۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۴۳۸۲۴۰
آیت الله مظاهری:

یاد مرگ بهترین عامل بازدارنده گناه است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: واژه تکاثر به معنای دنیا است دنیایی که مردم را به شیوه های مختلف، مثل حبّ پول، حبّ ریاست و حبّ شخصیت مشغول خودش کرده و بدین وسیله از توجه به مرگ و آخرت بازداشته است.
مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار می شود، گفت: یاد مرگ بهترین عامل بازدارنده گناه است.

 

وی با اشاره به تفاسیر موجود راجع به آیه اول سوره مبارکه تکاثر که می فرماید «أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ»، افزود: واژه تکاثر به معنای دنیا است دنیایی که مردم را به شیوه های مختلف، مثل حبّ پول، مثل حبّ ریاست و مثل حبّ شخصیت مشغول خودش کرده و بدین واسطه از توجه به مرگ و آخرت بازداشته است، متأسفانه حدود نود درصد مردم مشغول به دنیا شده و از آخرت غافل شده اند.

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه دوم سوره تکاثر که می فرماید «حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ»، تصریح کرد: قرآن می فرماید افرادی که دنیا طلب شده اند به فکر آخرت نمی افتند تا زمانی که مرگ به سراغشان می آید و حدودی از عوالم غیب برایشان آشکار می شود.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان از آیه صدم سوره مؤمنون که می فرماید «لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» استفاده کرد و ادامه داد: زمانی که مرگ به سراغ افراد بدکار می آید و حدودی از عوالم غیب برایشان آشکار می شود، از خداوند درخواست بازگشت به دنیا را دارند تا اعمال صالحی انجام دهند، ولی قرآن می گوید هرگز چنین چیزی امکان پذیر نیست و در ادامه آیه می گوید آن ها دروغ می گویند حتی اگر به دنیا بازگردند بعد از گذشت مدتی دوباره به وضعیت سابق خود برمی گردند.

 

وی تأکید کرد: یک آیه هم شبیه آیه بالا راجع به جهنمیان داریم، خداوند در آیه بیست و هشتم سوره انعام می فرماید «بَلْ بَدَا لَهُم مَّا كَانُواْ يُخْفُونَ مِن قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ» به جهنمیانی که درخواست بازگشت به دنیا را دارند تا عمل صالحی انجام دهند، می گوید شما دروغ می گویید.

 

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه توضیحات خود با اشاره به آیات سوم و چهارم سوره تکاثر که می فرماید «کَلا سَوْفَ تَعْلَمُونَ، ثُمَّ کَلا سَوْفَ تَعْلَمُونَ»، بیان کرد: راه این که در لحظه مرگ دچار خسران نشویم یک چیز است و آن این که ما باید حداقل روزی هفت تا هشت مرتبه به یاد مرگ بیفتیم و بدین واسطه اعمالمان را بر اساس رضایت خداوند تنظیم کنیم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان داستانی از علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: زمانی که استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی در حال سکرات موت بودند، بنده به همراه جمعی از دوستان بالای سرشان بودیم، حالشان به شدت بد بود، وقتی ما از اتاق خارج شدیم و ایشان را با همسرشان تنها گذاشتیم بعد از مدتی همسرشان بیرون آمدند و گفتند علامه طباطبایی یک لحظه چشمانشان را باز کردند و گفتند، توجه توجه توجه.

 

وی در تفسیر آیه پنجم سوره تکارثر که می فرماید «کَلا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ»، توضیح داد: اگر خودمان را به یاد مرگ مشغول نکنیم در لحظه مرگ با خومان می گوییم ای کاش در حدّ علم الیقین عمل می کردم، یعنی به پایین ترین مرتبه علم دست یافته بودم.

 

حضرت آیت الله مظاهری تشریح کرد: اگر ما در جلسات مذهبی مثل این جا شرکت می کنیم، اگر نماز می خوانیم و اگر روزه می گیریم همه و همه به خاطر وجود علم الیقین در دل ما است، این سخنرانی بنده این گوش کردن شما، هر چند پایه دار نیست و بر اساس علم الیقین است ولی می تواند بسیار مفید واقع شود، هر چند بهتر است که علم در قلب انسان رسوخ کند و به حدّ عین الیقین برسد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان افزود: این همه تأکیدات برای رسیدن به علم الیقین به خاطر این است که خودِ همین علم الیقین حالت بازدارندگی از گناه در انسان ایجاد می کند، ما باید بر کارهای خوب خود پافشاری کنیم تا در مسیر سعادت به جاهای خوبی برسیم، ار قرآن خواندن ها، از دعا خواندن ها، از روزه گرفتن ها و نماز خواندن ها، سعادت برایمان حاصل می شود./201/867/ب1

ارسال نظرات