۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۴۴۱۱۶۶
مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود فارس مطرح کرد؛

نقش شناخت هویت ذاتی بشر در رفع معضلات جوامع امروز

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان فارس گفت: راه برون رفت از تمام معضلات امروز جوامع بشری آشنا کردن بشر با هویت ذاتی خودش است و انسان تا قدر گوهر وجودی خویش را نشناسد به درستی از عمرش بهره ای نمی برد.
حجة الاسلام حدائق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس امروز در تبیین «کرامت انسان در قرآن و روایات» در ویژه برنامه برنامه های تبلیغی حرم امام رضا(ع) اظهار کرد: کرامت در مقابل وهن و سستی است، انسان کریم خود را به پستی و سستی آلوده نمی کند، در واقع نقطه مقابل کرامت پستی است،

 

وی افزود: انسان کریم در سخت ترین شرایط ثبات دارد، گرسنگی و محرومیت ها را تحمل می کند اما سراغ خلاف نمی رود و هرگز خداگریز نمی شود.

 

حجت‌الاسلام حدائق با اشاره به اهمیت شناخت جایگاه انسان، به نقل از امیرمؤمنان(ع) گفت: هر کس خود را شناخت و به ارزش خود پی برد خدایش را شناخته است و هر کس که خود را نشناسد از شناخت خداوند عاجز است.

 

کوتاهی در حق الله و حق الناس

وی با بیان این که خداوند به فرشتگانش فرمود سرشت آدمی که رقم خورد و از روح خودم دمیدم او را سجده کنید، تصریح کرد: بنابراین انسان تا قدر گوهر وجودی خویش را نشناسد به درستی بهره برداری نمی کند و علت کوتاهی و سستی انسان در انجام وظایف خود نسبت به خدا و نسبت به خلق اینست که خودش را نشناخته است.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان فارس مطرح کرد: قرآن برای انسان کرامت قائل شده است که در آیه 70 سوره اسراء «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» چهار ویژگی اشاره می کند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: دریا و خشکی را در اختیار بشر قرار دادیم، از طیبات به بنی آدم رزق دادیم، خداوند خطاب به بشر می فرماید تو را فضیلت دادیم و تو را جانشین و نماینده خود در روی زمین قرار دادیم تا جایی که انسان خلیفة الله روی زمین، نظام خلقت خادم انسان و او مخدوم است.

 

وی افزود: بشر در قوس صعود به جایی می رسد که فرشتگان او را سجده می کنند، ملائک الله خادمان شیعیانراستین می شوند، به شرطی که در جهت و مدار خود حرکت کند و در مسیر درستی و راستی قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام حدائق ادامه داد: انسان اگر خود را نشناسد، در قوس نزولی به جایی می رسد که خداوند می فرماید بدترین موجود روی زمین همین انسان دوپا است که از او خطرناک تر و وحشناک تر در نظام خلقت وجود ندارد.

 

وی ابراز کرد: انسان ساقط شده از معرفت و کرامت بدترین جانور روی کره زمین می شود؛ انسانیت به فراموش سپرده می شود، غیرت و فتوّت از یاد می رود، مردانگی به حاشیه می رود، هواپرستی و حیوانیت غلبه پیدا می کند.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان فارس خاطرنشان کرد: راه برون رفت از تمام معضلات امروز بشری آشنا کردن بشر با هویت ذاتی خودش است.

 

کرامت ذاتی و اکتسابی

وی با اشاره به دو نوع کرامت ذاتی و اکتسابی، افزود: کرامت ذاتی «عقل» است که خداوند به همه عنایت کرده است ولی متأسفانه بعضی همین را هم در حال از دست دادن هستند، عقلانیتی که در اختیار انسان قرار دارد همان کرامت ذاتی و وسیله برتری انسان از سایر موجودات است،

 

حجت‌الاسلام حدائق اظهار کرد: کرامت اکتسابی را در پرتو استفاده صحیح از عقل باید رشد و پرورش پیدا کند یعنی انسان خود را در مسیر کرامت بالا ببرد که نماز و زیارت و سایر اعمال عبادی در راستای کرامت اکتسابی انجام می شود.

 

خروجی عقل؛ بندگی

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان فارس گفت: خروجی عقل باید بندگی باشد اما بعضی عقلانیت را در شیطنت و فریب دیگران، کلاه برداری تعریف می کنند.

 

وی با تأکید بر این که خمیرمایه اولیه کرامت انسانی باید در جهت خودش مدیریت شود، بیان کرد: طبق روایتی نشانه عقل سالم این است، هرچه بیشتر از شما می گذرد و عقل شما رشد می کند، بندگی شما نسبت به پروردگار افزون تر و نگرش شما نسبت به جهان آخرت زیادتر شود./202/1308/ب1

ارسال نظرات