۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۴۳۹۴۹۸
رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه تبیین کرد؛

اوضاع جهان اسلام و تشبیه رهبر معظم انقلاب به جنگ احزاب

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه با اشاره به سالروز جنگ احزاب خواستار بینش و دقت نظر بیشتری در تاریخ این واقعه شد چرا که اگر حوادث جهان اسلام و تحرکات دشمن را رصد کنیم متوجه حساسیت شرایط و بیان رهبر معظم انقلاب در تشبیه اوضاع فعلی به جنگ احزاب می شویم.
حجت الاسلام تقوی

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با توجه به سالروز وقوع جنگ احزاب و بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در تشریح اوضاع فعلی کشور به جریان جنگ احزاب در صدر اسلام  با قرائت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ إِذْ جَاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْهَا وَ کَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيراً (9.الأحزاب‏﴾ بیان داشت: جنگ احزاب یا خندق جریانی بود که در صدر اسلام بر خلاف میل دشمن برای اسلام کارساز واقع شده و زمینه پیروزی مسلمانان را فراهم کرد. جنگ های اسلام هر کدام از ویژگی های خاصی برخوردارند جنگ هایی که تحت نظر و اشراف معصوم یا نائب عام معصوم یعنی ولی فقیه برگزار شود.

 

وی افزود: جنگ در اسلام به معنای شروع، به معنای حمله به معنای تجاوز و به معنای کشورگشایی نیست. جنگ در اسلام به معنای اهانت، جسارت و غارت اموال دیگران نبوده و نیست و نخواهد بود بلکه عموما جنگ های اسلامی جنبه تدافعی داشته و حالت دفاعی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

 

جنگ احزاب یا خندق

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: گاهی  اگر به دستور مستقیم معصوم و ماذون از قبل جنگی رخ داده همان هم جنبه تدافعی یا پیشگیرانه از خطرات احتمالی که در آینده محتمل بوده داشته است غزواتی که پیامبر یا امیرمومنان در آن شرکت داشتند جزء جنگ هایی بود که حالت دفاعی داشت و حالت ادب کردن و تادیب بود برای کسانی که قصد تعرض به جان و مال مسلمانان و کشور اسلامی یا حدود و ثغور اسلامی داشتند. جنگ تبوک، خندق و احزاب و نیز قضیه بدر و احد و فتح مکه و قضایای دیگر چه در زمان پیامبر و چه در زمان امیرمومنان مثل صفین و نهروان و انواع و اقسام غزوات و جنگ های دیگر که ازاین قبیل است.

 

وی افزود: یکی از آن قضایای حساس در تاریخ که بخش مهمی از تاریخ اسلام در 14 قرن گذشته است بحث جنگ احزاب یا خندق است. از آن سو احزاب گفتند که اکثریت گروه های مخالف و معاند چه یهود و چه منافقین که در داخل مکه و مدینه و در داخل جامعه اسلامی نفوذ و حضور داشتند و دست به دست هم دادند و با تحریک یهود قصد قتل پیامبر اکرم و انهدام اسلام و از بین بردن مسلمانان و تجاوز به حریم جامعه اسلامی نوپا داشتند.

 

تحرکات و تحریکات یهود

استاد حوزه و دانشگاه خراسان گفت: دو اتفاق افتاد اول وحدت و اتحاد احزاب و دیگر تحریک، تطمیع و دخالت یهود برای دورهم جمع کردن مسلمان نماها علیه اسلام و پیامبر اسلام براین اساس جنگ احزاب نام گرفت. از جهتی پیامبر با مشاوره اطرافیان و یارانشان تصمیم گرفتند روش جدیدی را برای جنگ انتخاب کنند و آن هم حالت دفاعی داشت آنها مصمم شدند که در اطراف شهر مدینه که مقر مسلمانان بود خندقی حفر کنند دور تا دور مدینه را به صورت خندق سنگربندی کنند و از حمله و هجوم دشمن جلوگیری کنند و اجازه ورود دشمن را به شهر ندهند.

 

وی افزود: شرایط بسیار سختی برای پیامبر اسلام و جامعه اسلامی رقم خورد از یک سو یهود با تمام توان و قدرتی که داشت وارد عرصه شده بود و از سویی دیگر اتحاد و وحدتی که بین منافقین و کفار چه در مکه و چه در سایر بلاد ایجاد شده بود با توجه به نوظهوری اسلام که هنوز به ثمر نرسیده، اوضاع نگران کننده ای را پدید آوره بود.

 

بصیرت و شناخت از دشمن

حجت الاسلام والمسلمین تقوی بیان داشت: کندن اطراف مدینه و خندق قرار دادن اطراف شهر و سنگر بندی سبب شد که نام دیگر این جنگ را خندق عنوان کنند. این جریان دو اسم را برای این جنگ به ارمغان آورد اما خود این جنگ حائز اهمیت است از جهات مختلف یکی اینکه در چه شرایط و در چه موقعیتی دشمن سوء استفاده می کند. باید مراقب توطئه های دشمن بود مسلمان باید زرنگ و بصیر و اهل بصیرت و دشمن شناس باشد.

 

وی افزود: برای این مقطع از تاریخ گفتند دشمنان مجهز شدند به اینکه عده ای از منافقین را دور هم جمع کنند و احزاب داخلی را متحد کنند و یک اتحاد و اتفاق شومی علیه اسلام و رهبر اسلام به راه بیندازند اما هوشیاری رهبر جهان اسلام و به تبع هوشیاری جامعه اسلامی و بصیرتی که در میان جوانان مسلمان بود دست به دست هم داد تا جلوی این توطئه سنگین دشمن را گرفته شود.

 

درس از احزاب

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان گفت: بهترین درسی که از قضیه احزاب و خندق می شود گرفت این است که دشمن هر چقدر قوی باشد و نیرو داشته باشد و هر چه افراد را دور خود جمع کند و به اصطلاح یارگیری کند اگر اتحاد و انسجام و یکدلی و تبعیت از رهبری در جامعه اسلامی وجود داشته باشد دشمن قدرت نفوذ در صفوف به هم فشرده جامعه اسلامی را پیدا نمی کند اگر یک نفر در برابر صد نفر هم قرار بگیرد با توجه به ایمان و اخلاص و اعتقادی که دارد و با توجه به دستوری که از رهبری اسلام می گیرد می تواند بر صد نفر غلبه کند.

 

وی افزود: آیه قرآن داریم «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَي الْقِتالِ إِنْ يَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ» بیست نفر دویست نفر را قلع و قمع می کند صد نفر هزار نفر را از بین می برد جامعه اندکی در مدینه می تواند با کمک امیرمومنان، عمربن عبدود و یاران او را از سر راه مدینه بردارد و مدینه را از شر تجاوز و از شر حمله و از شر به اسارت در آمدن کفار رها کند.

 

فرهنگ ایثار و فداکاری

حجت الاسلام والمسلمین تقوی بیان داشت: نکته دیگر اینکه عده ای باید باشند که ایثار و جان فدایی کنند در مقاطعی از تاریخ اسلام، خود را برای اسلام و مسلمانان فدا کنند. فداکاری افراد اهل بصیرت و دین می تواند جامعه اسلامی را نجات دهد قطعا در جنگ احزاب و خندق اگر وجود مقدس حضرت علی نبود امروز اثری از دین و قرآن و رسالت پیامبر اکرم و حتی شاید مکتب توحید هم نبود. یک نفر یک تنه با اذن رهبر و همراه رهبر و تسلیم فرمان رهبر به پا می خیزد و سد راه دشمن می شود و جلوی نفوذ دشمن به مملکت اسلامی و کیان اسلام را می گیرد درود خداوند بر امیر علم و بیان امیر مؤمنان علی بن ابیطالب که توانست آن روز اسلام را نجات دهد و پیامبر را خوشحال کند و مسلمانان را به آرامش و سکینه برساند.

 

وی افزود: هنگامی که حضرت علی(ع) با پیروزی به حضور پیامبر(ص) آمد حضرت فرمود «ضربَةُ علیٍّ یَومَ الخَنْدَقِ أفضلُ مِن عِبادَةِ الثَّقَلَیْن» «لو وُزن الیومُ بِعملِ جمیع أمّة محمّدٍ، لَرُجّح عملُکَ علی عَملهم...» اگر امروز ارزش عمل تو با ارزش عمل همه ی امت من سنجیده شود، ارزش عمل تو بر ارزش عمل همه ی امّت، برتری می یابد.

 

بیان رهبری در تشبیه اوضاع به جنگ احزاب

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: آنچه که در این مختصر بیان شد برای این بود که روشن شود زمانی که رهبر معظم انقلاب اعلام می فرمایند ما در شرایط جنگ احزاب و شرایط جنگ خندق به سر می بریم یعنی اینکه اگر مقداری تاریخ را مطالعه کنیم و دقت داشته باشیم و بر اوضاع سیاسی روز مسلط باشیم می بینیم که امروز اسرائیل با هزینه سرمایه های فراوان در پی تحریک کشورها و اتحاد آنها علیه نظام و انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر برآن شده تا نواهایی را از داخل نظام بر علیه نظام مبنی بر شکست پذیری، نا امیدی، بن بست دین و غیره ایجاد و تقویت کند و دشمنان ما را از دل جامعه اسلامی و بیرون تحریک کند. همان کاری که یهود درصدر اسلام می کرد.

 

وی افزود: امروز اسرائیل همسنگر و هم پیمان با کشورهایی شده است که بودجه آنها ارتزاق از جامعه اسلامی و ملت های مسلمان است. نفت عربستانی که باید در اختیار جامعه اسلامی قرار بگیرد و فقر و محرومیت را از جوامع اسلامی و بشری دور کند سرمایه های کشورهای عربی که مهد تمدن اسلامی است و می تواند فقر را از جامعه بشری ریشه کن کند در اختیار عده ای از افراد بی بند و بار و افراد متجاوز و افرادی که جنبه های اخلاقی و انسانی برای آنها مفهومی ندارد قرار گرفته که دست در دست اسرائیل و یهود  و دشمنان اسلام همان قضیه احزاب را شکل داده اند.

 

غفلت و کوتاهی ممنوع

استاد حوزه و دانشگاه خراسان با قرائت «لَنْ یَنفعَکُم الْفِرارُ إنْ فَرَرْتُم مِّن المَوتِ أوِالْقَتْلِ وَإذاً لاّتُمتّعُونَ إلاّ قلیل» بیان داشت: این جامعه اسلامی است که باید با حفر خندق و با اتحاد و انسجام علی وار وارد عرصه نبرد شود گوش به فرمان رهبر از همه هستی و از همه کیان اسلامی دفاع کند. «هُنَالِکَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزَالاً شَدِيداً» امروز روز حرکت است، امروز روز قیام است امروز روز با هم بودن وهمفکر بودن و اطاعت از فرمانی نجات بخش است.

 

وی افزود: اگر ذره ای کوتاهی کنیم عمربن عبدودها به شهرهای ما هجوم خواهند آورد اگر ذره ای کوتاهی کنیم ابی سفیانی ها جگر حمزه ها را خواهند درید به هوش باشیم حواسمان به دشمن باشد سنگرها را محکم نگه داریم و علی وار بر دشمن حمله کنیم اگر کمی استقامت کنیم و مثل مردم مدینه که دو سه روز بیشتر مقاومت نکردند مقاومتی در جامعه اسلامی به وجود بیاید دشمن به جایی می رسد که پاسخش  و نتیجه هجومش از سمت ما این است «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِيناً».

 

حقوق های کلان و بادآورده و چپاول بیت المال

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: بصیرت و وحدت لازم است انسجام و ایمان لازم است. امروز روز چپاول بیت المال نیست پول های حرام از حلقوم افراد پایین نخواهد رفت حقوق های کلان و باد آورده حلقوم هر کس را که به ناحق به بیت المال تجاوز کرده خواهد درید امروز روزی است که جامعه اسلامی نیاز دارد همه بودجه ها همه نیروها همه تفکرها و همه اندیشه ها یک دست و یک جا و یک صدا شود تا جنگ احزاب شکل نگیرد و یا اگر شکل گرفت، خندق اطراف کشور اسلامی مدفن حمله کنندگان به جامعه اسلامی قرار گیرد.

 

وی افزود: همان اتفاقی که امروز به وسیله مدافعان حرم اهل بیت در بیرون از مرزهای ما صورت می گیرد آن خندقی که عمربن عبدودهای داعشی را در عراق، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی درون خاک مدفون می کند. امروز در اطراف ما که می خواهیم به درستی زندگی کنیم و به دور از سیاست شرق و غرب در صلح و آرامش گذران کنیم دشمن احزاب را تشکیل داده است و ما به رهبری مردی بزرگ خندقی را تدارک دیده ایم تا به فضل الهی و و عده راستینش بر دشمن پیروز شویم و ظفر یابیم./301/933/ب1

ارسال نظرات