۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۳۷۴۱۴

دلالي اسرایيلي بين اردوغان و السيسي

وزير خارجه مصر، به سرزمين اشغالي رفته تا به گفته خودش براي رفع تنش بين رژيم صهيونيستي و فلسطيني‌ها و دستيابي به راه‌حل ايجاد دو دولت با اسرائيل تلاش كند.
اردوغان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از  روزنامه جوان، سامح شكري، وزير خارجه مصر، به سرزمين اشغالي رفته تا به گفته خودش براي رفع تنش بين رژيم صهيونيستي و فلسطيني‌ها و دستيابي به راه‌حل ايجاد دو دولت با اسرائيل تلاش كند. او در كنفرانس خبري مشترك با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، اشاره‌اي به سفر قبلي خود به رام‌الله و ديدار با مقامات حكومت خودگردان فلسطيني داشت و اين سفر را در ادامه آن ديدار و تكميل آن دانست تا نقش ميانجي بين دو طرف را بازي كند. شكري در اين كنفرانس از سه شرط عدالت، حقوق مشروع و احترام به حق ديگران براي زندگي در صلح و ثبات سخن گفته؛ شروطي كه به عقيده او براي تحقق هدفش ضروري هستند.

 

در مقابل، نتانياهو هم از پيشنهاد ژنرال عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر و طرح صلح او استقبال كرد و مدعي تحقق راه‌حل دو دولت شد. اين تعارفات سياسي در حالي بين دو طرف رد و بدل شده كه مذاكرات سازش از آوريل 2014 تا كنون متوقف شده و حتي دولت امريكا نيز ديگر به اين مذاكرات خوشبين نيست. با اين اوصاف به نظر مي‌رسد ادعاهاي وزير خارجه مصر چيزي جز بهانه‌‌تراشي براي سفرش به سرزمين اشغالي نيست و بايد اهداف ديگري را براي اين اقدام او در نظر گرفت.

 

نكته اول اينكه شكري بعد از يك دهه، نخستين مقام ارشد مصري است كه به سرزمين اشغالي رفته و حتي حكومت قبلي مصر به رياست جمهوري حسني مبارك نيز با وجود همه مناسبات گرم و نزديك با رژيم صهيونيستي، چند سالي بود كه ديگر كسي را در اين سطح به سرزمين اشغالي نفرستاده بود. علاوه بر اين، شكست مذاكرات طرفين طي دو سال گذشته و سرسختي نتانياهو در مقابل هر گونه امتياز دهي در روند مذاكره (كه در كنفرانس ماه قبل پاريس نيز خودنمايي كرد) نشان مي‌دهد نتانياهو به دنبال صلح نيست و ادعاي استقبال از طرح صلح السيسي را نيز نبايد جز يك لفاظي يا حداكثر تاكتيك سياسي تلقي كرد.

 

نشانه واضح اين رويكرد، تصويب كمك 18 ميليون دلار كمك اضافي به شهرك‌سازي در كرانه باختري است؛ موضعي كه نشان مي‌دهد سياست شهرك‌سازي در اين منطقه با وجود مخالفت‌هاي گسترده جامعه جهاني ادامه دارد. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد با وجود ادعاهاي شكري در كنفرانس مشترك خبري در مورد صلح و ايجاد دو دولت، او نگاه به موضوع ديگري دارد كه نه به فلسطيني‌ها بلكه ارتباط به از سرگيري روابط تركيه با رژيم صهيونيستي دارد.

 

دولت تركيه بعد از چندين ماه‌ مذاكرات محرمانه سرانجام به توافق براي از سرگيري روابط خود با اسرائيل بعد از شش سال رسيد و قرار است پارلمان تركيه و كميسيون روابط خارجي آن به زودي توافقنامه دو طرف را بررسي و در نهايت تصويب كند. دولت تركيه در چند هفته اخير سعي كرده به سرعت سياست خارجي خود را ترميم كند كه چرخش ناگهاني رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه، نسبت به روسيه و اين توافقنامه نتيجه اين تغيير سياست دولت تركيه هستند.

 

بن علي ييلديريم نخست‌وزير تركيه، چند روز قبل از امكان بهبود روابط مصر و تركيه گفته بود هر چند اردوغان از تفاوت ترميم روابط كشورش با مصر نسبت به روند ترميم روابط با مسكو و تل‌آويو گفته بود اما اين تغيير را مي‌توان در قرار دادن يك ميانجي براي ترميم روابط دانست كه به نظر مي‌رسد حالا اين نقش به نتانياهو داده شده است. بايد توجه داشت ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان قبل از كنفرانس سه ماه قبل سازمان همكاري اسلامي براي ميانجيگري بين مصر و تركيه تلاش كرد ولي اين تلاش او شكست خورد و جداي از حاضر نشدن السيسي، وزراي خارجه دو كشور هم حاضر به دست دادن با يكديگر نشدند.

 

به اين جهت، اردوغان ديگر اميدي به ميانجيگري ملك سلمان ندارد و رو به نخست وزير رژيم صهيونيستي آورده تا او با در نظر گرفتن شرايطش وارد مذاكره با طرف مصري شود. شايد نتانياهو اين بار بتواند موفق شود و نقطه اتصالي بين اردوغان و السيسي باشد اما اين دو به ميانجيگري نتانياهو يك وجه مشترك را به نمايش درآورده‌اند. اين وجه مشترك در استفاده ابزاري از فلسطيني‌ها براي رسيدن به روابط نزديك با صهيونيست‌ها است./998/102/ب3

 

ارسال نظرات