۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۴۳۸۲۳۰
حجت‌‌الاسلام والمسلمین نکونام:

بی توجهی مسؤولان به مسائل فرهنگی، مظلومیت فرهنگ را چند برابر می‌کند

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با انتقاد جدی از حضور کم‌رنگ مسؤولان استانی در جلسات فرهنگی، گفت: اگر ما بخواهیم با مسائل فرهنگی به ویژه نماز جمعه این گونه برخورد کنیم و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشیم، همان مظلومیت فرهنگ را که دلسوزان نظام نسبت به آن دغدغه دارند و نگران هستند، به دنبال خواهد داشت.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، صبح امروز در نشست شورای اقامه نماز این استان که با موضوع «پنج مرداد روز نماز جمعه» در دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد، در ابتدای جلسه با انتقاد جدی از حضور کم رنگ اعضای شورای اقامه نماز در این نشست گفت: اگر ما بخواهیم با مسائل فرهنگی به ویژه نماز جمعه این گونه برخورد کنیم و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشیم، همان مظلومیت فرهنگ را که دلسوزان نظام نسبت به آن دغدغه دارند و نگران هستند، به دنبال خواهد داشت.

 

حجت الاسلام ‌والمسلمین نکونام با تأکید بر اینکه شأن جلسه‌‌ای که با موضوع نماز و نماز جمعه شکل می‌گیرد به مراتب بالاتر از وضع کنونی جلسه است، تصریح کرد: انتظار ما از مسؤولان آن است که نسبت به مسائل فرهنگی عنایت و توجه ویژه داشته باشند تا ما دیگر شاهد این گونه کم‌لطفی‌ها نسبت به جلساتی با موضوع مسائل فرهنگی نباشیم.

 

امام جمعه شهرکرد در ادامه با اشاره به ۵ مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در تهران به امامت آیت الله طالقانی، نماز جمعه را جزو احکام مهم دین مبین اسلام دانست و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) قبل از آن که به مدینه هجرت کنند و جامعه مدنی شکل بدهند، اول برنامه‌ای که داشتن اقامه نماز جمعه بود که این اهتمام بیان‌گر آن است که نماز جمعه جزو دستورات مهم و اولیه اسلام است.

 

نماینده ولی ‌فقیه در چهارمحال و بختیاری افزود: از اهمیت و جایگاه نماز جمعه همین بس که در هر نقطه‌ای که نماز جمعه شکل می‌گیرد تا دو فرسخ اقامه نماز جماعت در مسجد تعطیل می‌شود و همگان باید در نماز جمعه حضور پیدا کنند تا این اجتماع‌های کوچک به یک رود جاری و سیال و اجتماع بزرگی از مسلمان تبدیل شود و جامعه را با شتاب به سمت مقصد اصلی برساند.

 

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: آن چه که در نماز جمعه، جامعه و این رود سیال و جاری را به سمت مقصد نهایی رهنمود می‌کند و موانع دنیوی را از جلوی راه برمی‌دارد، محتوا و خوراک علمی، معرفتی، ایمانی، معنوی، سیاسی، آگاهی بخشی، شناخت دوست از دشمن و تشریح و تبیین وظایف که بر عهده همگان قرار دارد، است که در این اجتماع به مردم تزریق می‌شود.

 

حجت الاسلام‌ والمسلمین نکونام با یادآوری کم‌رنگ بودن نماز جمعه در قبل از انقلاب بنا بر دلایلی تصریح کرد: به برکت انقلاب و نظام اسلامی نماز جمعه در کشور شکل گرفته است و امروز دیگر هیچ بهانه‌ای برای آن که بخواهیم نماز جمعه را در کشور کم‌رنگ برگزار کنیم، وجود ندارد.

 

رییس ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه نماز جمعه با این ظرفیت عظیم نباید از سوی مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی مورد کم لطفی قرار گیرد، گفت: همه باید نسبت به این ظرفیت عظیم در جامعه اسلامی توجه و نگاه ویژه داشته باشند و برای تقویت و پویایی آن بکوشند و از هیچ اقدام و فعالیتی فروگذار نباشند.

 

امام جمعه شهرکرد همچنین بر زنده نگه داشتن ۵ مرداد سالروز نخستین نماز جمعه در کشور و روز نماز جمعه نیز تاکید کرد و ابراز داشت: با عزم و جدیت، کار و تلاش و ارائه نظرات و پیشنهادات عملی بر قوت و استحکام بخشیدن هر چه بیشتر به جایگاه نماز جمعه و نماز جمعه در جامعه تلاش کنید.

 

حجت الاسلام ‌والمسلمین نکونام برگزاری یادواره شهدای ستاد نماز جمعه شهرکرد را اقدامی ارزشمند و نو دانست و تصریح کرد: این برنامه ارزشمند و تجلیل از شهدای ستاد نماز جمعه می‌تواند، به عنوان یک برنامه الگو و شاخص برای دیگر استان‌ها کشور تبدیل شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به افزایش تعداد ائمه جمعه استان در طول چند سال گذشته از ۱۵ نفر به ۲۳ امام جمعه، خاطرنشان کرد: در طول این سال‌‌ها، با توجه به کمبود روحانی در شهرها و روستاهای استان، افزایش کمّی ائمه جمعه با هدف جبران این خلأ همواره در استان مورد توجه بوده است که خوشبختانه با مطالبه بسیار مردم و پیگیری فراوان تعداد ائمه جمعه استان افزایش چشمگیری داشته است.

 

در ابتدای این نشست نیز حجت الاسلام محمد کریمی، دبیر ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری با اشاره به پنجم مرداد ماه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در تهران به امامت آیت الله طالقانی و نامگذاری این روز به نام هفته نماز جمعه به تبیین مهم ترین برنامه های این ستاد در این هفته پرداخت.

 

وی از برگزاری ۲۵ عنوان برنامه به مناسبت این هفته خبر داد و گفت: برگزاری مراسم گرامیداشت، برپایی مسابقه مقاله نویسی، کتاب، شعر، داستان، عکس، خوشنویسی و نقاشی با موضوع نماز، پخش مستقیم برگزاری نماز جمعه از رسانه ملی، تقدیر از ائمه جمعه موقت استان، دیدار با خانواده های شهدای مدافع حرم و برگزاری یادواره شهدای ستاد ناز جمعه از مهم ترین برنامه های هفته نماز جمعه در استان است.

 

همچنین در این جلسه اعضای دیگر شورای اقامه نماز نظرات و پیشنهادات خود را برای برگزار هر چه بهتر برنامه های هفته نماز جمعه بیان کردند./202/9457/ب1

ارسال نظرات