۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۴۱۱۸۲
آیت الله رجبی در گفت وگو با رسا:

طلاب مبلغ نباید از برخی مزایا محروم شوند/ حوزه باید زمینه هجرت طلاب را فراهم کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نباید به گونه ای باشد که اگر کسی برای تبلیغ دین می رود از مزایایی محروم شود، گفت: باید تشویقی هایی گذاشته شود و حتی امکاناتی فراهم کنند که طلاب در کنار تبلیغ بتوانند درس خود را نیز ادامه دهند تا زمینه بیشتری برای هجرت فراهم شود.
آیت الله رجبی

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مهاجرت طلاب برای تبلیغ را ضروری دانست و با اشاره به موانع هجرت روحانیان گفت: فلسفه فراگیری علوم دینی توسط روحانیون این است که بازگردند و تبلیغ دین کنند.

 

وی افزود: طبق بیان قرآن شریف همه نمی توانند مسائل علوم دینی را فرا بگیرند از این رو از هرجمعی باید گروهی یاد بگیرند و سپس مردم خود را با معارف اسلامی آشنا کنند، بر این اساس در برنامه ریزی حوزه علمیه باید زمانی برای بازگشت طلاب و تبلیغ دین در نظر گرفته شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر طلاب دوره ای می بینند دست کم در فرصت های گوناگون و ایام تبلیغی همانند ماه مبارک رمضان و محرم باید به مناطق خود بازگردند، اظهار داشت: اگر طلاب برنامه ریزی کنند تقریبا نیمی از سال را می توانند به تبلیغ دین در مناطق خود بپردازند.

 

وی ادامه داد: اگر چنین کاری صورت گیرد فضای فرهنگی جامعه تغییر پیدا می کند، عدم هجرت طلاب علل مختلفی دارد، برخی به عنوان این که می خواهند ارتقای علمی بیشتری پیدا کنند و احساس می کنند که نیاز به تعلم دارند اما این مسأله نمی تواند مانعی برای تبلیغ باشد که در فرصت هایی بروند و درس را نیز ادامه بدهند.

 

آیت الله رجبی با بیان این که عده ای می گویند افزون بر تبلیغ روحانیت وظایف دیگری همانند تفسیر و اجتهاد دارد، ابراز داشت: اکنون نیز بحث اسلامی سازی علوم انسانی است، این کارها درست بوده و امری لازم است اما حوزه باید برنامه ریزی کند جمعی که استعداد لازم برای این کارها را دارند در این زمینه فعالیت کنند.

 

وی عنوان کرد: مدیران حوزه و شورای عالی باید تقسیم کاری داشته باشند که عده ای به این مقولات بپردازند و عده ای دیگر به تبلیغ بروند، حتی کسانی که کارهای فکری و اندیشه ای می کنند نیز باید در ایامی برای تبلیغ به شهرستان های خود بروند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما در شهرها و استان های کشور حوزه های علمیه داریم که طلاب آن حوزه ها نیاز به مراجعت فضلای حوزه علمیه قم به آن مناطق دارند، اگر مدیران حوزه برنامه ریزی کنند، جنبه های تشویقی در نظر بگیرند و از مراجع عظام بخواهند که آن ها را ترغیب و حتی در مواردی امر کنند می تواند در هجرت طلاب اثر گذار باشد.

 

وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله بروجردی شخصیت های بسیار بزرگی را در مناطق گوناگون کشور بسیج کرد و مایه تحول و تدین آن مناطق شد، ایشان شخصیت هایی که در حد مرجعیت بودند را به مناطق گوناگون فرستادند و شهرهای گوناگون کشور از حضور شخصیت های بزرگی برخوردار بود.

 

آیت الله رجبی با تأکید بر این که حوزه باید طلاب هجرت کننده را تشویق کند، گفت: کسانی که به طرح هجرت می روند نیاز دارند که پس از مدتی برگردند و از نظر علمی خود را ارتقا دهند، همچنین ضرورت دارد که طلاب پس از مدتی که بار علمی خود را بستند هجرت کرده و به تبلیغ بپردازند از این رو باید برنامه ریزی دقیقی از سوی حوزه انجام شود.

 

وی افزود: نباید به گونه ای باشد که اگر کسی برای تبلیغ دین می رود از مزایایی محروم شود بلکه باید تشویقی هایی گذاشته شود و حتی امکاناتی فراهم کنند که طلاب در کنار تبلیغ بتوانند درس خود را نیز ادامه دهند تا زمینه بیشتری برای هجرت فراهم شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اساتید درس ها و اخلاق باید طلاب را به انجام این وظیفه دینی ترغیب کنند، اظهار داشت: خدا حضرت آیت الله جوادی آملی را حفظ کند که همواره توصیه به تبلیغ رفتن طلاب می کنند، ایشان از کسانی هستند که تأکید می کنند طلاب در تابستان، محرم و رمضان به تبلیغ بروند، اساتید دیگر نیز باید این تأکیدات را داشته باشند که اثرگذار خواهد بود.

 

وی ادامه داد: طلاب باید احساس کنند که وظیفه تبلیغ روی دوش آن ها است، اگر این احساس وظیفه شکل گیرد طلاب به صورت خودجوش فعالیت می کنند، می بینیم عزیزانی در اقصی نقاط کشور حتی در نقاط صعب العبور برای تبلیغ حضور پیدا می کنند و هیچ چشمداشتی ندارند، اساتید و مدیریت حوزه باید انگیزه و حس وظیفه طلاب را تقویت کنند.

 

آیت الله رجبی با بیان این که نباید به گونه ای باشند که کرامت طلاب مبلغ به دلیل مسائل معیشتی خدشه دار شود، ابراز داشت: با حفظ شؤون و کرامت روحانیت باید طلاب را برای هجرت کردن آماده کرد./1323/ت302/ج

خبرنگار: محمد قمین

ارسال نظرات