۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۴۳۸۲۰۱
با حضور۳۵۰ نماینده از سراسر کشور؛

نشست هم اندیشی کاروان‌های فرهنگی تبلیغی زیر سایه خورشید برگزار شد

نشست هم اندیشی و هماهنگی نهمین دوره کاروان‌های فرهنگی تبلیغی زیر سایه خورشید با حضور تولیت آستان قدس رضوی در جوار حرم امام رضا(ع) برگزار شد.
آغاز همايش زير سايه خورشيد آغاز همايش زير سايه خورشيد0

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، همایش هم اندیشی و هماهنگی نهمین دوره کاروان‌های فرهنگی تبلیغی زیر سایه خورشید، با حضور نمایندگان تشکل‌های خدمتگزار رضوی در سراسر کشور در سالن‌ همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

بنابر گزارش اجمالی علی‌اکبر عصارنیا، سرپرست مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در این برنامه، ۳۵۰ نماینده از ۳۱ استان کشور در نشست حضور دارند که هر یک از این نمایندگان، نماینده ۱۰ تا۱۰۰ تشکل در استان خود هستند.

 

وی ابراز کرد: ان‌شاءلله با این تعداد افراد، هیچ شهر بالای ۲۰ هزار جمعیتی در کشور وجود نداشته باشد که این کاروان‌ها در آنجا حضور پیدا نکرده باشند.

 

عصارنیا عنوان کرد: کاروان‌های طرح زير سایه خورشید شامل مبلغ و روحانی دینی، خدام قاری و مداح، به همراه پرچم متبرک امام رضا(ع) و مجموعه محصولات و هدایای فرهنگی و تربیتی، در دهه کرامت به اقصی نکات کشور و ۱۵ کشور جهان اعزام می‌شوند.

 

توجه به محرومان؛ رویکرد محوری زیر سایه خورشید

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی اصلی‌ترین رویکرد سال جاری این کاروان‌ها را توجه به محرومان و فراهم آوردن زمینه توسعه مفاهیم خدمت، خادم و مخدوم عنوان و خاطر نشان کرد: گره‌گشایی از نیازمندان و توسعه فرهنگ دگر خواهی در پرتوی خداخواهی از جمله آموزه‌های سیره زندگی حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) است، که در این دوره از کاروان‌های زیر سایه خورشید باید با جدیت پیگیری ‌شود.

 

وی با بیان اینکه تفاوت اعزام این دوره از کاروان‌های زیر سایه خورشید با دوره‌های گذشته برخورداری از برنامه‌ای جدید و متفاوت با محور کمک به نیازمندان، توسعه معنویت، روحانیت و اشاعه سیره و سبک زندگی رضوی است، تصریح کرد: کمک به نیازمندان و دگرخواهی باید با اقداماتی هم چون توجه به نیاز محرومان، تشخیص اولویت نیاز، شکل دادن به سازوکارهای مدون برای رفع نیازها و بهره‌گیری از ظرفیت سایر نهادها و ارگان‌ها برای این کمک رسانی‌ها همراه باشد. اگرچه قطعا یک سفر نمی‌تواند تمام اهداف را محقق نماید، اما می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای حرکتی بزرگ و پیگیری‌هایی که حصول نتیجه را در آینده میسر کند.

 

توسعه طرح خادم و مخدوم 

تولیت آستان قدس رضوی توسعه طرح خدمت، خادم و مخدوم را از دیگر رسالت‌های کاروان‌های زیر سایه خورشید در این دوره معرفی و عنوان کرد: ایجاد پیوند میان خادم و مخدوم در جهت گره گشایی از مشکلات و رفع نیاز ضعفا از دیگر رسالت‌های این کاروان‌هاست. کمک‌های عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و تبلیغی اقداماتی است که به برکت نام امام الرئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام از طرف خدمتگزاران مخلص در این کاروان‌ها می‌تواند رقم بخورد و سرآغازی برای اقدامات منسجم و گسترده تر آینده باشد.

 

وی با بیان اینکه کاروان‌های زیر سایه خورشید فضای کشور را معطر به رایحه زیارت می‌کنند، به تاثیرات مثبت و معنوی زیارت اشاره و اضافه کرد: کاروان‌های زیر سایه خورشید می‌توانند دلدادگان حضرت را از راه دور زائر بارگاه حضرت شمس الشموس(ع) کنند، اما این زیارت زمانی معنا می‌یابد و در زندگی زائر موثر می‌شود که رابطه میان زائر و مزور قلبی، عمیق و خالص شود، این توجه که تنها در سایه عنایت امام رضا(ع) اتفاق می‌افتد، به ظاهر امری دفعی و لحظه‌ای است، اما اگر عمق داشته و در جان زائر رخنه کرد، آنگاه امری دائمی می‌شود که در تمام سیر سلوک زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی زائر متجلی می‌شود./101/1308/ب1

ارسال نظرات