۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۴۳۵۵۴۱
حجت الاسلام تراشیون تبیین کرد؛

عوامل افزایش محبت در خانواده

کارشناس مسائل خانواده با بیان این که اگر اصل در خانواده بر لذت جویی باشد با کوچکترین اختلافی خانواده از هم می پاشد، گفت: در اسلام اصل بر رشد و تعالی انسان است که حتی مدارا با همسر بد هم می توان به رشد انسان کمک کند.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل خانواده، پیش از ظهر امروز در سلسله نشست های خانه ای مثل بهشت که در مصلای قم برگزار می شود با بیان این که اولین ویژگی زندگی موفق این است که زن و مرد در جایگاه خود قرار داشته باشند، اظهار داشت: مرد خوب مردی است که نسبت به همسر خود محبت ورزی داشته باشد.

 

وی با بیان این که پیامبر(ص) فرمودند هر اندازه بر ایمان فرد افزوده شود محبتش نسبت به همسر بیشتر می شود، افزود: زن چه خوب باشد و چه بد انسان مؤمن باید به او محبت کند زیرا زن بد هم نعمت است و می تواند با مدارا کردن با او انسان به رشد و تعالی معنوی برسد.

 

حجت الاسلام تراشیون خاطرنشان کرد: برخلاف نگاه مادی به خانواده که اصل بر لذت جویی است در نگاه اسلامی اصل بر رشد، تکامل و بندگی است و رشد در سختی بهتر از آسانی اتفاق می افتد و زن بد عاملی برای رفع گناهان می شود؛ به همین خاطر است که در میان پیامبران(ص) و امامان(ع) طلاق هیچ معنایی نداشت.

 

وی یکی از شاخصه های ایمان را صبر در برابر سختی ها دانست و ابراز داشت: انسان های مؤمن اندوهشان در درونشان است و در ظاهر همیشه خندان اند و از طرف دیگر هم در روایتی آمده است که هر زنی که بر بد اخلاقی همسر خود صبر کند خداوند به او اجر آسیه همسر فرعون را می دهد.

 

کارشناس مسائل خانواده به مراحل محبت اشاره کرد و افزود: مرحله اول محبت مرحله دوست داشتن قلبی است و مرحله دوم ابراز محبت از طریق گفتن و ملاطفت در رفتار است و مرحله سوم هم نشان دادن محبت در عمل و ایجاد رفاه برای خانواده است.

 

وی با بیان این که اگر محبت قلبی در خانواده وجود ندارد باید آن را ایجاد کرد، گفت: راه‌های ایجاد محبت عبارتند از اندیشیدن به خوبی های طرف مقابل و تعمدی ندانستن بدی های او زیرا گاهی بدی ها نه از روی تعمد بلکه به خاطر ندانم کاری و یا بیماری روانی است که نیاز به کمک دارد و باید به این مسأله توجه داشت که دوست داشتن همسر زمینه رشد معنوی انسان را فراهم می کند.

 

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به این که مقدار محبت به همسر باید به اندازه ظرفیت عاطفی او باشد، خاطرنشان کرد: ظرف عاطفی هر فرد در زمان و مکان مختلف متفاوت است و باید توجه داشت که اگر کمتر از ظرفیت عاطفی محبت کنیم منجر به گدایی عاطفی و یا دزدی عاطفی می شود و اگر بیشتر از ظرف عاطفی محبت کنیم باعث ایجاد توقع بیجا در زندگی و به هم خوردن آرامش خواهد شد./843/پ202/ی

ارسال نظرات