۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۳۶۴۸۰
استاد حوزه علمیه کرمان:

افت معنوی، آسیب پایان یافتن ماه رمضان است

حجت الاسلام سعادت‌فر به راهکارهای رفع مشکل افت معنوی اشاره داشت و گفت: استعاذه و پناه بردن به خداوند نخستین راهکار خودداری از افت معنوی است؛ اینکه انسان در برابر تهاجمات شیاطین و وسوسه های آنان به خدا پناه ببرد و نجات را از او طلب کند.
حجت الاسلام احمد سعادت فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام احمد سعادت فر، استاد حوزه علمیه کرمان و نماینده حضرت آیت الله وحید خراسانی در کرمان، ظهر امروز در مسجد الرسول کرمان با اشاره به آداب و اعمال شب و روز عید فطر، گفت: عید از ماده عود و به معنای رجوع و بازگشت است و عید فطر روز بازگشت انسان به حیات روحانی است.

 

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: این نعمت بازگشت و این احیای روحانی نتیجه برکاتی است که در این ماه نصیب انسان شده و پایان آن نیز همین عید رهایی از گناه و طهارت روحی است.


وی به علامت های قبولی اعمال انسان در این ماه اشاره کرد و گفت: علامت عید ترک گناهانی است که انسان بر آن ها مقیم بوده است؛ همین که انسان انگیزه تغییر و تصمیمی بر تغییر داشته باشد، خود نشانه عید و رجوع انسان به حیات روحانی است.


این کارشناس مذهبی یادآور شد: شب عید فطر زمین از نور ملائکه تهی می شود و شیاطین از غل و زنجیر آزاد می شوند.


وی به فرصت از دست رفته رمضان اشاره کرد و گفت: توفیقات، برکات و خیرات این ماه مبارک همه از برکات حضور همین ملائکه بود که انسان را برای رسیدن به خوبی ها و کمال دعا و یاری می رساندند.


این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه گرایش انسان در ماه رمضان به خوبی ها نتیجه حضور ملائکه در زمین است، خاطرنشان کرد: با عروج ملائکه و نزول شیاطین به یقین انسان دچار افت معنوی خواهد شد و از توفیقات انسان کاسته می شود؛ بنابراین باید جلوی این تنزل را بگیریم و راه حفظ این روحیه خوب خداجویانه را بدانیم.

 

حجت الاسلام سعادت‌فر به راهکارهای رفع مشکل اشاره داشت و گفت: استعاذه و پناه بردن به خداوند نخستین راهکار خودداری از افت معنوی است؛ اینکه انسان در برابر تهاجمات شیاطین و وسوسه های آنان به خدا پناه ببرد و نجات را از او طلب کند.

 

وی افزود: رحمت خدا وسیع است و به یقین مطابق فرمایش پروردگار در قرآن کریم این دعاها به هدف اجابت خواهد رسید و خداوند بنده پاک و مؤمن خود را از شر بلایای شیطانی نجات می دهد.

 

این کارشناس دینی با بیان اینکه راه حفظ توشه های رمضانی مراقبه و استعاذه است، تشریح کرد: توشه رمضانی را باید حفظ و نباید آن را با آتش گناه تبدیل به خاکستر کنیم؛ بنابراین باید مطابق آیات قران این توشه ها و اعمال را تا قیامت حفظ کنیم تا مطابق وعده قرآن تبدیل به ده ها حسنه شوند.

 

وی با اشاره به فضیلت شب عید فطر، یادآور شد: براساس روایت امام صادق(ع) این شب پس از لیالی قدر ارزشمندترین و با منزلت ترین شب ها است و انسان باید با توجه به اعمال و آداب این شب و احیا به عمق برکات این شب دست یابد.

 

حجت الاسلام سعادت فر به اعمال و آداب روز عید فطر اشاره کرد و گفت: تکبیر های این روز تکمیل کننده برکات ماه رمضان است و خروج انسان برای نماز عید فطر خروج به سمت رحمت و رضوان الهی است.

 

این کارشناس مذهبی رسانه ملی با مهم خواندن فریضه زکات فطره، تاکید کرد: بنا به لسان روایات زکات فطره در واقع زکات ابدان و صدقه یک سال انسان است و در روایت است که اگر انسان آن را ترک کند، افزون بر ترک واجب، زمینه مرگ خویش را فراهم کرده است.


وی ادامه داد: بر اساس آیات قرآن مصرف زکات در هشت مورد است؛ اما بهترین مصرف زکات فقرا و مساکین هستند.

 

استاد حوزه علمیه کرمان گفت: نماز عید فطر وقت انجاز وعده الهی و تحقق آن است؛ در واقع خداوند در این لحظات وعده رضوان خویش را افزون بر مغفرت و بخشش محقق می سازد و افزون بر بخشش خطاهای او از وی نیز راضی می شود.

 

حجت الاسلام سعادت فر در پایان گفت: چون عید فطر روز رضوان الهی و نماز این روز ساعت تحقق این وعده است؛ بنابراین انسان باید با توجه و حضور قلب در این فریضه الهی شرکت کند و از آداب آن غافل نباشد./201/9701/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱
حاج اقای سعادت فر نماینده ایت الله وحید خراسانی نیستند.

ایشان نماینده ایت الله سیستانی و ایت الله جوادی آملی. و همچنین در زمان حیات ایت الله بهجت نماینده ایشان هم بودند.
لطفا اصلاح بفرمایید
2
0