۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۴۳۸۶۱۰
دبير جامعه روحانيت كاشان:

واسطه قرار دادن معصومان يكي از راه هاي تقرب به خدا است

دبير جامعه روحانيت كاشان از وسيله و يا واسطه قراردادن به عنوان يكي از راه هاي رسيدن به تقرّب الهي نام برد و گفت: وهابيت اعتقاد دارد شعيه كه پيامبر يا اميرمومنان را واسطه درخواست از خدا قرار مي دهد و مستقيما از خدا درخواست نمي كند مانند بت پرستان هستند كه به جاي اينكه از خدا درخواست داشته باشند از بت ها درخواست مي كنند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 57 سوره مباركه اسراء، گفت: آنهايي كه ديگران را دعوت به پرستش غير خدا، مي كنند سخت در اشتباه هستند چرا كه خدايي را كه آنها دعوت به پرستش آن مي كنند از جمله حضرت عيسي، خود حضرت عيسي نيز به دنبال وسيله اي براي تقرّ ب به خدا است.

 

وي افزود: آنهايي كه حضرت عيسي را خدا مي دانند و آنهايي كه دعوت به پرستش خدايان دروغين مي كنند هر دو مردود هستند، چراكه بت ها، خدا نيستند و حضرت عيسي كه پيامبر خدا بوده است، كسي حق ندارد آنها را به عنوان معبود خود پرستش كند.

 

به گفته وي، در اديان آسماني و مسحيت و حتي دين اسلام گروهي پيامبر و امام خود را به عنوان خدا مي پرستند كه متأسفانه در بين شيعيان نيز گروهي با عنوان علي اللهي اميرمومنان(ع) را به عنوان خداوند دعوت مي كنند، از اين رو خداوند مي فرمايد كساني را كه شما به عنوان خدا صدا مي زنيد، خودشان به دنبال خدا بوده و به دنبال وسيله اي براي تقرب به خدا هستند.

 

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه از وسيله و يا واسطه قراردادن به عنوان يكي از راه هاي رسيدن به تقرّب الهي نام برد و يادآور شد: وهابيت اعتقاد دارد شعيه كه پيامبر يا اميرمومنان را واسطه درخواست از خدا قرار مي دهد و مستقيما از خدا درخواست نمي كند مانند بت پرستان هستند كه به جاي اينكه از خدا درخواست داشته باشند از بت ها درخواست مي كنند.

 

وي با اشاره به فلسفه وسيله قراردادن در اسلام و تشيع از نگاه قرآن، گفت: در رابطه با توسل يك آيه در قرآن است، كه خداوند مي فرمايد، ای كساني كه ايمان آورده ايد، تقواي الهي پيشه كنيد و براي سيدن به خدا وسيله اي را درخواست كنيد.

 

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: در آيه 35 سوره مائده به وسيله اشاره شده است و علامه طباطبائي در معني اين آيه مي گويد، كلمه وسيله به معني وصل شدن است و آيات مربوط به صله رحم نيز ازوصل كردن گرفته شده است.

 

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با بيان اينكه معناي وسيله با سين و همچنين وسيله با صاد متفاوت است، گفت: وسيله با سين از روي اختيار و ميل و رغبت است و اجباري براي وسيله قراردادن نيست اما وسيله با صاد، وسيله براي وصل شدن از روي اختيار و يا از روي اجبار است.

 

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه وسيله تقرب به خدا چيست، يادآور شد: آيت الله مكارم شيرازي در روايتي را از اميرمومنان(ع) در نهج البلاغه مي گويد، جهاد در راه خدا، اخلاص، نماز، زكات، روزه، حج و عمره به جا آوردن، صله رحم، صدقه پنهاني و آشكار وكارهاي نيك از با فضليت ترين چيزهايي است كه انسان را به خدا وصل مي كند.

 

وصل شدن و تقرب به خدا به معناي مزّين شدن انسان به صفات الهي است

به گفته وي، وصل شدن  و تقرب به خدا، چسبيدن به كعبه و بست نشستن در مسجد نيست، بلكه به معناي مزّين شدن انسان به صفات الهي است و چنانچه خداوند ستار العيوب است، انسان نيز ستار العويب شود و اگر خداوند غفار است و انسان ها را مي بخشد او نيز اشتباهات ديگران ببخشد.

 

دبير جامعه روحانيت كاشان، ايجاد صفات الهي در درون انسان ها را قرب به خدا دانست و با بيان اينكه براي رسيدن به قرب خدا نياز به وسيله اي است، گفت: انسان براي رسيدن به قرب خدا نيازمند ايمان به خدا و پيامبر است و باید قلبا وجود خدا و پيامبر اكرم(ص) و مقام آنها را قبول داشته باشد.

 

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: براساس آيات و اشاره مفسران، هر گونه عمل صالحي از جمله اقامه نماز و جهاد در راه خدا وسيله اي براي تقرب به خدا و وصل شدن به خدا است.

 

اهل بيت وسيله اي براي تقرب به خدا هستند

وي افزود: در كنار اين آيات، آياتي نيز وجود دارد كه مي فرمايد، منظور از وسيله براي وصل به خدا، اهل بيت(ع) هستند، از اين رو آياتي كه مي فرمايد، منظور از وسيله اهل بيت(ع) هستند منافاتي با اين روايت ندارد و همانگونه كه نماز وسيله است، اهل بيت نيز وسيله اي براي تقرب به خدا هستند.

 

دبير جامعه روحانيت كاشان درادامه با اشاره به معناي وسيله بودن اهل بيت(ع) براي رسيدن تقرب به خدا، گفت: علامه طباطبايي مي گويد، وسيله بودن اهل بيت(ع) به معناي اطاعت و تبعيت از اهل بيت(ع) است.

 

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: صداكردن اهل بيت(ع) براي واسطه شدن آنها بين ما و خدا براي درخواست هاي ما از خدا وسيله است و اين كار شرك نيست چرا كه خداوند در آيه 63 سوره مباركه نساء مي فرمايد،  اگر يكي از مومنان بنام جاووك گناهي را مرتكب شد و براي استغفار نزد پيامبر آمد و پيامبر هم براي او طلب مغفرت كرد و حتما خداوند توبه پذير است.

 

وي افزود: اگر كسي نزد پيامبر نرفت و در خلوت خانه استغفار كرد، معلوم نيست خداوند استغفار او را در تنهايي ببخشد يا نه، اما اگر نزد پيامبر از خداوند طلب مغفرت كرد و پيامبر هم برايش طلب مغفرت كرد حتما خدا توبه پذير است.

 

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: در سوره مباركه انعام خداوند به پيامبر مي فرمايد، اگر مومني نزد تو آمد اول تو سلام كن و بعد بگو، خداوند رحمت را برخودش واجب كرده است، از اين رو وقتي كسي نزد اهل بيت(ع) رفت هم اهل بيت به او سلام مي كنند و هم رحمت الهي را به او مي دهند./202/1307/ب1

ارسال نظرات