۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۴۱۰۲۲
مدیر حوزه‌های علمیه قزوین:

فراهم نبودن زمینه تبلیغ در شهرستان‌ها عامل سکونت علما در قم و عدم هجرت آنان است

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین با اشاره به موانع هجرت طلبه‌ها و علما گفت: هجرت و انتشار علوم دینی به ویژه در حوزه‌های علمیه و برای طلبه‌های علوم دینی امری لازم و دارای تاثیرات ویژه در مناطق و استان‌های مختلف است، اما فراهم نبودن زمینه ها در شهرستان ها واستقبال فراوان از علوم دینی در شهر قم و تاثیر گذاری بیشتر در آنجا سبب عدم هجرت طلاب و علما از قم شده است.
حجت الاسلام علی عباسی

حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه‌های علمیه قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به موانع هجرت طلبه‌ها و علما گفت: هجرت و انتشار علوم دینی به ویژه در حوزه‌های علمیه و برای طلبه‌های علوم دینی امری لازم  و دارای تاثیرات ویژه در مناطق و استان‌های مختلف است، اما فراهم نبودن زمینه‌ها در شهرستان‌ها واستقبال فراوان از علوم دینی در شهر قم و تاثیر گذاری بیشتر در آنجا باعث عدم هجرت طلاب و علما از قم شده است.


وی سپس درباره حضور آیت الله مظاهری در اصفهان ابراز داشت: حوزه علمیه اصفهان، حوزه ویژه ای است و گنجایش حضور عالم برجسته ای همچون آیت الله مظاهری را داراست، علاوه بر این حضور ایشان در این شهر به حکم رهبر معظم انقلاب بوده، بنابراین نمی‌توان شرایط استان‌های مختلف را با این مورد خاص قیاس کرد.


حجت الاسلام عباسی در ادامه تصریح کرد: البته در برخی از استان‌ها نیز مسؤولین و مدیران حوزه های علمیه زمینه‌های لازم را برای حضور علما و اساتید جدید  آماده کرده‌اند، در قزوین نیز با اتخاذ رویکرد جدید، زمینه‌ها و تسهیلاتی برای حضور استادان جدید فراهم شده و در راستای تقاضا برای حضور استادان، تعدادی استاد در سال تحصیلی پیش رو در حوزه‌های استان مشغول به تدریس خواهند شد.


وی سپس وجود استادان بومی در استان را علت دعوت کمتر از استادان سایر استان ها دانست و اعلام کرد: با توجه به این‌که هر ساله تعدادی از طلبه‌های استان توانایی استادی در سطح های یک و دو را پیدا میکنند، اولویت برای تدریس با آن‌ها است، بنابراین ما کمتر از استادان سایر شهرها دعوت می‌کنیم.


مدیر حوزه‌های علمیه قزوین در ادامه تصریح کرد: البته ما در سطح عالی و در مواردی که به تخصص ویژه نیاز است با کمبود استاد رو به رو هستیم، که این نیاز برای حضور استادان جدید از طرف ما اعلام شده است.


وی ادامه داد: مرکز قم برنامه‌های خوبی را برای ایجاد رشته‌های جدید و تخصص‌های بالا و حضور استادان در شهرستان‌ها در نظر گرفته است، در قزوین نیز برای ایجاد رشته تخصصی تفسیر تلاش می‌شود، ضمن این‌که از دو سال پیش رشته کلام به صورت تخصصی تدریس می‌شود.


حجت الاسلام عباسی در پایان به پیامدهای خالی ماندن شهرها و مناطق از حضور علما اشاره کرد و گفت: حضور کمتر علمای بزرگ باعث کاهش سطح علمی و اخلاقی در حوزه‌های علمیه خواهد شد و در پی آن در جامعه نیز ناهنجاری‌هایی ایجاد خواهد شد، زیرا علما هدایتگران جامعه هستند./۹۵۵/302/ب3

ارسال نظرات