۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۴۳۶۰۷۹
استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز:

یأس از رحمت الهی معنا ندارد/ ضرورت بهره مندی از ساعات پایانی ماه رمضان

حجت‌الاسلام عالی به فضیلت‌های دهه آخر ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در شب‌ پایانی ماه رمضان رحمت الهی برابر با رحمتش در کل شب‌های ماه رمضان است، بنابر این نباید از این فرصت‌های باقیمانده بی‌بهره بود.
ماه مبارک رمضان

حجت‌الاسلام مهدی عالی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به فضیلت ماه مبارک رمضان، گفت: در روایات وارد شده است که هر شب از ماه رمضان می‌گذرد خداوند به نسبت شب قبل آن ماه رحمت خود را به‌ صورت تصاعدی بیشتر می‌کند.

 

 وی با بیان اینکه رحمت الهی در ماه مبارک رمضان متوجه بندگان الهی است، ادامه داد: خداوندی که در این شب‌ها، نظر رحمت به بندگان خود داشته است، در شب‌ پایانی ماه رمضان به‌ جایی می‌رسد که در آن شب آخر رحمت الهی برابر با رحمت خداوند در کل شب‌های ماه رمضان می‌شود، ازاین‌رو از این فرصت‌ها نباید بی‌بهره بود.

 

 این استاد اخلاق با تأکید بر توجه به فرصت‌های پایانی ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: بنابراین یأس از رحمت الهی معنا ندارد، از این‌ رو اگر کسی تا به امروز از رحمت و حسنات این روزها و شب‌ها بهره نبرده است، از شب‌های آخر ماه رمضان غفلت نکند، انسان در این ماه مورد توجه و رحمت خداوند متعال است و باید در این مسیر نسیم رحمت قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه لازم است در این فرصت‌های پایانی ماه مبارک رمضان با انس با ادعیه و قرآن کریم از آن‌ها بهره‌مند شد، ادامه داد: در این شب‌های پایانی ماه رمضان با دعای وارده با خدای خود مناجات کنیم، دعای وداع حضرت سجاد(ع) را مورد توجه قرار دهیم و به اعمال وارده این دهه عنایت داشته باشیم.

 

این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به عظمت شب‌های قدر و بخشش گناهان در این شب‌ها آن را نشان از رحمت واسعه الهی دانست و خاطرنشان کرد: از فضیلت‌های این دهه همین بس که شب‌های 21 و 23 ماه رمضان در دهه آخر قرار دارد، شب بیست و هفتم ماه رمضان نیز اعمال خاصی دارد که باید موردنظر باشد.

 

 وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در کنار دیگر عبادت‌ها، به اعتکاف توجه ویژه‌ای داشت، آن حضرت برای انجام این مهم، بر اعتکاف ماه رمضان، به‌ویژه دهه آخر آن اهتمام می‌ورزید و آن را با دو حج و دو عمره برابر می‌دانست.

 

حجت‌الاسلام عالی یکی از اعمال دهه سوم ماه مبارک رمضان را اعتکاف در این روزها دانست و ابراز داشت: پیامبر ابتدا دهه اولِ ماه رمضان، سپس دهه دوم و درنهایت، دهه سوم این ماه را برای انجام اعتکاف برگزید و پس‌ازآن، تا آخر عمر، بر اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان مداومت داشت.

 

 وی با تأکید بر تأسی به شیوه نبی مکر اسلام در ایام دهه سوم ماه رمضان و بهره‌گیری از این فرصت‌های اندک، ادامه داد: زمانی که دهه آخر ماه رمضان فرا می‌رسید، پیامبر رختخواب خویش را جمع می‌کرد و خود را کاملاً آماده عبادت می‌ساخت و در زیر سایبانی که برای ایشان فراهم می‌شد، عبادت می‌کرد./854/303/ب2

ارسال نظرات