۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۳۹۵۴۱

عربستان به‌دنبال اتحاد عربي مقابل ايران

يكي از اهداف عربستان از اين پرونده‌سازي‌ها و زنده نگه داشتن آنها اين است كه بتواند حداقل اين سه كشور را در پوشش ايران‌هراسي و شيعه‌هراسي در كنار خود نگه دارد و از جداشدن آنها جلوگيري كند.
ایران و عربستان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان، در پي تأييد حكم اعدام يك شيعه كويتي  كه به عضويت در شبكه موسوم به عبدلي متهم شده بود  از سوي دادگاه تجديدنظر اين كشور، نيروهاي امنيتي بحرين از كشف و خنثي كردن يك شبكه پنج نفره در اين كشور خبر دادند كه بنا به ادعاي اين كشور قصد ايجاد ناامني و انفجار در اين كشور داشتند. منابع سعودي كه اين خبر را منتشر كردند ادعا كرده‌اند اعضاي اين شبكه در ايران و عراق آموزش ديده‌اند. در همين حال شوراي اتحاديه در پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي خود در نواكشت موريتاني ادعاي امارات متحده عربي را بر جزاير ايراني تنب و ابوموسي تكرار كرد. هرچند اين سه رخداد به سه كشور عضو شوراي همكاري خليج‌فارس مربوط مي‌شود اما مي‌توان گفت عربستان در هر سه ماجرا و پرونده‌سازي نقش و دست داشته است.

 

يكي از اهداف عربستان از اين پرونده‌سازي‌ها و زنده نگه داشتن آنها اين است كه بتواند حداقل اين سه كشور را در پوشش ايران‌هراسي و شيعه‌هراسي در كنار خود نگه دارد و از جداشدن آنها جلوگيري كند. شبكه موسوم به عبدلي بعد از آن در كويت ساخته و پرداخته شد كه كويت با بي‌ميلي و دلسردي در ائتلاف تجاوز نظامي به يمن مشاركت كرد و مشاركت مؤثري در جنگ نكرد، اكنون هم شاهد سنگ‌اندازي عربستان و هيئت اعزامي رياض در مذاكرات كويت است و تهديد كرده است كه اگر دور جاري مذاكرات نيز به نتيجه نرسيد پاي خود را از ميزباني اين مذاكرات بيرون خواهد كشيد. بر اين اساس ارتباط معناداري بين داغ شدن مجدد پرونده موسوم به شبكه عبدلي كه به ايجاد ناامني در كويت متهم شده و تهديد اين كشور به پايان ميزباني مذاكرات يمن مشاهده مي‌شود.

 

امارات متحده عربي نيز كه به همراه بحرين حضور خود را در جنگ يمن در كنار عربستان حفظ كرده بود بعد از آنكه مشاركت‌كنندگان در جنگ يمن در فهرست سياه ناقضان حقوق كودك سازمان ملل قرار گرفتند به حضور نظامي خود پايان داد، ضمن آنكه پيش از اين نيز با عربستان بر سر مديريت جنگ و تشكيل دولت موازي دچار اختلاف شده بود، از اين رو عربستان با پيش كشيدن جزاير سه‌گانه مي‌خواهد دلبستگي ابوظبي را به خود حفظ كند. در اين ميان دولت اقليت و تماميت‌خواه بحرين تنها كشوري است كه حضور خود را در كنار عربستان حفظ كرده و همگام با سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي سعودي مشغول دسيسه‌چيني است و ادعاي كشف و خنثي كردن يك شبكه وابسته به ايران در اين كشور نمونه‌اي جديد از اين دسيسه‌هاست كه با توجه به مقتضيات و نيازهاي جديد دولت منامه و رياض طراحي و اجرا شده است. براي منامه دسيسه جديد مي‌تواند تلاشي براي توجيه سركوب‌هاي جديد باشد كه حتي صداي حاميان سنتي اين كشور در غرب از جمله انگليس را نيز درآورده است و وزارت امور خارجه اين كشور روز گذشته به نقض حقوق گسترده بشر در بحرين اذعان كرد اما براي رياض سناريوسازي‌هاي جديد در بحرين و كويت (كه با اتهام‌سازي عليه ايران نيز همراه است) با تعقيب چند هدف همراه بوده است: نخست تحت‌الشعاع قرار دادن انتشار بخش محرمانه حملات 11 سپتامبر سال 2001 امريكاست كه نقش مقامات سعودي در آن محرز شده است دوم اينكه عربستان با توجه به گسترش دامنه تروريسم تكفيري به كشورهاي غربي از سوي اين كشورها تحت فشارهاي جديد براي قطع حمايت‌هاي خود از تروريسم تكفيري قرار گرفته است، بنابراين عربستان با جوسازي و فرافكني مي‌خواهد توجيه لازم را براي حمايت از تروريسم تكفيري داشته باشد. در حالي‌كه در ابتدا ايران‌هراسي و شيعه‌هراسي پروژه‌اي طراحي و مديريت‌شده از سوي رژيم صهيونيستي بوده است اما متأسفانه عربستان اكنون گوي سبقت را نيز از اين رژيم ربوده و به هيچ وجه حاضر به دست برداشتن از اين طرح‌هاي تفرقه‌افكنانه نيست كه اجراي آن هزاران قرباني برجاي گذاشته و ميلياردها دلار خسارت بر كشورهاي منطقه وارد كرده است./998/102/ب3

ارسال نظرات