۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۴۴۱۰۶۴
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خبر داد؛

برگزاری دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی در قم

رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی در قم خبر داد و گفت: هدف از این طرح آشنایی دانشجویان با هویت علوم انسانی و خداباور شدن آنها در علوم معرفتی است.
حمید پارسانیا

به گزاش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی، که در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهارداشت: این طرح به صورت تخصصی و متناظر با رشته های خاص علوم انسانی برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان این که این گفتمان ناظر به مباحث مشترک در علوم انسانی است، گفت: هدف از این طرح آشنایی دانشجویان با هویت علوم انسانی و خداباور شدن آنها در علوم معرفتی است؛ شناسنامه و تاریخچه علوم انسانی در این طرح مورد بازبینی قرار می گیرد و نسبت فرهنگ و تمدن اسلامی با علوم انسانی بررسی خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرنشان کرد: در این طرح هدف این است که دانشجویان با رویکردهایی که متفکران حوزه های علمیه نسبت به علوم انسانی دارند آشنا شوند؛ بنابراین ادعاها و صاحب نظران مختلفی که در علوم انسانی وجود دارد هر کدام در یک روز رویکرد خود را نسبت به علوم انسانی مطرح می کنند.

 

وی با بیان این که تنها نظراتی که در حوزه های علمیه وجود دارد مد نظر نیست، افزود: صاحب نظران دانشگاهی  که در ایران هستند در این طرح دیدگاه خود را در یک روز مطرح می کنند و دانشجویان با دیدگاه های متکثر آشنا می شوند که در 12 نشست مختلف خواهد بود و بعد از هر نشست در کارگاهی دانشجویان در رابطه با آن به گفت و گو می پردازند.

 

رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بازخورد خوب این طرح در سال گذشته ابراز داشت: افرادی که در این طرح حضور داشتند در طول سال نظرات و تحقیقات علمی خود را ارائه دادند و امسال سعی شده است که ظرفیت های بیشتری را در اختیار طرح قرار دهند و علاوه بر این که کمیت مهمانان بیش از دو برابر شده کیفیت آن هم افزایش داشته باشد.

 

وی با بیان این که نشست ها و گفت وگو هایی که در سال گذشته انجام شده تدوین شده و بر روی سایت قرار داده شده، ابراز داشت: خروجی کار در سال گذشته به صورت یک جلد کتاب در حال آماده شدن است که دراختتامیه امسال منتشر خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که ما 12 استاد صاحب نظر و صاحب سبک علوم انسانی را در طی دوره دعوت خواهیم کرد، گفت: یکی از خصوصیات این دوره آشنایی با این اساتید است و در کنار این دوازده استاد حدود 40 استاد صاحب نظر هستند که الان نشست دارند تا محورهای گفت وگوها را مشخص کند.

 

وی با بیان این که دانشجویانی که در این طرح شرکت می کنند رتبه های برتر علوم انسانی هستند، ابراز داشت: آینده علوم انسانی در دست های این عزیزان رقم خواهد خورد و باید به بهترین وجه برنامه ای تنظیم شود تا وقت و ذهن این افراد هدر نشود.

 

رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به این سؤال که چرا حرکت حوزه علمیه در بخش تولید علم کم بوده است، گفت: مسأله نهضت نرم افزاری که در دو دهه قبل رهبر معظم انقلاب مطرح کردند در همان موقع برنامه هایی را دفتر تبلیغات شروع کرد و رشته هایی را در دانشگاه باقرالعلوم(ع) تأسیس کردند تا به نیاز حوزه علوم انسانی پاسخ داده شود ولی خصلت تحول در علوم انسانی کند و عمیق است و نیاز به گفت وگوهای مستمر و آشنایی با حوزه های نظری مختلف و نظریه پردازی است.

 

وی با بیان این که نظریه پردازی کار یک سال و دو سال نیست، افزود: اگر این مسیر طی شود امکان گفت وگوی با جامعه علمی دنیا وجود خواهد داشت و تحولات مثبتی را به وجود خواهد آورد.

 

گفتنی است که افتتاحیه  این دوره جمعه 15 مرداد در مرکز همایش های غدیر و با سخنرانی دکتر حداد عادل خواهد بود و دوره به مدت دو هفته در دهکده تفریحی وسف قم برگزار خواهد شد و اختتامیه هم جمعه 29 مرداد در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی خواهد بود. /843/پ202/ی

ارسال نظرات