۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۳۷۸۶۴

آخرین انتشارات آستان قدس رضوی

کتاب شناسی توصیفی ادیان، دومین دفتر از کتاب میراث ماندگار، کتاب قرآنی آیه به آیه آموزش مفاهیم قرآنی کودکانه، ضربه دوازدهم؛ روایت داستانی قیام گوهرشاد و پوستر آستان کتاب با موضوع عفاف و حجاب، عناوین آخرین انتشارات آستان قدس رضوی است.
آخرین انتشارات آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی به مناسبت هفته ملی عفاف و حجاب، کتاب‌های مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی را به صورت ویژه برای این روز تاریخی طی پوستری تحت عنوان «آستان کتاب» چاپ و انتشار کرد.

 

این پوستر حاوی اطلاعات بیش از 20 کتاب منتشر شده با موضوع عفاف و حجاب  از سوی انتشارات آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مؤسسه آفرینش‌های هنری و هم‌چنین مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی است.

 

پوستر یاد شده برای اطلاع‌رسانی بهتر و بیشتر به زائران بارگاه منور رضوی در مبادی تمام ورودی‌های حرم مطهر و در کنار فروش‌گاه‌های به‌نشر نصب شده تا علاقه‌مندان ضمن مطالعه، به این فروشگاه‌ها مراجعه کرده و کتاب‌های مورد علاقه‌ خود را با تخفیف‌های ویژه‌ خریداری کنند.

 

«آیه به آیه»؛ مفاهیم شعرگونه قرآنی برای کودکان

کتاب آموزش مفاهیم قرآنی «آیه به آیه» به زبان شعر ویژه کودکان 7 تا 9 ساله از سوی اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر شد.

این اثر آموزشی که در راستای اعتلا و عمق بخشی به معارف قرآنی در کودکان نقش پر رنگی دارد، تلاش دارد تا پیام و مفهوم منتخبی از آیه های سور شریفه را ترجمه و در قالب شعر به کودکان منتقل کند.

 

کتاب آموزش مفاهیم قرآنی «آیه به آیه» که  درشش جلد از سوی حسین میرزایی تنظیم شده و طراحی و صفحه آرایی آن نیز از سوی طاهره مینی صورت گرفته است به شمارگان 18 هزار نسخه در تابستان امسال به از سوی اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی تهیه و تنظیم و از سوی موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.

 

«ضربه دوازدهم»؛ روایت داستانی قیام گوهرشاد

کتاب «ضربه دوازدهم» مروری است بر داستان مقاومت جانبازانه مردم مشهد در برابر اصلاحات ننگین رضاخانی که به صورت داستانک‌هایی کوتاه به آن‌ها پرداخته شده است.

 

در نگارش این کتاب از منابع معتبر فراوانی استفاده شده است و این کتاب با نگرش به اینکه وقایع را به صورت مناسب، روان و روشن برای مخاطب عمومی روایت کند، نوشته شده است.

 

نسبت به حجم انبوهی میراث دینی و تاریخی و هویتی، فعالیت فرهنگی مناسب و درخور انجام نشده و این کمبود در حالی است که باید با توجه به سلایق و علایق گوناگون موجود در جامعه به این میراث گرانبها پرداخته شود.

 

کتاب «ضربه دوازدهم» در قطع پالتویی برای نخستین بار در سال 1387 و در شمارگان پنج هزار نسخه از سوی انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ رسید.

 

علاقه‌مندان به تهیه این کتاب‌ و هم‌چنین مشاهده و تهیه سایر محصولات این مؤسسه انتشاراتی می‌توانند به نشانی اینترنتی behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه یا از طریق سامانه پیامکی به شماره 30003209 با این انتشارات تماس برقرار کنند.

 

مجموعه مقالات بازدید از چند کشور اسلامی در «میراث ماندگار»

دومین دفتر از کتاب «میراث ماندگار» به مجموعه مقالات بازدید از چند کشور اسلامی اختصاص یافته و به تازگی از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

 

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، به منظور نشر علوم قرآنی و معارف اسلامی و ارج نهادن به مقام علمی آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی؛ استاد فرزانه حوزه و دانشگاه، مجموعه مقالات حاضر را با عنوان «میراث ماندگار» منتشر ساخته است.

 

آنچه در این مجلدات از نگاه خوانندگان می گذرد، مجموعه مقالات و سخنرانی های علمی استاد است در حوزه های علوم قرآنی، حدیث، فلسفه، اقتصاد اسلامی، تراجم، سفرنامه، مصاحبه ها و... که بر اساس موضوع تنظیم شده است.

 

گزارش هایی از خاطرات و تجربیات سفرهای آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی به کشورهای لبنان، سوریه، مصر و ترکیه به کوشش علی رضا غفرانی در این اثر آورده شده است.

 

آثار اسلامی در کشور ترکیه، مساجد و مدارس، کتابخانه ها و نفایس مخطوطات، دانشگاه استانبول و موسسات مذهبی ترکیه، شیعه در ترکیه و... از جمله مطالبی است که در بخش گزارشی از ترکیه آمده است.

 

سفر به کشور مصر، بازدید از دانشگاه دمشق و کلیه الشریعه، موزه و نمایشگاه بین المللی دمشق، بقعه زینبیه، مساجد و مدارس شام، سعدی در شام، شهر حلب، شیعه در حلب از جمله مطالبی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

 

این اثر در شمارگان 500 نسخه و در قطع وزیری تهیه و تنظیم شده است و از سوی علی رضا زعفرانی و مصطفی جلیلیان مصلحی ویرایش ادبی شده است.

 

معرفی ادیان هند و خاور دور در «کتاب شناسی توصیفی ادیان»

دفتر سوم از نسخه دوم کتاب «کتاب شناسی توصیفی ادیان» که به معرفی ادیان هند و خاور دور می پردازد، برای نخستین بار به همت گروه ادیان و مذاهب اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

 

این کتاب سومین دفتر از کتاب شناسی توصیفی ادیان است که به معرفی و توصیف 450 عنوان کتاب چاپ شده به زبان فارسی درباره آیین ها، باورها، عرفان ها، مکاتب نو ظهور، تاریخ و فرهنگ ادیان هند و خاور دور پرداخته است.

 

این اثر برای دستیابی آسان و سریع پژوهشگران، آثار معرفی شده را در هفت فصل و 15 موضوع فرعی و تخصصی دسته بندی کرده است، که کلیات، ادیان هند، آیین هندو، بودیزم، سیکیزم، عرفان ها و مکاتب نو ظهور شرقی و ادیان خاور دور از عناوین سرفصل های این کتاب است.

 

نویسنده این اثر را با هدف آشنایی پژوهشگران و دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی و علاقه مندان به پژوهش در مطالعات ادیان با منابع ادیان هند و خاور دور و همچنین اجتناب از پژوهش های تکراری نگاشته است.

 

در فصل اول آثاری توصیف شده که به بررسی کلی تمام ادیان و مکاتب فکری به صورت یک جا پرداخته است. در فصل دوم، کتاب هایی که کلیاتی درباره ادیان هند آورده اند معرفی شده و فصل سوم، به توصیف و معرفی پژوهش های انجام گرفته درباره آیین هندو اختصاص یافته است. فصل چهارم این اثر نیز به معرفی و توصیف آثار مرتبط با دین بودا پرداخته است.

 

سید علی بلند نژاد کتاب «کتاب شناسی توصیفی ادیان» را به رشته تحریر درآورده و  مجتبی مجرد ویرایش این اثر را انجام داده است که در قطع وزیری و به شمارگان 500 نسخه تهیه و تنظیم شده است و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است./1308/د102/ق

 

ارسال نظرات