۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰
کد خبر: ۴۳۸۶۱۴
کارشناس مسائل استراتژیک:

عبور از پیچ تاریخی با دولت انقلابی، استکبارستیز و معتقد به بیداری اسلامی محقق می‌شود

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: ما در سال 96 می خواهیم وارد قسمت تند پیچ تاریخی شویم که باید دولت انقلابی، معتقد به آرمان های انقلاب، استکبارستیز و معتقد به بیداری اسلامی سرکار بیاید.
رضا سراج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، رضا سراج، کارشناس مسائل استراتژیک عصر یکشنبه 27 تیر در هشتمین دوره طرح ولایت خراسان رضوی در مشهد، گفت: بیداری اسلامی نخستین نشانه تغییر نظم و هندسه جهانی است.

 

وی با بیان این که حرکت به سمت دین را بیداری اسلامی می گویند که با انقلاب اسلامی موج سومش شروع شد و تداوم آن مقاومت اسلامی در منطقه و خیزش های اسلامی در کشورهای عربی است، افزود: این موج صد ساله است که با یک ماه اقدامات خشونت آمیز علیه آن نمی توان آن را مهار کرد.

 

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که خیزش ناموفق غرب به رهبری آمریکا برای تسلط به منطقه دومین نشانه تغییر نظم و هندسه جهانی است، گفت: آمریکا بعد از فروپاشی شوروی به دنبال ایجاد یک نظم جدید جهانی به نام نظم هژمونی بوده است.

 

نشانه های تغییر نظم و هندسه جهانی

سراج ادامه داد: آمریکایی ها می خواهند قدرت برتر دنیا باشند و رهبری دنیا را برعهده داشته باشند و با تسلط بر کشورهای دیگر چهار دسته کشور را با خود داشته باشند.

 

این کارشناس سیاسی افزود: این چهار دسته شامل کشورهای متحد استراتژیک مانند اروپای غربی، کشورهای همراه مانند اروپای شرقی و ژاپن و کره و کشورهای ساکت مثل کشورهای منطقه و کشورهای خنثی مثل کشورهای آسیایی و آفریقایی می باشند؛ آمریکا می گوید هر کشوری در این چهار دسته نباشد کشور شرور و چالش گر است.

 

سراج با بیان این که آمریکایی ها برای حاکم کردن این نظم بر دنیا باید خاورمیانه را تصاحب می کردند برای همین به بهانه مقابله با تروریسم به عراق و افغانستان لشکرکشی کردند، تصریح کرد: آنها قصدشان این بود که بعد از تصاحب افغانستان و عراق سراغ ما بیایند و بعد به سراغ مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین بروند.

 

وی ادامه داد: آنها می خواهند در نهایت با اشغال سوریه مسأله را تمام کنند و مقدمه نظم جهانی را ایجاد کنند که در این امر شکست خوردند و با هزینه ای بیش از دو تریلیون دلار از عراق و افغانستان خارج شدند.

 

وی افول چهره آمریکا را از دیگر نشانه های تغییر نظم و هندسه جهانی دانست و افزود: آمریکایی ها نتوانستند برای حمله به سوریه یک اجماع جهانی درست کنند که این نشان میدهد آنها دیگر هژمونی گذشته را ندارند.

 

وی نشانه چهارم تغییر نظم جهانی را حوادث اروپا دانست و خاطرنشان کرد: چهار سال پیش رهبر معظم انقلاب به حوادث اروپا اشاره کردند و فرمودند آینده مبهمی بر کشورهای ثروتمند اروپا سایه افکنده که راهی جز خروج از اتحادیه اروپا را ندارند.

 

سراج تاکید کرد: دو نقطه ثقل تغییر وجود دارد که حوادث غرب آسیا و اروپا نشان می دهد دنیا در حال تغییر است همچنین می توان دریافت که حوادث سوریه این تغییر روند را به خوبی نشان می دهد اگر نظم منطق ها تغییر کند روند تغییر نظم جهانی خیلی پرشتاب می شود که این اتفاق افتاده است و نظم منطقه در حال تغییر است.

 

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: تغییرات منطق ها تغییرات اروپا را پرشتاب کرده و شاید تا دو سه سال آینده اتحادیه اروپا باقی نماند.

 

وی با بیان این که روند تغییر نظم و هندسه جهانی نشان می دهد که نظم آینده جهان در حال تغییر است و تا دو الی سه سال آینده حتما نظم جهانی تغییر می کند، افزود: نشانه های تغییر نظم جهانی را مقام معظم رهبری در 22 مرداد ماه سال 91 در دیدار با رؤسای دانشگاه ها مطرح کردند.

 

انگلیس مخالف روند جهانی شدن است

سراج در ادامه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره و تصریح کرد: این خروج نشان داد انگلیس مخالف روند جهانی شدن است و این را بدانید اتریش، لهستان و جمهوری چک یکی پس از دیگری از اتحادیه اروپا خارج خواهند شد و این روند پرشتاب خواهد بود و شاید تا دو سه سال آینده اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت.

 

وی تاکید کرد: اگر این روند اتفاق بیفتد دیگر آمریکا ابرقدرت نخواهد بود و اسرائیل نیز با بحران بقاء مواجه خواهد شد. همچنین نکته سوم در این است که آمریکا تجزیه می شود یعنی تجزیه اروپا منجر به تجزیه آمریکا می شود و تگزاس اولین ایالتی است که از آمریکا جدا خواهد شد.

 

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: عربستان نیز در روند تغییر نظم و هندسه جهانی دیگر باقی نخواهد ماند.

 

سراج در ادامه بیان کرد: صهیونیسم بین الملل برای این که این نظم را مهار کند می خواهد روند دیگری را در مقابل آن در دنیا حاکم کند آنها به دنبال تجزیه منطقه و بالکانیزه کردن آن هستند یعنی کشورها به کشورهای کوچک تر براساس تفاوت های قومی تقسیم شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: صهیونیسم بین الملل برای مهار تحولات بیداری اسلامی و جلوگیری از ظهور هندسه جدید جهانی به دنبال تقسیم منطقه است که در این تقسیم سوریه به سه کشور کردی، سنی و علوی، عراق به سه کشور کردی، سنی و شیعی، ترکیه به سه کشور ترکیه آسیایی، ترکیه اروپایی و کردی و ایران نیز به پنج کشور تبدیل می شود.

 

سراج ادامه داد: آنها می گویند اگر منطقه تجزیه شود افزون بر مدیریت روند تحولات منطقه، اسرائیل امن و سلطه آمریکا را در منطقه حفظ می کنیم و در این شرایط بود که ظهور جریان های تکفیری را از سوریه شاهد بودیم و سوریه نقطه آغاز تصادم این دو روند شد؛ روند بالکانیزه کردن منطقه و روند تغییر منطقه ای به نفع جهان اسلام.

 

وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا در سوریه و عراق مستشار داریم؟ گفت: وقتی در نقطه آغاز می جنگیم یعنی داریم به نفع امنیت ملی خودمان می جنگیم. اسرائیلی ها بعد از تجزیه سوریه باید حلب را تصرف کنند که وارد کریدور کردی شوند. از کردستان سوریه و ترکیه شروع و بعد وارد کردستان عراق و ایران شوند.

 

دلایل نزدیک شدن اسرائیل به کردهای عراق و آمریکایی ها

سراج ادامه داد: علت نزدیک شدن اسرائیل به کردهای عراق و آمریکایی ها به کردهای سوریه همین است که می خواهند وارد کریدور کرد شوند و اروپا را نیز وارد این کریدور کنند. اگر اروپا به دنبال آمریکا در این کریدور کردی بیاید از تجزیه اروپا جلوگیری خواهد شد. بعد با مهار روند تغییر نظم جهانی وارد شمال غرب ایران و بعد شمال خزر و قفقاز می شوند و ایران را محاصره ژئوپلتیکی می کنند و گسل های قومی را فعال خواهند کرد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر با این شرایط یک دولت ضعیف در ایران داشته باشیم با این روندی که اسرائیل درست می کند در چند سال آینده مخاطرات جدی امنیتی خواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: با گسترش ناتو و با این کریدور کردی آمریکا روسیه را نیز محاصره ژئوپلتیکی می کنند برای همین روسیه با ما هم پیمان شده و بعد آمریکا بر حوزه نفت و گاز منطقه قفقاز و خزر فعال می شود و اهمیت تنگه هرمز را از بین می برند و با گرفتن قدرت بازدارندگی از ما به ما حمله می کنند. ما برای گرفتن جلوی این روند باید در سوریه و عراق بایستیم.

 

سراج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقایع داخلی ایران و انتخابات پیش رو در سال 96 با طرح این سوالات که نگاه دولت یازدهم چه قدر با منافع ملی سازگاری دارد و در انتخابات 96 گزینه مطلوب چه کسی می‌تواند باشد، گفت: روند حرکتی است پایدار که از نقطه A به B به C و D برسد. ما در حوزه منطقه و بین الملل دو روند داریم که یکی از آنها روند تغییر نظم و هندسه جهانی است و دیگری آینده‌سازی برای مهار این روند است.

 

این کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: بسیاری از اتفاقاتی که در دنیا می افتد در قالب آینده سازی برای مهار تغییر نظم و هندسه جهانی است. مثل کودتای ترکیه که آگاهی از دلایل آن به ما کمک می کند تا بتوانیم فرصت ها و تهدیدها را تشخیص دهیم.

 

در انتخابات 96 به دنبال رییس جمهوری باشیم که ایران را از تحولات پیچ تاریخی جا نگذارد

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: ما در یک پیچ تاریخی قرار گرفتیم و باید در انتخابات 96 به دنبال رئیس جمهوری باشیم که ایران را از تحولات پیچ تاریخی جا نگذارد.

 

وی ادامه داد: ما در دولت یازدهم شاهدیم که دولتمردان ما به دنبال تعامل با آمریکا و هم زیستی با قدرت های جهانی هستند که این تفکر با روند تغییر جهانی ناسازگار است و این امر به منافع و امنیت ملی ما آسیب خواهد زد.

 

سراج ادامه داد: همچنین اگر کسانی که بیداری اسلامی را قبول ندارند همان گونه که در دولت دهم عده ای گفتند این بیداری انسانی است نه اسلامی آمدن این تفکر در انتخابات 96 نیز نمی تواند برای گفتمان انقلاب اسلامی مناسب باشد.

 

باید کسی در سال 96 رییس جمهور شود که اعتقاد راسخ به بیداری اسلامی داشته باشد

این کارشناس مسائل استراتژیک تاکید کرد: باید کسی در سال 96 رییس جمهور شود که اعتقاد راسخ به بیداری اسلامی داشته باشد و در پیچ تاریخی و تحولات در هندسه جهانی بتواند سهم قابل ملاحظه ای برای منافع ایران و جهان اسلام به ارمغان آورد.

 

وی افزود: ما در سال 96 می خواهیم وارد قسمت تند پیچ تاریخی شویم که باید دولت انقلابی، معتقد به آرمان های انقلاب، استکبارستیز و معتقد به بیداری اسلامی سرکار بیاید.

 

وی در ادامه پیرامون روند بالکانیزه کردن منطقه از سوی صهیونیسم بین الملل، گفت: آنها درصددند با جلوگیری از تجزیه اروپا، اروپا را به سمت مقابله با اسلام آورند که در راستای همین هدف شان جریان تکفیری را در قالب مهاجران به اروپا منتقل کردند.

 

سراج اظهار کرد: اسرائیل می خواهد با ناامن کردن فرانسه، انگلیس و اسپانیا اولویت مسأله فلسطین را تبدیل به اولویت تروریسم اسلامی کنند که در این صورت اسرائیل موفق به شهرک سازی و توسعه عمق استراتژیک خود می شود.

 

این کارشناس سیاسی گفت: در اروپا با روی کار آمدن جریان ضد اسلامی یا همان راست افراطی اسلام ستیزی در اروپا شکل می گیرد که این اسلام ستیزی با روند بالکانیزه کردن منطقه پیوند میخورد و صهیونیسم بین الملل سعی می کند با این پیوند آینده روند تحولات منطقه را مدیریت کند.

 

هر قدر آمریکا ضعیف شود عقربه ساعت به مرگ اسرائیل نزدیکتر می شود

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: اگر می خواهیم با این روند مقابله کنیم باید در جمهوری اسلامی یک دولت انقلابی متکی به اقتدار و عزت روی کار بیاید.

 

سراج با بیان این که اگر آمریکایی ها اتحادیه اروپا را در کنار خودشان نداشته باشند بخشی از سلطه اروپا فرو می ریزد، گفت: آنها سعی دارند تا اتحادیه اروپا را در کنار خود داشته باشند چرا که اگر خوب دقت کنیم متوجه می شویم هر قدر آمریکا ضعیف شود عقربه ساعت به مرگ اسرائیل نزدیکتر می شود./201/934/ب1

ارسال نظرات