۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۴۳۹۴۵۸
وزیر اقتصاد در مصاحبه با بلومبرگ خبر داد؛

طراحی اصلاحات گسترده در بازار مالی کشور

وزیر اقتصاد گفت: ایران به تعهدات خود بر اساس برجام به طور کامل عمل کرده، اما به نظر می رسد که طرف های مقابل به طور کامل پایبند به تعهدات خود نیستند یا حداقل در عمل اجرای تعهدات آنها به طور کامل اتفاق نیافتاده است.
طیب نیا، وزیر اقتصاد

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی ایران در مصاحبه با بلومبرگ گفت: در سال جاری پیش بینی ما این است که می توانیم به رشد اقتصادی 5 درصدی برسیم.

 

طیب نیا در ارتباط با قوانین مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم گفت: ما اقدامات بسیار خوبی را در سال های گذشته انجام داده ایم...ما اکنون مجهز به تکنولوژی ها و سیستم های جمع آوری اطلاعات هستیم که می توانیم هر فعالیت مشکوک به پولشویی را شناسایی کنیم و موسسات مربوطه موظفند که هر فعالیت مشکوکی را به واحد اطلاعات مالی که در درون وزارت اقتصاد مستقر است گزارش دهند.

 

وی افزود: اصلاحات به این حوزه محدود نبوده است. ما اصلاحات گسترده ای را برای کل بازارهای مالی و سیستم بانکی کشور طراحی کرده ایم. هدف همه این برنامه ها آماده کردن زمینه برای تامین مالی ساده تر و ارزان تر جهت فعالیت اقتصادی است. تا به امروز، سیستم مالی ما بانک محور بوده، و بانک ها نقش اصلی را در ارائه تسهیلات مالی جهت فعالیت های اقتصادی ایفا می کرده اند، و بانک ها به دلیل مشکلاتی که در این زمینه با آن مواجه بودند، ظرفیت تامین تمام منابع مالی مورد نیاز اقتصاد با هزینه ای مناسب را نداشتند.

 

طیب نیا گفت: بنابراین ما برنامه هایمان را طوری ترتیب داده ایم که ابتدا نقش تامین مالی تولید را به بازارهای سرمایه بدهیم. تامین مالی دراز مدت و تامین مالی برای شرکت های بزرگ می تواند توسط بازارهای سرمایه صورت گیرد و تامین مالی کوتاه مدت و تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط توسط سیستم بانکی کشور صورت می پذیرد.

 

وی با اشاره به کاهش نرخ تورم گفت: در کنار کاهش نرخ تورم، تلاش ها برای کاهش نرخ سود سپرده و نرخ سود تامین مالی صورت گرفته و امروز ما می توانیم این کاهش را مشاهده کنیم.

 

وزیر اقتصاد افزود: ایران به تعهدات خود بر اساس برجام به طور کامل عمل کرده، اما به نظر می رسد که طرف های مقابل به طور کامل پایبند به تعهدات خود نیستند یا حداقل در عمل اجرای تعهدات آنها به طور کامل اتفاق نیافتاده است. طبیعتا ما یاد گرفته ایم که بیشتر به خودمان اتکا کنیم. ما دریافته ایم که اگر نتوانیم در مقابله با تحریم ها از خودمان مقاومت نشان دهیم، اگر نتوانیم اقتصادمان را مقاوم سازی کنیم، اگر نمی توانستیم در شرایط تحریم و افت قیمت نفت رشد اقتصادی مان را مثبت کنیم و اگر نمی توانستیم در دوره تحریم ها نرخ تورم را پایین بیاوریم و ثبات را به بازار ارز برگردانیم، شاید طرف های مذاکره کننده ایران در برابر درخواست های ایران تسلیم نمی شدند.

 

وی گفت: ما برنامه هایی می خوایم که وابستگی دولت به نفت را کاهش دهد. ما برنامه هایی می خواهیم که سهم نفت از درآمد کشور را کاهش دهد. ما طرح هایی می خواهیم که سهم نفت از درآمد ارزی خارجی کشور را کاهش دهد و ما بتوانیم نیازهای ارزی مان را از صادرات غیرنفتی تامین کنیم. به طور کلی ما می خواهیم اقتصادمان را در برابر شوک ها و تحریم های خارجی مصون کنیم.

 

طیب نیا در ادامه گفت: همکاران ما در حال مذاکره با همه آژانس های اعتبار سنجی هستند. اخیرا ما شاهد بهبود رتبه ایران از سوی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای بوده ایم، البته ما انتظار داشتیم رتبه ایران بیشتر ارتقا یابد و آنها در مذاکراتشان با ما گفته بودند که شرایط در ایران شرایط مساعد تری است و اینکه در سال های گذشته زمانی که رتبه ایران تنزل یافت، به دلیل شرایط واقعی اقتصاد ایران نبود، بلکه به دلیل تحریم ها و دلایل سیاسی بود. بنابراین در واقعیت، در اساس باید رتبه ایران چند پله افزایش می یافت، اما آنها به ما گفتند که در اساس ضوابط موجود، آنها نمی توانند در یک نوبت بیش از یک پله رتبه یک کشور را ارتقا دهند./836/د102/ل

ارسال نظرات