۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۵۳۳۹
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تبیین کرد؛

جایگاه اختصاصی و منحصر به فرد بهشت در سوره نور

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در سوره نور خداوند در بهشت برای سه گروه جایگاه خاص و منحصر به فردی را تدارک دیده است که دیگران امکان رسیدن به آن را ندارند، گفت: رهبر عادل، فرد رسیدگی کننده به فامیل و پدر صبور بر خانواده پر جمعیت از جمله این سه گروه هستند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه بعد از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در آیه ۶۳ سوره نور به موضوع صله رحم و رسیدگی به فامیل اشاره شده است گفت: در ادامه این آیه خداوند می‌فرمایند که در بهشت جایگاهی خاص برای سه گروه در نظر گرفته شده که دیگر افراد امکان رسیدن به آن را ندارند.

 

وی افزود: اولین جایگاه این مرتبه خاص از بهشت به رهبر عادل اشاره دارد که با حسن تدبیر وضع جامعه را مدیریت می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دومین گروهی که به مرتبه این جایگاه خاص وارد می‌شوند افرادی هستند که به فامیل و ذوالقربای خود بسیار رسیدگی می کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه صله رحم به فامیل نسبی اختصاص دارد، گفت: فامیل نسبی شامل پدر و مادر خواهر و برادر و عمو و خاله می‌شود و در این میان انسان به شدت به رسیدگی به احوال پدر و مادر دعوت شده است.

 

وی افزود: همانطور که در روزهای گذشته عنوان شده رابطه انسان با فامیل سببی به حدی صمیمی است که خداوند می‌فرماید که انسان در خانه این افراد بدون اجازه از آن‌ها می‌تواند از میوه و خوراکی و آشامیدنی استفاده کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این میان رابطه پدر و فرزند به حدی است که خداوند پدر و مادر را مالک انسان معرفی کرده و می‌فرماید ارتباط پدر به حدی با فرزند نزدیک است که نه تنها مال فرزند به پدر و مادرش اختصاص دارد بلکه خود نیز در تملک پدر و مادر خویش است.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به این که به همین دلیل در این آیه به شدت بر صله رحم و رسیدگی به فامیل اشاره شده و بیان شده که میان انسان و فامیل هیچ خط جدایی در مال و مسکن نیست، گفت: البته این معنای بردن از مال فامیل نیست بلکه به معنای خوردن است و انسان حق ندارد بدون اجازه دیگران حتی پدر و مادرش مالی را از خانه آن‌ها خارج کند.

 

وی افزود: حتی در زمینه پرداخت صدقه فامیل بر سایر نیازمندان اولی هستند و اگر در فامیل انسان فرد نیازمندی وجود دارد ابتدا باید به آن فرد کمک کرد و پس از آن کمک به سایر نیازمندان را در اولویت انسان قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه دسته سوم از افرادی که در جایگاه خاص بهشت خداوند وارد می‌شوند کسانی هستند که خانواده پر جمعیتی داشته و بر مشکلات و مصایبی که به خاطر جمعیت زیاد دارند صبر می کنند.

 

وی افزود: مردی که فرزندان زیادی دارد و برای موفقیت و پیشرفت همه آن‌ها به صورت شبانه روزی تلاش می‌کند خداوند در بهشت جایگاه خاصی به او اعطا می‌کند که دیگران از موهبت چنین جایگاهی برخوردار نیستند و در قرآن کریم شاخصه چنین پدری برای رسیدن به این جایگاه خاص صبوری بر مشکلات معرفی شده است./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات