۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۴۳۶۷۸۷
جلیلی مطرح کرد؛ٰ

ضرورت ورود دستگاه های مختلف برای زنده نگه داشتن قیام گوهرشاد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: کشف حجاب رضا خانی یک ژانر در تاریخ، رسانه و فرهنگ است که باید دستگاه های مختلف برای ثبت آن ورود پیدا کنند.
وحید جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد امروز در نشست خبری همایش ملی قیام گوهرشاد در شهرداری مشهد با اشاره به قیام تاریخی مردم مشهد در 21 تیر 1341، اظهار کرد: این قیام با سرکوب دیکتاتوری رضاخانی به یک تراژردی جهانی تبدیل شد.

 

بایکوت ماندن قیام گوهرشاد هیچ توجیهی ندارد

جلیلی با بیان این که ماجرای قیام گوهرشاد با یک سانسور تاریخی مواجه شده است، گفت: این که با گذشت 81 سال از این واقعه بزرگ تاریخی و با وجود شهدای بسیار هنوز اطلاعات بسیاری در این مورد وجود ندارد شاید در دوره پهلوی که سعی در سانسور جنایت خود داشتند قابل توجیه باشد اما در 30 سال گذشته هیچ توجیهی ندارد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به فعالیت معاونت فرهنگی شهرداری مشهد از 2 سال گذشته نسبت به جمع آوری خاطرات واقعه گوهرشاد، گفت: تا کنون با 800 نفر از سراسر کشور درباره 7 سال دفاع مقدس مردم در برابر دیکتاتوری رضا خان مصاحبه شده و 12 هزار دقیقه خاطرات ثبت شده است.

 

وی با بیان این که صدها هزار خاطره از دفاع فرهنگی مردم در برابر کشف حجاب رضاخانی در تاریخ معاصر ایران وجود دارد، گفت: به نظر می رسد که هیچ خانواده ایرانی نیست که از ماجرای کشف حجاب رضاخانی در سال 1314 تا 1320، خاطره ای نداشته باشد.

 

جلیلی خاطرنشان کرد: تلاش شده است این حماسه ملی که برای دفاع از فرهنگ و شریعت بوده و به عنوان میراث تاریخی ملت مسلمان است، سانسور شود بنابراین باید تلاش شود تا آوار برداری صورت گیرد.

 

ضرورت ورود دستگاه های مختلف برای زنده نگه داشتن قیام تاریخی گوهرشاد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: کشف حجاب رضا خانی یک ژانر در تاریخ، رسانه و فرهنگ است که باید دستگاه های مختلف برای ثبت آن ورود پیدا کنند.

 

وی به همکاری دستگاه های مختلف برای پرداختن به واقعه تاریخی گوهرشاد اشاره و ابراز کرد: دستگاه های مختلف کشوری و استانی برای فعالیت در این حوزه اعلام آمادگی کرده اند.

 

جلیلی با اشاره به نبود نشانه ای از قیام بزرگ گوهرشاد در مسجد گوهرشاد، گفت: ما در حرم مطهر نشانه هایی از آثار ناصرالدین شاه و فتحعلی شاه را داریم اما نشانه ای از این قیام بزرگ در مسجد گوهر شاد به چشم نمی خورد که آستان قدس رضوی حرکت هایی را در زمینه این قیام تاریخی مردم مشهد شروع کرده است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، تصریح کرد: هزینه کردن برای همایش هایی از جمله این همایش سرمایه گذاری برای حفظ هویت فرهنگی مشهد است.

 

پرداختن به قیام گوهرشاد در حوزه های مختلف هنری

 

وی با اشاره به پرداختن به قیام گوهرشاد در حوزه های مختلف، گفت: در حوزه گرافیست، ساخت مستند، شعر، موسیقی، تئاتر، ادبیات کودک، تابلو نقاشی و موزه به قیام گوهرشاد و کشف حجاب رضاخانی پرداخته شده است که به زودی از آن ها رونمایی می شود.

 

جلیلی از ایجاد موزه گوهرشاد تا پایان تابسان امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: با همکاری آستان قدس رضوی در موزه مرکزی آستان قدس رضوی و نیز صحن گوهرشاد فضایی برای پرداختن به قیام گوهرشاد در روزهای آتی در نظر گرفته می شود و تا پایان تابستان نیز موزه گوهر شاد ایجاد خواهد شد.

 

وی در ادامه با بیان این که ابعاد تازه ای از قیام گوهرشاد و کشف حجاب در  همایش ملی گوهرشاد مطرح می شود، گفت: این همایش با استقبال خوبی از سوی تاریخ نگاران و پژوهشگران روبرو شد و مقاله های خوبی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد افزود: اگر بتوانیم با این همایش و فعالیت های دیگر افکار عمومی و نخبگان را به این واقعه مهم تاریخی سوق دهیم، بیشترین دستاورد ما خواهد یود./202/1310/ب1

ارسال نظرات