۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۴۴۱۱۷۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

ايمان مبتنی بر شرط برای انسان خطرناك است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند با فرستادن پيامبر و قرآن حجت عمومي براي همه قرارداده است اما برخي اوقات براي داشتن ايمان به خدا، شرط براي خدا قرار مي دهيم و از خدا در قبال داشتن ايمان به او درخواست هايي را داريم.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 58 و 59 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد ‹‹وَ إِن مِنْ قَريَةٍ إِلا نَحْنُ مُهْلِكُوها قَبلَ يَومِِ الْقِيامَةِ أَو مُعَذِّبُوها عَذابا ً شَديدا ًكانَ ذلِكَ فِي الْكِتابِ مَسطُورا ً›› گفت: در آيات قرآن در رابطه با اين موضوع زياد صحبت شده و خداوند مي فرمايد، ما در گذشته اقوام مختلفي را داشتيم كه براي آنها پيامبراني فرستاديم اما هر پيامبري كه آمد او را مسخره كردند.

 

وي با اشاره به اينكه، هر پيامبري از حضرت آدم تا پيامبراكرم(ص) آمد مورد تمسخر و استهزاء قرارگرفت، افزود: خداوند در پاسخ به آنها در آيه سوره 58 اسراء مي گويد، هيچ گروهي از مردم نبودند مگر اينكه ما آنها را هلاك و نابود كرديم از جمله قوم لوط و نوح كه با عذاب خدا نابود شدند.

 

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند مي فرمايد، عده اي را عذاب و عده اي را نيز هلاك كرديم و كساني كه مانند قوم حضرت موسي عذاب شدند نابود نشدند بلكه تبديل به بوزينه شدند، از اين رو خداوند مي فرمايد ما به امت هايي كه از پيامبرخود تبعيت نكردند، آنها را هلاك و يا عذاب كرديم

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: در سوره مبارك يونس يك استثنا است كه مي فرمايد ‹‹فلولا كانت قرية آمنت فنفعها إيمانها إلا قوم يونس لما آمنوا كشفنا عنهم عذاب الخزي في الحياة الدنيا ومتعناهم إلى حين›› از بين تمامي اقوام گذشته تنها قوم حضرت يونس بودند كه وقتي مشاهده كردند عذاب مي آيد و پيامبرشان نيز آنها را رها كرده بود، توبه كردند و خداوند نيز عذاب را از آنها برگردانيد.

 

وي خاطرنشان كرد: اما برخي با وجود اينكه براي آنها عذاب هم نازل شد اما دست بردار نبودند، اما قوم حضرت يونس زرنگي كردند و قبل از نازل شدن عذاب توبه كردند و خداوند نيز عذاب را از آنها برداشت اما بقيه اقوام چنين اتفاقي برايشان رخ نداد.

 

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند مي خواهد بگويد اگر ايمان نياوريد و ما بخواهيم شما را عذاب كنيم براي ما كار خيلي‌ راحتي است و حتي در برخي از آيات است كه اقوام گذشته از جمله قوم ثمود كه صخره ها را مي تراشيدند و خيلي قويتر و نيرومندتر از شما بودند اما وقتي عذاب الهي آمد كاري از دست آنها ساخته نبود.

 

وي با بيان اينكه خداوند منظور خدا از اينكه ما اين مطلب را در كتاب نوشتيم چيست، گفت: در قرآن آيات زيادي است كه اينها در لوح محفوظ است و همه چيز را در يك امام مبين‌كه تعبير به كتاب است آمده است.

 

دبيرجامعه روحانيت كاشان يادآور شد: علامه طباطبايي مي فرمايد، منظور از لوح محفوظ و كتابي كه در آن همه چيز نوشته شده است نه كتابي مادي و نه كتاب معنوي است، بلكه لوح محفوظ و كتاب مبين و امام مبين همين قوائد عالم هستي و قائده علت و معلول است، از اين رو خداوند به مجموعه اين قوائد و قوانين، لوح محفوظ و كتاب مبين گفته است.

 

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند يك قائده اي دارد تحت اين عنوان كه اگر فردي از پيامبر خودش تبعيت نكرد او را عذاب مي كند و اين يك قائده اي است كه از قديم الايام بوده است و هست و تا ابد هم خواهد بود و اگر كسي توبه كند و خداوند گناه اش را مي بخشد به اين معني است كه خداوند داراي قائده اي است كه گناه بنده گناهكار خودش را مي بخشد.

 

وي افزود: هيچ كتابي نيست كه اتفاقات آينده را از آن با خبر شويد، بلكه اينها مجموعه قوانيني است كه خداوند براي عالم هستي تعريف كرده است و علامه طباطبائي نام آن را علت و معلول گذاشته كه هر چيزي يك علتي دارد و هر علتي ايجاد شود آن معلول آن نيز خواهد بود كه همان علم به قوائد هستي است.

 

دبير جامعه روحانيت كاشان بیان کرد: آيت الله طباطبايي در جمع بندي دو آيه مي فرمايد، هر قريه اي بود يا عذاب داديم و يا هلاك شدند، چرا چون معجزه اي را كه درخواست كردند آورديم اما تبعيت نكردند و ما آنها را هلاك كرديم، اما اراده الهي بر اين است كه امت پيامبر اسلام را عذاب نكنيم و هلاكتي كه قوم نوح و ثمود داشتند براي امت پيامبر اسلام نيست و چون خداوند اراده نكرده اينگونه عذاب كند، از اين رو معجزات هم براي آنها نمي آورد.

 

حجت الاسلام شاه فضل نتيجه گرفت: خداوند با فرستادن پيامبر و قرآن حجت عمومي براي همه قرارداده است اما برخي اوقات براي داشتن ايمان به خدا، شرط براي خدا قرار مي دهيم و از خدا در قبال داشتن ايمان به او درخواست هايي را داريم.  

 

وي اظهار داشت: ايمان به خدا منوط به درخواست همان جريان حواريون حضرت عيسي است كه اگر خدا مشكلي را براي ما برطرف كرد اما باز بهانه آورديم و درخواست برطرف كردن مشكل ديگري داشتيم خداوند بلاي خودش را نازل مي كند.

 

دبير جامعه روحانيت كاشان همچنين با اشاره به اينكه خداوند به امت پيامبر اكرم گفت نه درخواست آنچناني شما را اجابت مي كنم و نه شما را عذاب مي كنم، يادآور شد: ممكن است برخي اوقات ايمان خود را مبتني برشرط گذاشتن براي خدا بگذاريم كه اين خيلي خطرناك است كه ايمان خود را براي يك كار جزئي بفروشيم./202/1307/ب1

ارسال نظرات