۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۴۳۶۷۵۵
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

نقش نماز در اصلاح اقتصادی جامعه

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که بین نماز و اصلاح اقتصادی رابطه مستقیمی وجود دارد، گفت: کسی که نماز را به درستی به جا آورد مال دزدی به خانه اش نمی آورد و نان حرام سبب قضا شدن نماز می شود.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پورحسینی، استاد مؤسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس، امروز در باب موضوع اصلاح در قرآن، ابراز کرد: خداوند خود اصلاح گر بوده و اصلاح سبب  برکت در زندگی می شود.

 

وی یکی از موانع اصلاح در جامعه را تقلید جاهلانه و کورکورانه دانست و افزود: تقلید در لغت به معنی چیزی را ملازم کسی قرار دادن است، مسأله تقلید در مسائل دینی به خاطر عدم آگاهی کامل ما بوده پس باید از مجتهد جامع الشرایط تقلید کرد تا در عمل ما را ملازم و همراه او قرار دهد.

 

پورحسینی به انواع تقلید در جامعه بشری اشاره و اظهار کرد: تقلید عالم از عالم؛ گاهی عالم از عالم دیگر چیزی را می پرسد که قبول می کند و به او گردن می نهد، این نوع تقلید، خوب و مثبت است. تقلید دیگر تقلید جاهل از جاهل بوده، وقتی فردی نمی داند از فرد نادان دیگر بپرسد، موجب ضرر و منفی می باشد.

 

استاد حوزه علمیه خواهران تقلید جاهل از عالم را نوع مثبت تقلید خواند و تصریح کرد: تقلید فقهی از این نوع بوده و عقل هم تأیید می کند؛ تقلید عالم از جاهل، فردی که خود بداند و از فردی که هیچ نمی داند بخواهد، تقلیدی مضر است.

 

وی تقلید جاهل از جاهل را تقلید کورکورانه و جاهلانه عنوان و پیامدهایی را برای آن متذکر شد و گفت: تقلید جاهلانه توجیه گناه را در پی دارد، وقتی فردی کار زشتی انجام می دهد دلیل انجام رفتار خود را رفتار پدر و یا اطرافیان بداند این نوع تقلید مانع از تغییر و اصلاح رفتار است.

 

تقلید جاهلانه مسبب حسرت در قیامت است

پورحسینی، یکی دیگر از آثار سوء تقلید کورکورانه را مانعیت از استغفار از گناهان ذکر کرد و افزود: برخی از سنت های قدیمی بنای بر اسراف، تجمل گرایی و سنگ اندازی در مسیر زندگی دارد که این موانع و سختی ها مانع رشد و اصلاح شده، فرد از خدا طلب مغفرت نکرده و موجب حسرت در قیامت خواهد شد.

 

استاد حوزه علمیه خواهران به آیه 87 سوره هود اشاره و تشریح کرد: «قَالُوا يَا شُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ؛ گفتند اى شعيب آيا نماز تو به تو دستور مى‏ دهد كه آنچه را پدران ما مى ‏پرستيده‏ اند رها كنيم يا در اموال خود به ميل خود تصرف نكنيم راستى كه تو بردبار فرزانه‏ اى».

 

وی در ادامه به تشریح آیه پرداخت و اظهار کرد: بین نماز و اصلاح اقتصادی رابطه مستقیمی وجود دارد، کسی که نماز را به درستی به جا آورد مال دزدی به خانه اش نمی آورد و نان حرام سبب قضا شدن نماز می شود.

 

پور حسینی به معضلات جامعه اشاره و تصریح کرد: برخی می گویند «ندارد که خرج کند وگرنه به ما این گونه نمی گفت»؛ و یا تفکر «قرض کن خرج کن خدا می رساند»، خدا روزی رسان است ولی این تفکر، توطئه شیطان بوده و توجیه اقتصادی ندارد، ابتدا پس انداز کنید، مدیریت و بعد خرج کنید زیرا استرس و ناراحتی به دنبال وام و دین خواهد بود.

 

اصلاح جامعه دغدغه رهبر

استاد حوزه علمیه خواهران به دغدغه رهبر جامعه در اصلاح جامعه اشاره و تأکید کرد: آیه 88 سوره هود به همین قضیه اشاره دارد «قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ؛ گفت اى قوم من بينديشيد اگر از جانب پروردگارم دليل روشنى داشته باشم و او از سوى خود روزى نيكويى به من داده باشد [آيا باز هم از پرستش او دست بردارم] من نمى‏ خواهم در آنچه شما را از آن باز مى دارم با شما مخالفت كنم [و خود مرتكب آن شوم] من قصدى جز اصلاح [جامعه] تا آنجا كه بتوانم ندارم و توفيق من جز به [يارى] خدا نيست بر او توكل كرده‏ ام و به سوى او بازمى‏ گردم».

 

وی با بیان این که رهبر جامعه دغدغه اصلاح جامعه را داشته ولی مخالفان، دغدغه او را به خاطر منافعش بیان می کنند، ابراز کرد: نقش رهبر در جامعه، انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی است و بر همین اساس رهبر انقلاب نامگذاری هر سال را انجام داده تا دغدغه جامعه شود، سخنرانی و برنامه عملی می دهند و کنترل می کنند تا آنجایی که در توانشان است.

 

پور حسینی در در پایان افزود: اجرایی و عملیاتی شدن اصلاحات، به امت بر می گردد که موانع اصلاح را برداشته و از تقلید کورکورانه از شرق و غرب و مصرف گرایی دست بردارند زیرا مصرف گرایی سبب کسب روزی حرام شده و عطش بیشتر و دنیاطلبی را در پی خواهد داشت./202/861/ب1

ارسال نظرات