۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۴۳۴۵۷۷

مراسم بزرگداشت ارتحال آيت الله مدني كاشاني برگزار شد

امام جمعه موقت كاشان گفت: آيت الله مدني كاشاني بيش از5 سال در درس آيت الله عبدالكريم حائري بيشتر شركت نكرد، اما نتيجه اين 5 سال، اجازه اجتهاد و فقاهت از مرجع بزرگواري مانند آيت الله عبدالكريم حائري در سن 25سالگي و جواني است.
حجت الاسلام علي احتشام حجت الاسلام علي احتشام بيست و چهارمين ارتحال عالم رباني آيت الله مدني كاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام علي احتشام شنبه شب در بيست و چهارمين سالگرد ارتحال عالم رباني آيت الله حاج آقا رضا مدني كاشاني در مسجد و مدرسه علميه آيت الله مدني كاشاني، گفت: در بين همه هداياي مادي و معنوي كه خداوند در طول تاريخ به انسان داده است برخي از عطاياي الهي عمومي است و اختصاصي نيست.

 

وي از قرآن به عنوان يكي از هداياي الهي نام برد كه تنها اختصاص به جمع محدودي نيست و تنها فقط متعلق به مسلمين و اهل كتاب نيست بلكه براي تمامي بشريت حتي كساني كه سكولار و لائيك كه از دين در زندگي خود بهره اي نبرده اند نازل شده است.

 

حجت الاسلام احتشام يادآور شد: خداوند مي فرمايد، قرآني را كه من فرستادم براي هدايت همه انسان ها است و هر كسي كه انسان باشد، مي تواند از آن بهره بگيرد.

 

به گفته وي، بشارت دادن و تبشير از طبقه خاصي نيست و هر كس كه انسان باشد بشارت انبيا را كه در بهشت الهي پاداش خواهند گرفت را شامل مي شود چرا كه بشارت به  همه انسان ها  و تنها براي گروه و شخص و قوم و نژاد خاصي نيست.

 

امام جمعه موقت كاشان با تأكيد بر اينكه تمام بشريت مورد بشارت قرآن هستند، افزود: رزاقيت الهي شامل همه موجودات جهان و هر موجودي كه نياز به رشد داشته باشد از رزق و روزي حق بهره مي برند.

 

حجت الاسلام احتشام همچنين برخي از هدايا و نعمت هاي الهي را ويژه خواند و با اشاره به اين كه اين هدايا و نعمت هاي ويژه متعلق به همه انسان ها نيست، تصريح كرد: اين هدايا و نعمت هاي ويژه الهي را حتي ممكن است برخي از شيعيان اميرمومنان و پيامبراكرم(ص) از آن محروم باشند.

 

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه حكمت يكي از اين نعمت ها و هداياي الهي براي برخي از انسان هاي ويژه است، گفت: حكمت گوهر گرانبهايي است كه متعلق به انسانها و مسلمين و شيعيان نيست، بلكه حكمت براي كساني است كه خداي متعال به اراده خود براي شعاع وجودي اين افراد قرار داده است.

 

به گفته وي، حكمت الهي ویژه افرادي است كه مشيت الهي، مصلحت خدا شامل آنها شده است و اين حكمت به هركسي كه داده شود،  قطعا خير كثير به او داده شده است.

 

امام جمعه موقت كاشان با بيان اينكه، آيت الله مدني كاشاني يكي از افرادي است كه حكمت الهي و خير كثير شامل حال او شده است، گفت: اين عالم رباني به تبعيت از پيامبراكرم(ص) از همان ابتدا در زندگي خود خط و رأس محكم عمل كردن را پيشه كرد.

 

وي افزود: دهه دوم زندگي آيت الله مدني كاشاني هنوز تمام نشده بود با اينكه در كاشان اساتيد بزرگ و والايي داشت اما وقتي متوجه شد آيت الله عبدالكريم حائري مؤسس حوزه علميه قم حوزه به دعوت علماي قم و تهران درس خود را از اراك به قم منتقل كرده است، ايشان نيز از كاشان به قم هجرت كرد و در درس اين فقيه بزرگ از مباني علمي محكم دفاع كرد.

 

حجت الاسلام احتشام گفت: آيت الله مدني كاشاني بنا داشت در مجلس درس مرحوم آيت الله عبدالكريم حائري، سؤال وجواب و اشكال كند تا مطالب براي همه از جمله خود ايشان بهتر تحليل شود تا مطالب علمي از عمق بيشتري برخوردار باشد.

 

وي با اشاره به اينكه، آيت الله مدني كاشاني كه ويژگي سؤال و جواب و اشكال را داشت، بيش از 5 سال در درس آيت الله عبدالكريم حائري بيشتر شركت نكرد، خاطرنشان كرد: نتيجه اين 5 سال، اجازه اجتهاد و فقاهت از مرجع بزرگواري مانند آيت الله عبدالكريم حائري در سن 25 سالگي و جواني است.

 

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: مرحوم آيت الله اصفهاني و مرحوم آيت الله ضياء عراقي و برخي از علماي بزرگ ديگر نيز به اين فقيه جوان 25 ساله اجازه اجتهاد دادند.

 

به گفته وي، افرادي كه در حوزه ها تلاش علمي كرده اند و سعي بليغ داشته اند مي دانند اگر كسي بخواهد در سن 25 سالگي مجتهد و صاحب نظر باشد ضمن اينكه خيلي بايد تلاش كند بايد از استعداد ذاتي  بالايي برخور باشد و حتي در بسياري از مباهات و مسائلي كه شرعا انجام آن اشكالي ندارد چشم پوشي كند.

 

امام جمعه موقت كاشان گفت: آيت الله مدني كاشاني كه در اوان جواني به عنوان يك  فقيه جوان اما با تجربه قرآني وقتي احساس كرد در اندازه قابل قبولي علوم نوراني اهل بيت(ع) فرا گرفته است به خطه كاشان برگشت تا وطيفه الهي خود را براي قوم خود ادا كند.

 

لازم به ذكر است، مرحوم آيت الله العظمي حاج آقا رضاي مدني كاشاني در شب چهارشنبه 23 محرم الحرام سال 1321 هجري قمري در شهر كاشان در يك خانواده روحاني ديده به جهان گشود، مرحوم مدني دوران تحصيلات مقدماتي و سطح را در كاشان و در محضر علماي بزرگواري همچون مرحوم والدشان و مرحوم آيت الله حاج شيخ محمود نجفي تبريزي و مرحوم آيت الله آقا سيد محمد علوي بروجردي و جد بزرگوار مادريشان مرحوم آيت الله العظمي آقاي ملا حبيب الله شريف كاشاني گذراندند و از محضر اين بزرگواران كه همه از علماي مشهور بودند كسب علم و ادب نمود.

 

آيت الله مدني كاشاني، حدود سال1340هجري قمري همزمان با تشريف فرمايي حضرت آيت الله العظمي حائري يزدي ، موسس حوزه علميه قم ، به همراه چند نفر از دوستانش، از جمله آقا مهدي فاضل نراقي، جهت ادامه تحصيل و تكميل تحصيلات به قم آمدند و با علاقه فراوان به تحصيل و تعليم و تحقيق پرداخته و حاصل همين پشتكار بود كه به زودي به مراحل بالاي علم و اجتهاد دست يافتند و از قله هاي بر افراشته فقاهت و تقوي گذر كرد تا اينكه در سال 1345 هـ . ق از حاج شيخ عبد الكريم حائري موفّق به اخذ اجازة اجتهاد شد.

 

ايشان همچنين داراي اجازات از بزرگان ديگري چون استاد موسس، آيت الله العظمي حاج شيخ عبدالكريم حائري، آيت الله العظمي آقاضياءالدين عراقي، آيت الله العظمي سيد ابوالحسن اصفهاني و آيت الله العظمي شيخ محمدرضا اصفهاني است.

 

تعليقة شريفة علي بحث الخيارات و الشروط، براهين الجج للفقهاء و الحجج‹‹4 جلد›› كتاب القصاص للفقهاء و الخواص، كتاب الديات، كشف الاستار عن حكم المغرب و الاستتار، فرايض المقلّدين‹‹ رسالة عمليّه›› رساله في حكم التيمم لضيق الوقت و عدم دليل عليه مع وجود الماء عنده، كتاب الخلافة، كشف الحقائق في الرد علي الزنديق و المنافق، رسالة في اصول مذهب تشيع، مناسك حج، الحجابيه، من ولي السفهاء، رساله في الربا، رسالة في آنية الذهب و الفضه، كفاية روية الهلال في البلاد البعيدة، آل محمد كيست؟ رساله در ولايت فقيه از جمله کتابهای آیت اله مدنی کاشانی است و  الحواشي علي كتاب العروةالوثقي، الحاشيه علي الغاية القصوي، الحواشي علي توضيح المسائل، رسالة في الحدود نيز از كتاب هاياين عالم رباني است كه تاليف اما چاپ نشده ‌است.

 

حضرت آيت الله مدني كاشاني بعد از نود و يكسال و يازده ماه عمر پر بركت در هنگام اذان ظهر روز جمعه 24 ذي الحجه سال 1412 هجري قمري مطابق با پنجم تيرماه سال 1371 هجري شمسي دار فاني را وداع گفت و به ديار باقي شتافت، مدفن ايشان در آرامگاه خانوادگي در زيارت پنجه شاه كاشان است./202/1307/ب1

ارسال نظرات