه برنامه‌های یاد شده اعزام شدند.


مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان همچنین توزیع دو هزار پوستر و تراکت تبلیغاتی ویژه شهادت امام صادق(ع) را از دیگر اقدامات این اداره‌کل در سطح استان عنوان کرد و گفت: برگزاری محافل انس با قرآن کریم نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به همین مناسبت در مساجد و هیئات مذهبی برگزار شد.

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۲۰ هیئت مذهبی در استان کردستان مجوز فعالیت خود را از اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: از این تعداد ۱۰ هیئت مذهبی جدید به تازگی مجوز فعالیت گرفته‌اند که از هشتم مرداد ماه جاری همزمان با شهادت امام صادق فعالیت خود را آغاز کردند.


وی یادآور شد: همچنین مراسم شهادت امام صادق(ع) در بقاع متبرکه با همکاری اوقاف و امور خیریه استان در شهرستان‌های قروه، بیجار و سنندج برگزار شد که در این برنامه‌ها عموم مردم حضور داشتند.


وی در پایان گفت: هشت مکان متبرکه استان در روز شهادت امام صادق(ع) میزبان عزاداران بودند.

 

فعالیت ۱۷۰ تشکل قرآنی در قزوین

 

حجت‌الاسلام علی نعمت‌الهی در گفت‌وگو یی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان تبلیغات اسلامی نهضت‌ قرآن‌آموزی است.

 

 مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه قرآن‌ کریم متضمن برنامه زندگی بشر است، عنوان کرد: دین اسلام بهتر از هر دین دیگری سعادت زندگی بشر را تأمین و تضمین می‌کند.

 

این کارشناس فرهنگی  افزود: ریشه اصلی دین اسلام که به صورت معارف اعتقادی، اخلاقی و عملی بوده در قرآن‌ کریم است و باید از قرآن به‌عنوان هدایت افراد بهره گرفت.

 

نعمت‌الهی تصریح کرد: تعداد ۱۷۰ تشکل قرآنی در استان قزوین وجود دارد که تعداد یک هزار و ۵۰۰ کلاس در رشته‌های مختلف قرآنی برگزار می‌شود.

 

وی یادآور شد: تشکل‌های قرآنی مورد حمایت قرار دارند زیرا عامل توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در استان قزوین هستند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به وجود ۲۱۰ حافظ‌ کل قرآن کریم در این استان افزود: تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی صحیح ۶ هزار نفر حافظ قرآن در استان قزوین تربیت شوند.

 

نعمت‌الهی خاطرنشان کرد: موسسه اطلاع‌رسانی تبیان در حوزه اطلاع‌رسانی و رسانه به صورت نوین فعالیت دارد و همچنین کتابخانه‌های دیجیتالی به‌عنوان مهم‌ترین نهادهای آموزشی تأسیس می‌شود.

 

وی با اشاره به اهمیت آموزش در زمینه‌های مختلف فرهنگی و دینی در جامعه تصریح کرد: از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار، ۱۱ میلیارد آن برای آموزش در کل کشور اختصاص داده شده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین عنوان کرد: قرآن ضامن بقای اسلام بوده و همچنین سازنده شخصیت انسانی است که باید این کتاب الهی و آسمانی را سرلوحه زندگی خود قرار داد.

 

هدف دشمن از ترویج اسلام رحمانی تغییر باورها است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب عضو قرارگاه مرکزی عمار در مراسم عزاداری امام جعفرصادق(ع) در حسینیه عاشقان ثارالله بندرعباس با اشاره به تلاش دشمن برای نفوذ فرهنگی در کشور، گفت: دشمن به دنبال تغییر باورها و یا به فرموده رهبر معظم انقلاب، در صدد نفوذ فرهنگی بوده و تحقق آن به مثابه تکرار شهادت امام جعفرصادق(ع) است.

 

وی با تاکید بر اینکه توسعه و ترویج اسلام رحمانی، هدف دشمن از تغییر باورهاست، افزود: دشمن به دنبال این است که مسلمانان با سر باز زدن از نبرد با اسرائیل و آمریکا به جهان اسلام و کشور خود خیانت کنند. 

 

عضو هیأت امنای ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام، فتح اذهان را یکی دیگر از اهداف دشمن در ترویج اسلام رحمانی عنوان و تاکید کرد: در این برهه از زمان، تمامی مسلمانان وظیفه دارند با پرداختن به کارهای فرهنگی که به فرموده امام جعفرصادق(ع) نوعی اقدام به هنگام است از اسلام و آموزه های دینی دفاع کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: در صورت ترویج اسلام رحمانی، ضربات جبران ناپذیری بر پیکره دین مبین اسلام، کشور و جامعه اسلامی وارد و سر حق نیز بریده می‌شود. 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه با آینده‌نگری و قدرت اطلاعاتی نسبت به اتفاقات روز جهان و تدابیر اندیشمندانه در جهت شناخت دشمن و خنثی کردن توطئه های شوم استکبار اقدام به هنگام که تلفات کمتر و نتیجه صددرصدی در پی داشته انجام داده اند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات ناپسند صحابه شیاطین و حیوان صفتان در تخریب قبور ائمه اطهار، تصریح کرد: آن دسته از افراد که معتقدند هزینه های پرداختی به بازسازی عتبات عالیات باید در داخل کشور خرج فقرا شود بدانند مشارکت در بازسازی و ساخت درب های عتبات عالیات به‌عنوان درب های بهشت امری خداپسندانه بوده و باید با مشارکت در این طرح ها موجبات خشنودی حضرت حق و عصبانیت شیاطین را فراهم کنند. 

عضو هیأت امنای ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام ابراز داشت: داعش و تکفیری ها از وهابیت ریشه دارند و هدف آنان از تخریب قبور ائمه اطهار و تخریب و نابودی قبر رسول الله است، چرا که توسعه بندگی و ترویج دین خدا را در زیارت مسلمانان از این اماکن مقدس می دانند. 

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به شجاعت و ایثارگری شهدای حرم، گفت: در شرایطی که جهان اسلام و قبور ائمه اطهار در خطر هستند هر کس به نوعی در حفظ این اماکن مطهر مشارکت دارد، یکی با اهدای خون خود و دیگری با اهدای دارایی خود به بازسازی عتبات عالیات ارادت خود را نسبت به اهل بیت (ع) ثابت می‌کند.

 

مجموعه الگوهای ارائه شده در زندگی ائمه(ع) راه سعادت بشر است

 

حجت‌الاسلام محمدکاظم راشد یزدی در سوگواره صادق آل محمد(ص) در حرم مطهر حضرت محمدهلال بن علی(ع) با تسلیت سالروز شهادت رییس مذهب جعفری خاطر نشان کرد: مجموعه الگوهایی که در ابعاد مختلف زندگی ائمه اطهار(ع) نمایان می‌شود، راه سعادت بشر است که شیعه و پیرو ائمه(ع) باید آن را در زندگی شخصی و اجتماعی خود پیاده کند.

 

وی با اشاره به روایتی از توصیه امام صادق(ع) به داوود کرخی در خصوص ازدواج گفت: امام در این روایت به کرخی، زن را قید و بند زندگی می نامد و از او می خواهد دقت کند که خود  را به چه چیز مقید می سازد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در این روایت برای زنان سنجش قایل نیست خاطر نشان کرد: امام به کرخی تاکید می‌کند که زنان خوب را با طلا و نقره نیز نمی توان سنجید، زیرا از طلا و نقره برترند و زنان بد را با خاک هم نمی توان ارزش گذاری کرد که خاک از آنها بهتر است.

 

راشد یزدی، با تأکید بر اینکه در علم رفتارشناسی، تاسف بر گذشته و ترس از آینده از عمر انسان می کاهد، تصریح کرد: این دو مقوله، لذت زندگی را از بین می برد و غم و اندوه و رنج های حاصل از این دو کنش، اضطراب آور است و امنیت و آرامش زندگی را به هم می زند.

 

این خطیب مطرح کشور، تشکیل خانواده را در آموزه های دینی، برای تأمین امنیت و آرامش دانست و افزود: در اسلام بر تشکیل خانواده و حفظ آن تأکید فراوانی شده است، لذا جوانان باید دقت داشته باشند که ازدواجی سالم و صحیح داشته باشند.

 

راشد یزدی در ادامه روایت دیگری از امام صادق(ع) را بیان کرد و اظهار داشت: امام صادق (ع) بهترین زنان را با محبت ترین آنان نسبت به شوهرانشان و مهربان ترین مادران نسبت به فرزندانشان دانسته است که در عین حال عفیف و پاک دامن اند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، عشق را لازمه زندگی دانست و افزود: قانون زوجیت بر همه عالم حاکم است و وقتی دو فرد می خواهند با هم ترکیب شوند وجود عشق ضروری است.

 

حجت‌الاسلام راشد یزدی با اشاره به اینکه در مسأله تشکیل خانواده، میل به سوی یکدیگر، عشق نامیده می‌شود، تصریح کرد: این عشق به تنهایی برای ازدواج کافی نیست؛ چراکه ازدواج، عاملی ترکیبی است، به ‌طوری‌ که با امر ازدواج، تحکیم خانواده صورت می ‌گیرد.

 

وی در ادامه گفت:  قرآن زن و شوهر را لباس یکدیگر خوانده، پس اگر لباس کوچک یا بزرگ باشد زود از بین خواهد رفت، اما اگر به اندازه باشد مدت زمان طولانی نو بودن خود را حفظ خواهد کرد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: زن و شوهر مانند لباس باید امنیت و آرامش و آبروی هم را تأمین کنند و این معیار اصلی ازدواج در اسلام است.

 

راشد یزدی، ترکیب اندیشه، فرهنگ و خانواده را لازمه ازدواج موفق دانست و خاطر نشان کرد:  نوع اندیشیدن، به‌ویژه از بُعد اندیشه دینی، از شرایط اصلی تناسب زوجین است و اگر خانواده ها، طرز تفکر، مسائل اخلاقی و دینی و فرهنگی را به جای مدرک و دارایی ملاک انتخاب قرار دهند، جوانان زیادی می توانند لباس ازدواج برتن کنند.

 

این مبلّغ دینی، زندگی بدون نشاط را برابر با مرگ تدریجی دانست و افزود: اسلام هدف زندگی را از زمین به خدا رسیدن بیان می‌کند و نه صرف زنده بودن و نفس کشیدن، بنابراین زن و شوهر بودن به معنای کنار هم بودن برای رسیدن به تعالی است نه روبرو و مقابل هم قرار گرفتن و اساسا می توان گفت که زن، مغز دوم مرد و مرد، قلب دوم زن است.

 

حجت‌الاسلام راشد یزدی، به جوانان توصیه کرد: اطمینان، اعتماد، علاقه، وفا و احترام متقابل داشته باشند و حتی به شوخی به یکدیگر بی احترامی نکنند و پشت سر همسر، نزد اطرافیان صحبت نکنند چرا که پیامدهای آن به خودشان باز خواهد گشت.

 

وی محافظت از عشق را از نکات اساسی زندگی زناشویی دانست و افزود: وقتی یک پسر و دختر طبق رسومات شرع با هم ازدواج می‌کنند، خداوند مودت و رحمت را به‌عنوان دو هدیه به آن ها می دهد و وظیفه آن دو این است که هر چیزی که برای تامین امنیت و آرامش درون منزل آفت باشد، باید از آن دوری کنند و نگذارند عشقشان سرد شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خداوند وسیله نزدیکی دل ها را فراهم می‌کند، خاطر نشان کرد: اگرچه در دوره جوانی عامل غریزه باعث می‌شود تا افراد به شدت به هم نزدیک شوند اما در ادامه زندگی، فرزند آوری به تحکیم بنیان خانواده کمک می‌کند.

 

راشد یزدی با توصیه به زوجین برای عدم رنجش یکدیگر، تصریح کرد: زن و شوهر باید درخت زندگی را آبیاری کنند و ازدواج، با ابراز علاقه نسبت به یکدیگر انجام شود و با همین روند ادامه داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر ازدواج انجام نشود، نظم زندگی به هم می‌خورد، تصریح کرد: سهل ‌انگاری در امر زندگی برای فرزندان امری زشت و خلاف اخلاق است؛ چراکه هیچ مردی بدون همسر و هیچ زنی بدون شوهر کامل نیست.

مرثیه سرایی و نوحه خوانی مداحان اهل بیت حسن سیدیان و محمد عرفانیان از دیگر برنامه های سوگواره صادق آل محمد(ع) در حرم هلال بن علی(ع) بود.

 

یادآور می‌شود؛ سوگواره صادق آل محمد(ع) ویژه ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) به مدت سه شب بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدکاظم راشد یزدی در حرم حضرت محمدهلال بن علی(ع) آران و بیدگل برگزار می‌شود.

 

آستان مقدس حضرت محمدهلال بن علی(ع) در شهرستان آران و بیدگل شمالی ترین نقطه استان اصفهان واقع شده است./1325/ت303/ی

ارسال نظرات