۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۴۳۴۴۰۷
در مصاحبه با حجت‌الاسلام پورامینی مطرح شد؛

سنت های حوزوی، پیشرو در عرصه تولید محتوای فاخر برای مخاطب طلاب جوان

مدیر گروه سنت‌های حوزوی مرکز پژوهش‌های جوان انجام فعالیت علمی و پژوهشی برای قشر جوان جامعه اسلامی به ویژه طلاب حوزه‌های علمیه را امری حساس و پرچالش خواند و گفت: سنت های حوزوی در عرصه تولید محتوای فاخر برای مخاطب طلاب جوان پیشرو است.
جشن تلبس طلاب جوان حوزه علميه قم و جامعه المصطفي در آستانه عيد غدير

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از گروه های موفق در مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه، گروه سنت های حوزوی و آداب طلبگی است. قدم برداشتن و لنگرلنگرانجام فعالیت آن هم فعالیت علمی و پژوهشی برای قشر جوان جامعه اسلامی بخصوص طلاب حوزه های علمیه امری حساس و پرچالش است. کانون اندیشه جوان و مرکز پژوهش های جوان به عنوان دو بازوی توانمند در زمینه تولید محتوای علمی بر اساس نیاز قشر جوان دانشگاهی و جوان حوزوی تأسیس شده اند. در چند سال اخیر و با انفصال و استقلال مرکز پژوهش های جوان از کانون اندیشه جوان، کلیه فعالیت های تخصصی مرتبط با طلاب جوان به این مرکز واگذار شد. گروه سنت های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش های جوان به مدیریت حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین پورامینی با بهره گیری از اساتید بنام حوزه های علمیه و با تولید کتب و منشورات فاخر، همواره در گام های خود ثابت قدم و استوار بوده است. تولید مجموعه ارزشمند مهارت های طلبگی که چندی پیش یازده مجلد از آن به چاپ رسید، گواه این مدعاست. فرصتی دست داد تا پای صحبت های حجت الاسلام پور امینی نشسته و از فعالیت های این گروه بیشتر اطلاع کسب کنیم.

 

با سلام، لطفا در مورد پیشینه گروه سنت هاي حوزوي و آداب طلبگی توضیح دهید.

با سلام. گروه سنت هاي حوزوي و آداب طلبگی، گروهي است پژوهشي وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي كه ذيل مركز پژوهش هاي جوان براي مخاطبین طلاب، به منظور آشنايي با سنت هاي اصيل حوزوي، بازشناسي آداب طلبگي، آگاهی بخشی در حوزه های فردی، اجتماعی و خانوادگی فعاليت مي‌كند.

این گروه در زمستان سال 1389 در قالب حلقه مهارت‌ های طلبگی تأسیس گردیده و سپس در سال 1390 به گروه سنت‌ های حوزوی و آداب طلبگی ارتقا یافته است. مهترین اهداف این گروه عبارت است از: شناسایی، حفظ، ثبت و احیاء سنت هاي اصیل حوزوي، تلاش در جهت ترویج و ارتقاء سطح دانش، بینش و اخلاق طلاب جوان، حرکت جامع و نظام مند در مسیر رشد و تعالی فردی و جمعی طلاب جوان، تبیین و ترویج آداب طلبگی، تبيبن و ترويج آرمان تحول در حوزه و از این قبیل اهداف که مد نظر گروه است.


مخاطبان آثار شما کدام گروه از طلاب هستند؟

گروه سنت‌ های حوزوی و آداب طلبگی از آنجایی که ذیل مرکز پژوهش های جوان فعالیت می کند، همچون سایر آثار مرکز مخاطب آن قشر جوان است؛ اما طلاب جوان. آثار سنت‌ های حوزوی و آداب طلبگی  برای  دو دسته از مخاطبان می باشد؛ طلاب جوان: طلاب جوان شاغل به تحصیل در سطح 1و2 حوزه های علمیه (حدود 17 تا 24 سال) و همچنین طلاب فاضل که شامل طلاب جوان شاغل به تحصیل در سطح 3 و 4 ( حدود 24 تا 29 سال) می شود.


اهم فعالیت های گروه در گذشته به چه صورت بوده است؟

چنانچه عرض شد گروه دو مخاطب طلاب جوان و فاضل دارد. گروه در گام اول، اولویت را در تهیه مجموعه ‌ای با عنوان مهارت های طلبگی برای مخاطب طلاب جوان قرار داده است که هدف از تولید این مجموعه عبارت است از:

- آموزش مهارت‌ های خاص طلبگی در موضوعات و ساحت‌ های مورد ابتلای طلاب جوان؛

-  جهت ‌دهی طلاب جوان به منظور حرکت در مسیر رشد و تعالی فردی و جمعی؛

- آشناسازی طلاب جوان با اقتضائات رفتاری و معرفتی مخاطبان حوزه.

مجموعه مهارت های طلبگی مشتمل بر حدود 50 جلد در 6 دسته علمی، اخلاقی، تبلیغی، فردی، خانوادگی و اجتماعی خواهند بود که تاکنون یازده اثر از این مجموعه چاپ شده و ده اثر دیگر، مراحل تولید، تدوین و ارزیابی خود را پشت سرگذاشته و در مراحل فنی و صفحه‌ آرایی قرار دارند و در آينده نزديک به زیور چاپ آراسته خواهند شد. حدود بیست جلد دیگر نیز در مراحل مختلف تولید قرار دارند.


گروه مجموعه آثار دیگری نیز با عنوان کتاب طلبه عرضه کرده است؛ عناوينی که تا کنون از این مجموعه ها چاپ شده اند کدام آثار هستند؟

از مجموعه مهارت های طلبگی عناوينی که جديداً به چاپ رسيده است 11جلد مي باشد و عبارت است از؛ "مباحثه"، "يک جلسه درس"، "روش تدريس" و "برنامه ريزي تحصيلي"، که از دسته علمي اين مجموعه مي باشند. "پاسخ به شبهه و پرسش"، "تبليغ مجازي"، از دسته تبليغي و "دوران عقد و همسرداري" از دسته خانوادگي و همچنين "فعاليت سياسي" و "آيين طلبگي" از دسته هاي اجتماعي و فردي و در نهايت "رازهاي نماز" که بازنگاري "سرالصلاه" حضرت امام خميني(ره)  است و از دسته اخلاقي مجموعه مهارت ي هاي طلبگي مي باشد.

عناوین غیر مهارتی نیز که با عنوان کتاب طلبه به چاپ رسیده است عبارتند از: "گرایش به معنویت"، اثر آیت الله استادی با تحشیه و پیوست جناب آقای محمد جواد رودگر، "صراط اندیشه و عمل(هدایت علمی و پرورشی طلاب و دانش پژوهان)" اثر آیت الله علیدوست، کتاب "سبک بالی و سبک باری (چهل شیوه خلاق عالمان شهر اخلاق)" و "شرط بلاغ (چهل کلید طلایی در مدیریت تبلیغ)" اثر جناب آقای حسین سروقامت و در نهایت دو اثر "راه" و "سلوک طلبگی" اثر حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی.


تاکنون چه جوایز و نشان هایی از سوی گروه یا محقیقن دریافت گردیده است؟

به کتاب شرط بلاغ اثر جناب آقای حسین سروقامت از سوی جشنواره علامه طباطبایی(ره) در سال 92 جایزه تعلق گرفت.


دورنمای آینده گروه را چگونه ارزیابی می کنید؟ تا کجا ادامه پیدا کرده و به کجا خواهد رسید؟

چنانچه عرض شد در گام اول گروه اولویت خود را تهیه مجموعه مهارت های طلبگی برای مخاطبین طلاب مبتدی قرار داده بود که امیداریم تا اوایل سال آتی به اتمام برسد.

کاری که از امسال در گروه آغاز شد و در سالهای آتی تقویت خواهد شد نیز تولید آثاری برای طلاب فاضل است و این امر در راستای اهداف گروه همچون تبيبن و ترويج آرمان تحول در حوزه و توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خواهد بود.


گروه تا چه حد در معرفی چهره های شاخص در زمینه های مورد تحقیق در گروه موفق بوده است؟ آیا در این زمینه برنامه ای وجود داشته یا دارد؟

از آنجایی که گروه فاقد عضو هیأت علمی است، تمام تلاش خود را در استفاده از ظرفیت علمی اساتید حوزوی  در تهیه آثار خود داشته و خواهد داشت؛ از این رو چنانچه ملاحظه می­کنید گروه از اساتید بنامی همچون آیت الله استادی، آیت الله علیدوست و حجج الاسلام و المسلمین محدثی، علی اکبریان، حق پناه، فقیهی، سوزنچی، حسین­خانی، ایزدهی و... استفاده کرده است تا بتواند آثاری براساس نیاز مخاطب خویش تولید کند./920/د102/ی

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ارسال نظرات