۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۴۳۸۶۰۹
استاد حوزه علمیه:

مسؤولان قوانین دست و پا گیر اداری را برطرف کنند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مسؤولان باید قوانین دست و پا گیر را برطرف کنند، همه ما باید خدا را بر رفتار و کردار خود ناظر بدانیم و سعی کنیم قدمی در راه خدمت به مردم برداریم.
قانون‌گذاري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور امشب در مراسم سخنرانی که در حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه ابراهیم، اظهار کرد: حضرت ابراهیم(ع) در این سوره در دعای «رب اجعلنی مقیم الصلوة و من ذریتی» از خداوند می‌خواهد که خودش و فرزندانش را اهل نماز و در زمره اقامه کنندگان نماز قرار دهد.

 

وی در ادامه افزود: اینکه انسان در راستای اعتلای حیات معنوی جامعه و انسان‌ها عمل کند بسیار مهم است و نماز هم از جمله اموری است که حیات معنوی مردم و جامعه را تضمین می‌کند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: برپا کنندگان نماز کسانی هستند که هم نماز می‌خوانند و هم زمینه اقامه نماز برای سایر اراد جامعه را فراهم می‌کنند.

 

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر ضرورت تربیت دینی کودکان و نوجوانان در دوران بلوغ، گفت: برای اینکه فردی اهل نماز شود، خانواده و جامعه مسؤول هستند، والدینی که نسبت به نماز کاهلی می‌کنند نمی‌توانند انتظار داشته باشند که فرزندانی اهل نماز داشته باشند.

 

وی اذعان کرد: علما و روحانیت نقش مؤثری در ترویج فرهنگ نماز در جامعه دارند، مساجد با تلاش و پشتکار روحانیت به کانون‌های مهم دینی تبدیل شده است اما افرادی که از روحانیت بدگویی می‌کنند، نمی‌توانند انتظار داشته باشند که نسل و ذریه‌ی آن‌ها اهل دین و نماز باشند.

 

استاد درس حوزه علمیه قم تأکید کرد: مدارس و دانشگاه‌ها هم در برابر تربیت دینی افراد مسؤول هستند، اقامه نماز در این عصر و زمان در مدارس و دانشگاه‌ها دستاورد مهمی است اما باید فرهنگ اقامه نماز در این مراکز در افراد نهادینه شود؛ اگر تربیت فردی بر اساس نماز شد در اوقاتی که نماز در مدرسه یا دانشگاه اقامه نمی‌شود نیز با حضور در مساجد، نماز جماعت اقامه می‌کند.

 

آیت الله اسماعیلپور گفت: اقامه نماز جماعت به اصول و احکام و قواعدی مربوط است که تأثیر بسزایی در رفتارهای فردی و اجتماعی افراد دارد؛ فردی که می‌خواهد نمازش قبول باشد باید رزق حلال داشته باشد و از این جهت باید در محل کارش از کم کاری و ظلم بر مردم خودداری کند.

 

وی تصریح کرد: برخی افراد می‌خواهند تحت لوای اقامه نماز و برگزاری مجالس دعا و قرائت قرآن اعمال خود را توجیه کنند، نماز بسیار مهم است اما نماز تمام زندگی مردم نیست، باید شرایطی را فراهم کنیم که زندگی مردم راحت شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: در این دوران امنیت یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برکاتی است که خواوند نصیب جامعه ما کرده است، این مسأله به ویژه در دورانی که اطراف کشور ما را دشمنان فراوانی احاطه کرده‌اند بسیار مهم و حیاتی است، اما برخی از مسؤولان نباید با این توجیه که اگر کسی به آن‌ها اعتراض کرد به امنیت کشور لطمه زده، هر کاری خواستند بکنند؛ ما باید بین خود و مردم خدا را حاضر و ناظر بدانیم.

 

آیت الله اسماعیلپور تدکید کرد: اعمال بسیاری از مسؤولان تأثیری در امینت کشور ندارد، کار آن‌ها سبب تأمین امنیت مردم نمی‌شود اما با این توجیه که این افراد مسؤول هستند، هر طور بخواهند رفتار می‌کنند.

 

وی گفت: حرام الهی تا ابد حرام است، احکام ثانویه هم شرایط و موقعیت خاصی دارد؛ وقتی اسلام اختلاط آزاد روابط دختر و پسر را حرام کرده این مسأله تا ابد حرام است، اما عده‌ای با این توجیه که جامعه به شادی نیاز دارد، شرایطی فراهم می‌کنند که دختر و پسر به ویژه دختران و پسران مجرد در یک محیط جمع شوند و موسیقی بنوازند و دست بزنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: این اقدامات سبب افزایش شهوت و در نتیجه افزایش شهوت اضطراب جوانان در جامعه می‌شود؛ مسؤولان باید به جای این اقدامات قوانین دست و پا گیر را برطرف کنند، همه ما باید خدا را بر رفتار و کردار خود ناظر بدانیم و سعی کنیم قدمی در راه خدمت به مردم برداریم.

 

آیت الله اسماعیلپور گفت: در کشوری که هفت میلیون بیکار وجود دارد و جوانان معضلات زیادی برای ازدواج دارند باید تا حد امکان شهوت جوانان را کنترل و زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کنیم.

 

وی تصریح کرد: برخی مسؤولان با سخنان غلط خود با اصول اسلام مخالفت می‌کنند، ما باید فکری به حال فقرا و مستضعفان جامعه بکنیم، باید مشکلات مردم را حل و برای آینده آن‌ها برنامه ریزی کنیم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: نباید ظلم به مردم را تحت لوی مقدس مآبی توجیه کنیم، ما اگر می‌خواهیم کار کنیم باید مالیات‌ها را کاهش دهیم، باید با توجه به اقتصاد مقاومتی از بخش خصوصی حمایت و از تعطیلی کارخانجات داخلی جلوگیری کنیم.

 

آیت الله اسماعیلپور گفت: قوانین دست و پا گیر مانع اشتغال و سبب سختی مردم است، اگر یک جوان بخواهد به عنوان شاگرد مغازه‌ای مشغول به کار شود کارفرما را مجبور به بیمه او می‌کنند اما حق بیمه با درآمد بسیاری از واحدهای صنفی هماهنگ نیست، ما باید مشکلات زندگی مردم را حل کنیم./202/868/ب1

ارسال نظرات