۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۴۳۷۷۵۶
معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی در بندرعباس:

بخش مهمی از اقتصاد اسلامی با پرداخت زکات رشد می‌کند

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به جمع آوری بیش از ۲۳۰میلیارد تومان زکات در کشور بر ساماندهی دستگاه های مرتبط با امر زکات در کشور توسط شورای زکات تاکیدکرد و گفت: بخش مهمی از اقتصاد اسلامی در سایه پرداخت زکات رشد می‌کند.
ذوالفقاری معاون کمینه امداد

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، علی محمد ذالفقاری معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)  ظهر امروز چهارشنبه در نشست شورای زکات استان هرمزگان، با بیان اینکه زکات‌دهندگان به عنوان یکی از حوزه‌های مهم و اساسی باید به طور جد مورد توجه و اهتمام قرار گیرند گفت: با تبلیغ، ساماندهی و فراخوان صورت گرفته در راستای جمع‌آوری زکات حدود 230 میلیارد زکات در کشور جمع‌آوری شده است.

 

وی افزود: زکات واجب را 800 میلیارد تومان برآورد می‌کنیم در حالی که زکات مستحب چندین برابر بوده و این نشان می‌دهد که ما هنوز نتوانستیم زکات دهنده راشناسایی و وی را توجیه کنیم.

 

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین ضعف سمینارهای توجیهی برگزارشده و ابزار تبلیغاتی در این خصوص را یکی از عوامل مهم در عدم شناسایی و توجیه زکات‌دهندگان دانست و گفت: گاهی زکات دهندگان زکات را پرداخت می‌کنند و در مسیرهایی هزینه می‌شود که شورای زکات آن را نمی‌شناسد و نمی‌تواند اظهارنظری داشته باشد

 

ذوالفقاری تصریح کرد: علاوه بر زکات دهندگان، جمع‌آوری کنندگان آن نیز باید مدنظر قرار گیرند و کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان سازمان جمع‌آوری کننده زکات باید بر اساس یک ارزیابی نیروهای فعال در این زمینه را مشخص کند.

 

وی با بیان اینکه سازمانی را که ما پای کار آوردیم شاید یک سازمان پاسخگو در این زمینه نبوده است گفت: در سه ماهه نخست امسال تنها 3 میلیارد زکات در کشور جمع آوری شده در حالی که هزینه‌های صرف شده در این راستا معادل همین رقم بوده است.

 

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به نقش دورن استانی شورای زکات در سیاستگذاری استان‌ها بیان داشت: این شورا می تواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های مرتبط با امر زکات را ساماندهی کند.

 

وی تاکیدکرد:  بخش مهم دیگری که باید به طور جد مورد اهتمام قرار گیرد مصرف زکات است، تحقق اموراتی اعم از احداث مساجد و تجهیز آن به تامین اعتبارات بستگی دارد و باید به طور حساب شده، کارهای عمرانی در روستاها در اولویت زکات مصرف زکات هزینه شود.

 

ذوالفقاری با تاکید بر  بازسازی ستاد جمع‌آوری زکات، ارزشیابی دقیق و حساب شده آن و همچنین ارائه به شورای زکات استان ابرازداشت: هزینه‌کرد زکات باید سیاستگذاری شود.

 

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) بر سیاستگذاری ارقام زکات تاکید کرد و ابراز داشت: اجرای طرح‌های مشارکتی کمیته امداد امام خمینی(ره) با دیگر نهادها می‌تواند در جهت رفع محرومیت در روستاها نقش بسزایی داشته باشد.

 

وی در خصوص محرومیت‌زدایی در روستاها گفت: اگر استانداری نگران حاشیه نشینی است باید به پایداری روستا بیندیشد، روستائیان باید به یک رفاه نسبی برسند و این امر مهم جز با تقویت زکات، محقق نمی‌شود.

 

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: بیکاری و ناتوانی یک فرد روستایی در تامین مخارج زندگی و عدم دسترسی وی به آرامش به این فکر می‌افتد که با پرداختن به مشاغل کاذبی همچون سیگارفروشی و یا قاچاق می‌تواند مخارج زندگی خود را تامین کند به همین دلیل به حاشیه‌نشینی روی می‌آورد.

 

ذوالفقاری ضمن تبیین و تشریح وظایف دستگاه‌های متولی، زکات را نیز امری ضروری خواند و با اشاره به عدم توجیه زکات‌دهندگان اظهار داشت: ما نتوانستیم مردم و مخاطبان خود را نسبت به پرداخت زکات توجیه و قانع کنیم.

 

وی با بیان اینکه زکات در داخل روستا به هر نحوی می‌تواند یکی از دلایل مؤثر اجرای عدالت اجتماعی باشد تصریح کرد: زکات نقش مهمی در ماندگاری روستائیان دارد بنابراین باید در توزیع زکات بین روستائیان سیاستگذاری صورت گیرد و بخشی از زکات در تامین جهیزیه هزینه می‌شود و بخشی دیگر در زمینه تامین مخارج زندگی و اقلام مصرفی صرف شود.

 

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه متولیان و عاملان زکات باید سازمانی قوی تشکیل دهند و با همکاری شورای زکات استان‌ها در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت تلاش کنند گفت: بخش مهمی از اقتصاد اسلامی در سایه پرداخت زکات رشد می‌یابد و کمیته امداد امام راحل به عنوان مصرف‌کننده زکات نباید رها شود./851/203/ب3

 

 

ارسال نظرات