۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۴۳۷۸۷۱
آیت الله مهدوی:

ضررهای از دست دادن شفیع همه جانبه است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: از بین رفتن شفیع انسان را متضرر می کند، هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی، از لحاظ مادی یعنی کسی که به او یاری می رسانده از بین رفته و او در شرایط مختلف از داشتن یار بی بهره است و از لحاظ معنوی یعنی پشتوانه ای که داشته را از دست می دهد به همین سبب آشفته خاطر می شود.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر زیارت عاشورای شب گذشته که در منزل شخصی خود برگزار می کند، گفت: چون عبارت وِترَ المَوتُور منسوب به عبارت قبل از خودش یعنی ثار الله است مناسبتی ندارد که بخواهیم استفاده از این عبارت را به سبب وجود کمالات در وجود امام حسین(ع) به ایشان ارتباط دهیم، یعنی منظور از بیان عبارت وِترَ المَوتُور در زیارت عاشورا، تشریح یک مصیبت بوده است.

 

وی در تفسیر عبارت وِترَ المَوتُور افزود: این عبارت به سبب منصوب بودن به عبارت یا ثارَ اللهِ وَ ابنَ ثارِهِ، با کلمه یا همراه است یعنی اصل این عبارت یا وِترَ المَوتُور بوده که یاء آن به سبب قرینه حذف شده است.

 

آیت الله مهدوی در تبیین لغت وتر توضیح داد: این کلمه قرآنی هم به صورت وِتر آمده و هم به صورت وَتر، که از دیدگاه ادبیات عرب استعمال هر دو صحیح است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد: کلمه وتر به معنای یگانه و متفرق است و در مقابل کلمه شفع به معنای جفت است، قرار می گیرد.

 

وی در توضیح کلمه شفع ادامه داد: شفع یعنی الحاق شیء به شیء دیگر یا اضافه کردن نیرویی بر نیروی دیگر، مثلاً اگر برای انجام کاری از کسی کمک بگیریم او را در این کار شفیع خود قرار داده ایم، در یک معنای دیگر شفیع یعنی وکیل.

 

آیت الله مهدوی افزود: از بین رفتن شفیع انسان را متضرر می کند، هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی، از لحاظ مادی یعنی کسی که به او یاری می رسانده از بین رفته و او در شرایط مختلف از داشتن یار بی بهره است و از لحاظ معنوی یعنی پشتوانه ای که داشته را از دست می دهد به همین سبب آشفته خاطر می شود.

 

امام جمعه موقت اصفهان برای تشریح بهتر کلمه وتر، از آیه سی و پنجم سوره محمد که می فرماید «فَلا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الأعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکُمْ وَلَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ» و آیه چهل و چهارم سوره مؤمنون که می فرماید «ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَىٰ...» استفاده کرد و گفت: به طور کلی هر جا ریشه کلمه ای وتر باشد، معنای یگانه و تنها بودن برداشت می شود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در زیارت عاشورا به امام حسین(ع) گفته می شود شما وِترَ المَوتُور هستی؟ ابراز کرد: معناهای مختلفی توسط بزرگانی مثل علامه مجلسی بیان شده، مثلاً علامه مجلسی دو معنا بیان کرده اند، یکی این که امام حسین(ع) در روز عاشورا تنهای تنها بودند و دوم این که از نظر رتبه، مقام از هر کسی در زمان خود بالاتر بوده اند.

 

آیت الله مهدوی تشریح کرد: چون عبارت وِترَ المَوتُور منسوب به عبارت قبل از خودش یعنی ثار الله است مناسبتی ندارد که بخواهیم استفاده از این عبارت را به سبب وجود کمالات در وجود امام حسین(ع) به ایشان ارتباط دهیم، یعنی منظور از بیان عبارت وِترَ المَوتُور در زیارت عاشورا، تشریح یک مصیبت بوده است.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پایان تفسیر کرد: بهترین معنایی که می توان برای عبارت وِترَ المَوتُور بیان کرد این است که بگوییم ای یگانه ای که یگانه شدی، یعنی با از دست دادن یارانت تنها و غریب ماندی./202/867/ب1

ارسال نظرات