۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۴۳۸۱۹۶
معمار تحریم‌های ایران:

از سوء مدیریت اقتصادی ایرانی‌ها برای اعمال تحریم‌ها‌ سود بردیم

یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌درای آمریکا می گوید واشنگتن برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران، بسیار روی سوء مدیریت اقتصادی تهران حساب کرده بوده و این سوء مدیریت هنوز هم ادامه دارد.
سناتور «اِد مارکی»  نماینده دموکرات‌های ماساچوست در سنا

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از فارس، «ریچارد نفیو» معاون سابق اداره سیاست‌های تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا و «مارک دوبوویتز» مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی امروز میهمان نشست «توافق هسته‌ای ایران؛ یک سال بعد» در کمیته روابط خارجی سنا بودند.

 

سناتور «اِد مارکی» که نماینده دموکرات‌های ماساچوست در سنا است، در این نشست از مدعوین پرسید که چرا ایرانی‌ها و به خصوص رهبرشان (آیت‌الله خامنه‌ای) این روزها آمریکا را به ایجاد ایران‌هراسی و ممانعت از اجرایی شدن مفاد برجام متهم می‌کنند.

 

دوبوویتز اعتقاد داشت که این حرف درست نیست و شرکت‌های زیادی در پسابرجام به سمت ایران هجوم برده‌اند و این خوب نیست.

 

مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: «شرکت های اروپایی زیادی به خصوص شرکت‌های ایتالیایی با مجموعه‌های متعلق به رهبر ایران وارد تعامل شده‌اند و این به معنی ایجاد رابطه تجاری و سرازیر شدن پول به سمت ایران است و این همان نکته‌ای است که اجرای مکانیسم ماشه را به یک توهم نزدیک کرده است.»

 

ریچارد نفیو - که به معمار تحریم‌های ایران مشهور است - اما نظر دیگری داشت؛ وی گفت: «ایرانی‌ها با مشکلات داخلی خودشان دست و پنجه نرم می‌کنند ولی من در ملاقات با مدیران بانک‌های اروپایی و آسیایی شنیده‌ام که آنها قویاً به مکانیسم ماشه و به تحریم‌های موجود ایران اعتقاد دارند.»

 

مکانیسم ماشه یعنی بازگشت فوری همه تحریم‌های لغو شده ایران به محض اینکه ثابت شود ایران حتی یکی از تعهدات برجامی خود را زیر پا گذاشته است. تحریم‌های اولیه هم تحریم‌هایی هستد که آمریکا فارغ از برنامه هسته‌ای، به خاطر ادعای نقض حقوق‌بشر و حمایت از تروریسم توسط ایران، از اول انقلاب بر ایران اعمال کرده است.

 

وی ادامه داد: «ایران در مدت 10 سال، میلیاردها دلار بودجه نفتی را نیز به باد داد و این هم به ما در اعمال تحریم‌ها کمک کرد.»

 

نفیو در تحلیل وضعیت کنونی راهبری اقتصاد ایران هم به ادامه سوء مدیریت اعتقاد داشت و گفت «آنها هنوز به مسیر درست بازنگشته‌اند.»

 

در ادامه نشست، مارک دوبوویتز به انتقاد از ضعف دولت اوباما در برخورد با «اقدامات شرورانه» ایران پرداخت.

 

وی گفت: «دولت اوباما قصدی برای برخورد با اقدامات شرورانه ایرانی‌ها ندارد. دولت شرکت‌هایی را از لیست تحریم‌ها خارج کرده که در این اقدامات دخیل‌اند و مثلاً به خرید اقلام غیرقانونی در چین می‌پردازند.»

 

دوبوویتز ادامه داد: «در سال گذشته دولت 20 مورد تحریم علیه حامیان برنامه موشکی ایران و حامیان شرکت هواپیمایی ماهان اعمال کرده که البته همه بی‌اثر بوده‌اند. شرکت ایران‌ایر هم از آبادان که مقر سپاه پاسداران است به سوریه تجهیزات می‌فرستد ولی با ارائه اطلاعات اشتباه از طریق ترانسپوندرهای هواپیما، تظاهر می‌کند که از نجف راهی ایران شده است.»

 

ریچادر نفیو هم با رسیدن بحث به این نقطه، نظری داشت. وی مدعی بود که نارضایتی‌های چند 10 ساله ایرانیان در حال بروز است ولی آمریکا باید در این میانه محتاط و مواظب چهره خود در میان مردم این کشور خاورمیانه‌ای باشد.

 

نفیو گفت: «ما باید به مردم ایران و جامعه جهانی نشان دهیم که آمریکا به (مفاد) توافق (هسته‌ای با ایران) پایبند بوده است./836/د102/ل

ارسال نظرات