۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۴۳۸۶۱۷
استاد حوزه و دانشگاه:

امنیت امروز ایران اسلامی حاصل خون شهدای انقلاب است

حجت الاسلام عدالتیان امنیت امروز ایران اسلامی را در میان کشورهای ناامن جهان نتیجه و حاصل خون شهدای انقلاب و نظام اسلامی خواند و گفت: باید از نعمت امنیت در مسیر ارزش های الهی استفاده کرد.
حجت الاسلام عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه، یکشنبه شب در تالار نور مشهد در ادامه تفسیر سوره اعراف با اشاره به آیات 14 تا 18 این سوره اظهار کرد: خداوند متعال در آیات ابتدایی سوره ماجرای حضرت آدم و امتحان را برای بشر طرح کرده و پس از اینکه مجسمه آدم را از خاک خلق کرد، به ملائکه فرمود سجده کنید اما ابلیس از این کار سرپیچی و امتناع کرد، همچنین در پاسخ خداوند مبنی بر عدم اطاعت از امر او تکبر ورزیده و گفت من از آتش و انسان از خاک است.

 

وی ادامه داد: این تکبر شیطان سبب شد تا از مقام قرب الهی دور شود و هنگامی که از درگاه خداوند منان رانده شد، تقاضای مهلت کرد تا جرم خود را سنگین تر کند، او از خدا تا روزی که مردم برانگیخته می شوند مهلت خواست، خداوند نیز این خواسته او را اجابت کرد و گفت تو از مهلت شدگان هستی.

 

مهلت شیطان تا روز و زمان معین است نه تا روز قیامت

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اجابت درخواست مهلت برای شیطان از سوی او توسط پرودگار عالم تصریح کرد: خداوند به شیطان می گوید تا روز و زمان معین به تو مهلت می دهیم نه تا روز قیامت و در برخی روایات آمده این زمان معین هنگام ظهور مهدی موعود خواهد بود و این هنگام  ابلیس قسم خورد تا سد راه راست و سعادت انسان ها شود.

 

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که شیطان برای فریب ابنای بشر از همه جوانب وارد می شود، خاطر نشان کرد: شیطان در بیانی گفته است کاری میکنم اکثر مردم این جهان ناراحت و اندوهگین باشند، سپس خداوند بر اساس آیات قرآن به این اشاره می کند که به شدت معیوب و منحرف هستی و صفات منفی زیادی در وجود تو به چشم می خورد.

 

وی با بیان این که خداوند به انسان اختیار داد تا آگاهانه مسیر سعادت الهی را بپیماید، یادآور شد: آنانی که با اختیار از خود مراقبت نکنند  و کسانی که عناد با حق دارند، در نهایت به همین مسیر رسیده و بدون شک عناد و دشمنی با حق و حقیقت نتیجه ای جز جهنم و ذلت نخواهد داشت.

 

هر عمر طولانی ارزشمند نیست/ سوء برداشت از ستاریت پرودگار عامل ذلت ملت هاست

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هر عمر طولانی ارزشمند نیست و آن عمری که با خدا سپری شود، منجر به سعادت و خوشبختی می شود، گفت: شیطان نیز عمر طولانی دارد اما در مسیر انحراف سپری شده و ارزشمند نیست.

 

حجت الاسلام عدالتیان مهلت دادن را از سنت های الهی خواند که به همه ابنای بشر تعلق می گیرد و یادآور شد: عمر طولانی خسارت های عمر را می تواند جبران و کمبود ها را اصلاح کند، بنابراین سنت امحال خداوند متعال را باید جدی و ارزشمند دانست اما اگر از ستاریت پرودگار سوء استفاده کرده و بر گناهانمان بیافزاییم، خودمان را به ذلت انداخته ایم.  

 

وی با بیان این که همانطور که شیطان در دشمنی خود مصمم و جدی است، ما نیز باید در مراقبت و خویشتن داری های خودمان جدی باشیم، تاکید کرد: شیطان در بیان کلمه قعود را به کار می برد؛ در فرهنگ ما نشستن کوتاه مدت جلوس و نشستن طولانی مدت و با حوصله قعود نام دارد که از این لفظ شیطان برای خانه کردن در قلب انسان ها استفاده کرده است و تلاش می کند تا از هر نقطه ضعفی مطابق با میل و خواسته های خود استفاده کند تا به گمراهی بکشاند.

 

نقش شیطان رجیم، بستن راه ولایت بر شیفتگان سعادت است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شیطان همواره سد راه خیر است و راه شر برایش اهمیتی ندارد، اظهار کرد: در برخی از روایات مصداق این راه مستقیم ولایت امیر مومنان آمده و شیطان راه ولایت را بر شیفتگان منع می کند، در این راه  آگاهی به تنهایی کافی نیست بلکه ایمان و عمل نتیجه بخش است.

 

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که شیطان به حاکمیت اراده خداوند اعتقاد دارد، صراط مستقیم را می شناسد و در عین حالی که اطلاعات بالایی دارد، هیچ ایمان و عملی ندارد و عقیده خشک و خالی ثمره ای نیز ندارد، افزود: قرآن کریم نسخه شفا بخش و نقشه راه مسلمانان است که باید آن را از دست متخصصانی چون امامان گرفت و به دستورات دین عمل کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شیطان از هر سویی که بتواند، انسان را مورد هجوم قرار می دهد، خاطر نشان کرد: این که شیطان ابراز کرده من از جوانی مختلف می آیم کنایه از تحرک فراوان اوست که دشمن از هر سو و جهت انسان را محاصره می کند همانطور که امام باقر(ع) در بیانی می فرمایند جهت های شیطانی هر یک کنایه از مفهومی است.

 

مهم ترین وسوسه شیطان ناسپاسی و نمک نشناسی بشریت است

حجت الاسلام عدالتیان هدف شیطان از هجوم به پشت سر را تشویق به جمع اوری اموال و بخل ورزیدن در عدای حق دانست و گفت: سمت راست به منزله شبهه افکنی در امور دین و سمت چپ به منزله جلوه دادن لذت های حرام و تسهیل کردن هوسرانی تلقی می شود. در ادای حق نیز گاهی شیطان بخل می ورزد و وسوسه به ثروت اندوزی می کند.

 

وی با بیان این که شیطان از سمت راست به دنبال زینت دادن گمراهی و ذلت است، بیان کرد: امروز شبهه افکنی جوامع اسلامی را پر کرده و شیاطین در پی سست کردن مومنین هستند، آنان لذت های حرام را محبوب جلوه می دهند و کاری می کنند تا مومنین در پی لذت های حرام و گناهان باشند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ناسپاسی انسان ها را مهم ترین وسوسه شیطان خواند و تصریح کرد: شیطان قسم خورد کاری کند تا مردم ما در عین اینکه غرق در نعمت های الهی هستند شاکر پرودگار نباشند اما باید شاکر عملی نعمات خداوند باشیم و این شکرگزاری عملی به منزله به کار بستن نعمات در راه رضای خداست.

 

امنیت امروز ایران اسلامی حاصل خون شهدای انقلاب و نظام است

حجت الاسلام عدالتیان امنیت امروز ایران اسلامی را در میان کشور های ناامن جهان نتیجه و حاصل خون شهدای انقلاب و نظام اسلامی خواند و خاطر نشان کرد: باید از نعمت امنیت در مسیر ارزش های الهی استفاده کرد، خانواده ها نعمات بزرگ الهی هستند و شکر نعمت همسر خوب این است که قدر هم را بدانند و نسبت به یکدیگر مهربان و خدوم باشند.

 

وی با بیان این که بگو مگوهای بی حاصل در فضای عشق خانواده ها نتیجه ای به دنبال ندارد، ابراز کرد:  بدون شک تنها راه رهایی از دام شیطان ملعون استمداد به خداوند است، امروزه تمام قدرت های شیطان در راستای وسوسه گری و تحریک انسانهاست اما باید با عدم تبعیت از او از گمراهی نجات پیدا کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پس از اعلام کردن محاصره انسان از سوی چهار جانب از سوی شیطان ملائکه برای انسان دلسوزی کردند و گفتند پس انسان چطور می خواهد از شر شیطان رها شود، خداوند در پاسخ فرمود دو راه بالا و پایین باز است و اگر انسان دست به دعا برداشه و توبه کند، گناهان 70 ساله اش را می بخشم.

 

حجت الاسلام عدالتیان در پایان با اشاره به رحمت واسعه الهی گفت: خداوند متعال کار خوب و با فضیلت را ده برابر پاداش می دهد و همت انسان برای رسیدن به سعادت مایه نجات او از دام شیاطین است./201/864/ب1

ارسال نظرات