۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۳۹۴۴۵
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی:

دولت مراقب باشد مواضعش اقتدار ملی را تضعیف نکند

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور ضمن بیان تشریح مواضع کلی و اصولی نظام اسلامی گفت: دولت و مسؤولان نیز باید پیش و بیش از همه اقتداری که ملت در اختیارشان قرار داده اند، پاسداری کنند و راه و مواضعی را انتخاب کنند که به اقتدار ملی ما صدمه ای وارد نشود.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، خاطرنشان کرد: در ایام سالگشت اقامه نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور سرافرازمان هستیم؛ پنجم مرداد سال 1358 امام راحل حکم امامت جمعه اولین امام جمعه کشور را به نام آیت الله طالقانی را صادر فرمودند و مردم ایران از آن تاریخ تا به امروز بدون تعطیلی و توقف نمازهای جمعه را در شهرهای مختلف کشور اقامه کردند و این حکم الهی و اسلامی را با حضور خود در مصلاهای جمعه شکوه بیشتری بخشیدند.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور درباره آیت الله طالقانی اظهار داشت: این عالم تبعید هایی را کشید و شکنجه هایی را به دست رژیم طاغوت بر روح و جسمش تحمل کرد تا به انقلاب اسلامی و این خیزش الهی و نورانی کمک کرده باشد.

 

آیت الله طالقانی فردی خستگی ناپذیر در به ثمر رسیدن انقلاب بود

وی به بررسی ابعاد شخصیتی آیت الله طالقانی پرداخت و تصریح کرد: این عالم از کسانی بود که در راه به ثمر رسیدن این انقلاب تلاش های خستگی ناپذیری را انجام داد؛ از سخنان این عالم اخلاص، ایمان و شخصیت این مرد بزرگ را می توان فهمید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی گفت: این عالم می گفت اگر از ولایت فقیه قدردانی نکنیم، خداوند ما را دچار عذاب خواهد کرد و این نشان از اخلاص و ولایتمداری این مرد است؛ امام راحل در باره آیت الله طالقانی فرمودند این عالم مردی مستقیم بود، یعنی مستقیم فکر و عمل می کرد و انحراف به چپ و راست نداشت و نه شرق زده و نه غرب زده بود و دنبال تعلیمات اسلامی بود و رفتنش ضایعه ای است، ما برادری را از دست دادیم و ملت، پدری را و اسلام، مجاهدی را از دست داد.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور به ضرورت شنیدن مسائل جامعه از لسان صدق امام جمعه اشاره و خاطرنشان کرد: امامان جمعه سعی می کنند مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی که در بیرون از نماز جمعه اتفاق می افتد را برای مردم بیان کنند، البته نماز جمعه، نمازی عبادی سیاسی است و باید در آن در حد امکان و فرصت مسائل جامعه اسلامی مطرح شود و مردم مسلمان در جریان این مسائل قرار بگیرند و از یک لسان صدق که لسان امام جمعه و از حنجره پاک و مطهر بشوند؛ امام جمعه شخصیتی عالم است و از ولی فقیه اذن دارد تا خطبه بخواند و مردم از زبان چنین شخصیتی مسائل جامعه را شناخته و درمان آن را بشناسند و افکار جامعه را روشن کنند.

 

نماز جمعه سرچشمه محوریت نظام است

وی درباره جایگاه نماز جمعه اظهار داشت: نماز جمعه، جریان جوشانی است که از سرچشمه محوریت نظام یعنی ولایت می جوشد و در بستر جامعه جریان پیدا می کند تا دشت دلها را آبیاری و دلها را غبار زدایی کند و توصیه تقوا را به عنوان رسالت مهم تربیتی بر عهده دارد.

 

حضور در نماز جمعه نماد حضور مردم در صحنه /نماز جمعه از عوامل بقای نظام اسلامی است

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که شرکت در نماز جمعه، تمرین نوعی وحدت است، گفت: حضور در نماز جمعه، نماد حضور مردم در صحنه است؛ مردم با حضور خود در نماز جمعه خطاب به رهبر معظم انقلاب و مسؤولان نظام اعلام می کنند که ما در صحنه حاضریم و به دشمن پیام می دهند که همگی در صحنه حضور دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: نماز جمعه یکی از عوامل بقای نظام اسلامی است که در استحکام پایه های نظام و استمرار اندیشه ها و مواضع نظام نقش بسیار مهم و مؤثری دارد.

 

تبیین و تفسیر مواضع نظام وظیفه ائمه جمعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی تبیین مواضع نظام را از وظایف ائمه جمعه دانست و اظهار داشت: یکی از رسالت های نماز جمعه که بر اساس آن سیاستگذاری و ابلاغ می کنیم و از ائمه جمعه می خواهیم که بر آن تأیید کنند، تبیین مواضع نظام است.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: ائمه جمعه به حکم شرعی و به تبعیت از رهبری و ولی امر موظف هستند که سیاست های نظام اسلامی را تبیین کنند؛ طبق اصل 110 قانون اساسی سیاست های کلی نظام را رهبر معظم انقلاب مشخص می کنند و نماز جمعه و ائمه آن موظف هستند که این سیاست ها را برای مردم تفسیر و تحلیل کنند.

 

وی با اشاره به مواضع نظام اسلامی گفت: سیاست های خطوط کلی مربوط به نظام و اصول اساسی مربوط به نظام را سیاست های کلی نظام می گوییم که جنبه پایه ای دارد و مواضع نظام تکیه بر همین راهبرد ها در سطح کلان دارد؛ مواضع نظام چیزی جز این خطوط اصلی و سیاست های کلان نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی انکار کردن یک موضع نظام را منکر اصل نظام دانست و خاطرنشان کرد: اگر کسی یکی از مواضع نظام را عامداً و عالماً رد کند و قبول نداشته باشد، در حقیقت کل نظام را رد کرده است و مواضع اصلی و اساسی نظام در حکم احکام ضروری نظام قرار دارد.

 

مواضع نظام اسلامی مستدل بر قواعد و مبانی اسلام است

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور مواضع نظام اسلامی را مستند بر قواعد اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: ترسیم مواضع نظام اسلامی، توسط ولی فقیه اعلام می شود؛ همه این مواضع مستند و مستدل به قواعد اسلامی و مبانی اسلامی است، چرا که ولی فقیه، فقیه و کارشناس سطح بالای معارف اسلامی و عادل است و در این نقطه قرار گرفته تا حقیقت اسلام را برای مردم بیان و امت را در این جهت راهبری کند.

 

وی با بیان این که استکبار ستیزی غیر قابل تغییر از مواضع نظام اسلامی است، تصریح کرد: استکبار ستیزی از مواضع اصلی و اساسی نظام اسلامی است و مبنای قرآنی دارد و همه انبیا به این منظور آمده اند و علت انقلاب ما نیز بیان این موضع است و غیر قابل خدشه و تغییر است؛ اصل دیگر مواضع نظام، اصل ضد اشرافی گری است و موضعی قرآنی بوده و مستندات آن در قرآن و نهج البلاغه بیان شده است.

 

مسؤولان نباید کارها را به فتنه گران بسپارند

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی گفت: مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان از اصول خدشه ناپذیر نظام اسلامی است؛ برخورد با فتنه و فتنه گران از دیگر مواضع نظام است که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته و مسؤولان باید به این مسأله توجه داشته باشند و در کارها از فتنه گران و کسانی که حاضر نیستند کلمه فتنه را بر زبان جاری کنند، استفاده نکنند که طبق اخبار رسیده گاها استفاده می کنند.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: تقویت ارزش های اسلامی و انسانی مانند جهاد و شهادت و ایثار و حمایت از مظلومان و محرومان از دیگر اصول نظام به شمار می رود؛ ما از فلسطین، یمن، بحرین، عراق،  افغانستان و مردم آنها حمایت می کنیم، به این دلیل که از خطوط اصلی نظام است؛ مقابله با ترور و تروریسم از دیگر خطوط نظام اسلامی است؛ با ترور و تروریسم به حق مخالفیم و امروز در منطقه رو به روی تروریست ها ایستاده ایم؛ جمهوری اسلامی موضع خود را در مقابله با تروریسم لسانا و عملاً اثبات کرده است.

 

سازمان ملل دبیری بی عرضه تر از با نکی مون را به خود ندیده است

وی خطاب به دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: در مدت عمر سازمان ملل و 8 دبیری که این سازمان به خود دیده، هیچ دبیری را به جز بان کی مون بی عرضه تر، بله قربان گو تر، ترسوتر و ضعیف تر را به خود ندیده است و حاضر نشده که مردم یمن را حمایت کند؛ ای دبیر کل، تو سازمانی را دبیری می کنی که جهانی است و نباید نگاهی آمریکایی، وهابی و سعودی داشته باشد، دلارهای عربستان دهان او را بسته است؛ این فرد، دبیرکل سازمانی بین المللی است که ملت ها به این سازمان دل بسته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی بان کی مون را مایه سرافکندگی نسل های آینده ملت کره دانست و تصریح کرد: به مردم کشور کره به خاطر چنین فردی تسلیت می گویم، شما نظام تعلیم و تربیت تان آنقدر شجاعت ندارد که زیاده خواهان و انسان کش ها را محکوم کند؛ آقای بان کی مون تو تاریخ ملت کره را که مردمی زحمت کش، پر تلاش و آزاده هستند را مخدوش کرده و برای نسل های آینده مایع سرافکندگی هستی، اگر نمی توانی جلوی اینها بایستی و از خواسته های آنها بگذری، استعفا بده و شخصیت خود و ملتت و آبروی این نظام را به حراج نگذار.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: با نکی مون در ابتدا به صهیونیست ها قول داد که اگر به این پست(دبیر کلی سازمان ملل) رفتم، امنیت اسرائیل را تأمین می کنم؛ ملت ها به این گونه سازمان ها هیچ اعتمادی ندارند.

 

نظام اسلامی شاید مخالفانی داشته باشد اما نباید معارض باشند

وی خاطرنشان کرد: از دیگر خطول مواضع نظام، ترویج و پیگیری حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم از طریق اقتصاد مقاومتی است؛ مواضع نظام در متن نظام قرار دارد و کسی نمی تواند در این نظام تنفس کند و این موضع را قبول نداشته باشند؛ شاید افرادی مخالف در نظام جمهوری اسلامی وجود داشته باشند، اما نباید معارض باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره ائمه جمعه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به ائمه جمعه می فرمایند که امام جمعه نماینده نظام است و باید مواضع نظام را تبیین کند؛ سیاست دیگر نهاد نماز جمعه، تقویت و توسعه تفاهم اجتماعی هست که نماز جمعه باید تفاهم اجتماعی را تقویت کند؛ به این معنا که توافق افراد یک جامعه بر سر اصول مشترکی که همه به آن احساس مشترکی دارند؛ فهم اجتماعی به منزله رشته نخی است که دانه های تسبیح را در یک محور قرار می دهد.

 

نماز جمعه نمایان گر تفاهم همه مسلمان است

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: وحدت اجتماعی حول محور تفاهم اجتماعی تحقق پیدا می کند؛ نماز جمعه می کوشد تا تفاهم اجتماعی را محقق کند و به آن دست پیدا کند؛ نماز جمعه نمایان گر نظم و برادری و تفاهم همه مسلمان است.

 

وی گفت: همه مردم بر اصل نظام، اسلام، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه تفاهم دارند؛ به عنوان مثال در راهپیمایی همه مردم با هر نوع حزبی شرکت می کنند و از نظام دفاع می کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به حمایت نهاد نماز جمعه از مسؤولان خاطرنشان کرد: نهاد نماز جمعه به تبعیت از رهبری نظام و بر اساس یک اصل عقلانی، پشتیبان مسؤولان خدمتگذار در پهنه نظام اسلامی است؛ ما به تبعیت رهبر معظم انقلاب از همه مسؤولان اجرایی و خدمتگذاران خالص و دولت اسلامی حمایت می کنیم.

 

دولت باید مواضعی را انتخاب کند که به اقتدار ملی صدمه وارد نکند

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: ما وظیفه داریم که از مسؤولان اجرایی و دولت خدمتگذار پشتیبانی کنیم، اما دولت و مسؤولان نیز باید پیش و بیش از همه اقتداری که ملت در اختیارشان قرار داده اند، پاسداری کنند و راه و مواضعی را انتخاب کنند که به اقتدار ملی ما صدمه ای وارد نشود؛ دولت باید تدبیر کند تا در ارائه خدمات نتیجه بهتری بگیرد و رضایت مردم بیشتر بدست بیاید، چرا که رضایت مردم، برای دولت یک سرمایه است؛ دولت مظهر اقتدار ملت است؛ مردم و دولت نیز هر کدام وظیفه ای دارند و وظیفه دولت حساس تر و مهم تر در حفظ اقتدار است.

 

وی تصریح کرد: دولت نباید همه مشکلات را به گردن دولت گذشته بیندازند و برخی از طرفداران مسؤولان اجرایی که به ناحق از مسؤولان طرفدرای می کنند و سعی می کنند که همه چیز را به گذشته منتقل کنند، دولت جلوی شان را بگیرد و تا این حد سیاه نمایی نکند؛ این حرف ها برد ندارد و باید گزارش کار دهند و اگر مشکلی است با مردم در میان بگذارند و مردم همراهی می کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی گفت: تشویق مردم به همکاری با دولت و کمک به امور عمومی کشور همان وجدان کاری از دیگر وظایف ائمه جمعه است؛ سیاست دیگر ما نقد منصفانه بوده که عین جمله رهبر معظم انقلاب است که نقد به معنای واقعی کلمه یعنی شناسایی و بیان عیب ها و نقص ها، اما باید با انگیزه اصلاح باشد.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: امام جمعه این نیست که نسبت به مسؤولان مغرضانه سخن بگوید؛ تمامی امامان جمعه دلسوز و خود شلاق خورده رژیم ستمشاهی هستند و نمی تواند علیه خدمتگذاران مخلص سخن بگویند؛ نقد در جامعه نشان از آزادگی است و موجب رشد فکری و علمی جامعه می شود.

 

وی به نقد رسانه های مکتوب و فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: سیاستی که برخی از رسانه های مکتوب در پیش گرفته اند، کینه ورزی است؛ شورای عالی فضای مجازی به این بخش از جامعه یعنی فضای مجازی سر و سامانی دهد و گاهی اوقات مسائل شخصی افراد را در فضای مجازی منتشر می کنند و باید داد این فضا رسید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در پایان خطاب به مردم تصریح کرد: نماز جمعه باید به مردم امید ببخشد و این از سیاست های نماز جمعه به حساب می آید؛ اگر مشکلی به وجود آمد، مردم نباید ناامید شوند؛ ده ها عامل دیگر است که به مردم امید می دهد و نباید با مشکلی همه چیز را از دست رفته ببینند؛ ما کشوری قدرتمند به لحاظ مادی، معنوی و منابع انسانی است و مایه امید است./822/پ201/ج

ارسال نظرات