۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۴۳۸۵۸۳
در نشست خبری اردوهای جهادی مطرح شد؛

فعالیت اردوهای جهادی در حاشیه شهرمشهد با همکاری آستان قدس رضوی

مسؤول بسیج دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امسال فراخوانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور ارسال شده تا در صورت تمایل دانشجویان جهادی جهت حضور در حاشیه شهر مشهد و خدمت رسانی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق، به گروه صراط الحمید بپیوندند.
اردوهای جهادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمود حقدوست، دبیر اجرایی اردوهای جهادی دانشجویان خراسان رضوی ظهر یکشنبه 27 تیر در نشست خبری اردوهای جهادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، گفت: دانشجویان جهادی در هشت عرصه علمی و پژوهشی، بهداشت و درمان، عمرانی، فرهنگی، دامپزشکی و طیور، صنعتی و فعالیت‌های آموزشی هستند.

 

وی با اشاره به این که حدود 100 اردوی جهادی امسال برگزار می‌شود، گفت: 20 گروه در نوروز امسال، 60 گروه در تابستان و 20 گروه تا آخر سال به اردوهای جهادی می‌روند.

 

حقدوست در تشریح برنامه های اردوهای جهادی بیان کرد: این اردوها در قالب اردوهای یک، سه، پنج، هفت و 10 روزه برگزار می‌شود که حدود 8 هزار و 380 نفر دانشجو به این اردوها می روند که حدود 55 درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

 

معاون بسیج دانشجویی استان با اشاره به این که در نوروز سال جاری حدود هزار و 564 دانشجو به مناطق تربت حیدریه، سرخس، کاشمر و جوین و جغتای اعزام شده‌اند، تصریح کرد: در کل این مناطق 5 مسجد مرمت و بازسازی، 2 مدرسه رنگ آمیزی و دو خانه ساخته شد و در کنار آن فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برگزار شد.

 

حقدوست کلاس‌های آموزشی و تربیتی را جزء فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: کلاس اخلاق، احکام، مشاوره‌های خانواده و تربیت فرزند، جلسه‌های اعتقادی، مشاوره‌های تحصیلی و کلاس‌های تقویتی، دیدار با خانواده شهدا و برگزاری یادواره شهدا از جمله فعالیت‌های فرهنگی اردوهای نوروز بوده است.

 

وی از دو کار پژوهشی در کنار سایر فعالیت‌ها در اردوها خبر داد و گفت: در اردوهای نوروز، پژوهشی در مورد بررسی نیازهای فرهنگی، آموزشی و تربیتی روستاهای بخش بزنگان سرخس و در جوین پژوهشی با موضوع مشکلات و ناهنجاری‌های روستایی انجام شده است که نتایج آن به صورت عملی در اردوهای تابستان اجرا می‌شود.

 

حقدوست با اشاره به این که این افراد در قالب 24 گروه 15 تا 20 نفره به شهرستان‌های استان اعزام می‌شوند، تصریح کرد: در مناطق حاشیه شهر هم تعمیر و مرمت 30 خانه به ارزش 800 میلیون ریال با کمک بسیج سازندگی استان در حال اجرا است.

 

محمد حسین پیله‌چیان مسؤول بسیج دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان این که قرار است آستان قدس، دانشگاه علوم پزشکی و سپاه شهید برونسی در هزینه‌های اردوهای جهادی کمک کنند، تصریح کرد: پیش‌بینی شده که فقط 3 میلیارد و 660 میلیون ریال هزینه تجهیزات و اسکان گروه‌های جهادی این گروه شود که در قالب 40 گروه 10 نفره از 20 مرداد تا 20 شهریور در حاشیه شهر مشهد فعالیت می‌کنند.

 

وی در ادامه با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی مشهد فراخوان کشوری به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور داده است، گفت: قرار است در بازه یک ماهه 400 دانشجوی پزشکی سراسر کشور به مناطق حاشیه شهر مشهد بروند و با هدف ارتقای سلامت و تفهیم مسائل بهداشت به روستائیان خدمت‌رسانی کنند.

 

مسؤول بسیج دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که نحوه عملکرد این گروه از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی است، افزود: در کنار فعالیت‌های فرهنگی، آموزش بهداشت، غربالگری و درمان و ارجاع به بیمارستان و برپایی ایستگاه‌های پیراپزشکی، بینایی سنجی و غربالگری از طریق کلاس‌های آموزشی آموزش داده می‌شود.

 

پیله چیان بزرگ ترین رسالت جهادگران را ارتقای سلامت در حاشیه شهر دانست و گفت: اعزامیان را 60 درصد خانم‌ها و 40 درصد آقایان شامل می شوند و چند گروه از دانشجویان روانشناسی، علوم تربیتی، و مشاوره خانواده به این مناطق اعزام و در کنار گروه‌های پزشکی فعالیت می‌کنند.

 

وی با اشاره به این که خدمت رسانی‌ها باید در مناطق کم برخوردار باشد و از حاشیه نشینی کم کند، گفت: بحث سلامت و توجه به آن یکی از فعالیت‌های عمده اردوهای جهادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که با توجه به این که دانشجوها در این رشته‌ها آموزش دیده‌اند در عرصه‌های فرهنگی، آموزش بهداشت، غربالگری و درمان فعالیت می‌کند.

 

مسؤول بسیج دانشگاه علوم پزشکی مشهد از برگزاری دوره آموزشی «سفیران سلامت» از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و افزود: این دوره آموزشی برای 120 نفر از دانشجوهای غیر مرتبط با پزشکی کل دانشگاه‌های استان از روز جمعه آغاز شده و تا روز دوشنبه در پردیس دانشگاه علوم پزشکی درحال برگزاری است.

 

پیله چیان با اشاره به اینکه در پایان این دوره، به دانشجویان گواهی اعطا می‌شود، تصریح کرد: در این دوره آموزشی، آموزش‌هایی مثل خود مراقبتی، اصول کاربردی تغذیه، کمک‌های اولیه، سلامت دندان و دهان، بهداشت محیط و کار، سلامت باروری و غربالگری بیماری‌های واگیر آموزش داده می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و درمان در اردوهای نوروزی 290 نفر ویزیت عمومی شده‌اند، گفت: بین 300 نفر دارو توزیع شده و به 140 نفر خانم آموزش و مشاوره بهداشتی و به 500 نفر آموزش بهداشت محیط داده شده است.

 

پیله چیان ابراز کرد: یکی از برنامه‌هایی که بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تابستان پیشرو برگزار می‌کند، برگزاری اردوی آموزشی سفیران بهداشت و سلامت است که طی فراخوان کشوری به بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 400 نفر را به حاشیه شهر مشهد اعزام کرده‌ایم.

 

وی افزود: طی دو سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی با هزینه خود حدود ۱۵ هزار بسته سلامت به تمامی گروه‌های جهادی خراسان رضوی کمک کرده است و حتی بیمارانی که به عمل احتیاج داشتند را درمان کرده است.

 

وی در ادامه سخنان خود از برگزاری یک اردوی جهادی از سوی گروه جهادی صراط الحمید خبر داد و خاطرنشان کرد: این گروه جهادی ۶۰ نفره حدود دو سال است که در حاشیه شهر مشهد مشغول خدمت رسانی است.

 

پیله چیان ادامه داد: امسال نیز اقدامی که صورت گرفته این است که فراخوانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور ارسال شده تا در صورت تمایل دانشجویان جهادی جهت حضور در حاشیه شهر مشهد و خدمت رسانی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق، به گروه صراط الحمید بپیوندند./202/934/ب1

ارسال نظرات