۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۳۲۸۷۴
رئيس حوزه علميه آيت الله يثربي:

فرائض اخلاقی در جامعه رو به تعطیلی است

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي(ره) گفت: امروز بر عكس گذشته فرائض اخلاقي در جامعه دارد تعطيل مي شود و دروغ حلال شده و غيبت در جامعه ما نه تنها حلال شده بلكه دارد واجب مي شود.
آيت الله سيد محمد يثربي آيت الله سيد محمد يثربي آيت الله سيد محمد يثربي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، آيت الله سيد محمد يثربي پنجشنبه شب در جمع اساتيد و روحانيان شهرستان كاشان در حسينيه آيت الله يثربي با اشاره به اينكه  وظيفه ما نشر و القاي معارف اهل بيت(ع) به مردم است، گفت: راه نشر و القاي معارف اهل بيت(ع) و چگونگي القاء معارف به مردم نيز در روايات و در جلد اول بحارالانوار مرحوم مجلسي به ما را آموخته است.

 

وي افزود: وظيفه ما برحسب فرمايش امام سجاد(ع) كه نقل مي كند خدا به موسي پيامبر دستور داد كار تو پيامبر دو چيز بيشتر نيست، يكي اينكه كاري كني كه مردم من خدا را دوست بدارند و ديگري كاري كني كه من هم مردم را دوست داشته باشم.

 

آيت الله يثربي گفت: حضرت موسي فرمود، خدايا اين دستور شما را چگونه عملي كنم، خطاب آمد، اگر به مردم يادآوري كني و به آنها بگويي اين همه نعمت هاي سرشار مادي و معنوي همه از طرف خدا براي شما است، آنها هم خدا دوست خواهند داشت چرا كه فطرت انسان به سمت كسي گرايش دارد كه به او محبت كرده است.

 

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي تأكيد كرد: يكي از وظايف روحانيت و اهل علم به ويژه در ماه خدا آشتي دادن بندگان خدا با خدا است.

 

وي با اشاره به اينكه در اين وادي گسترده اگر فعاليت ما محدود به دايره خدمت در بين مسلمانان و شيعيان باشد وظيفه ما مرزباني و نگهباني از اعتقادات صحيح و سليم مردم است، گفت: متأسفانه تحولات تاريخ گاهي موجب مي شود اين اعتقادات دستخوش يك سلسله مزاحمت ها و شيطنت ها قرار بگيرد.

 

آيت الله يثربي گفت: آن اعتقاد خالص و پاكيزه ما نسبت به ولايت ائمه معصومين و قدرت تكويني آنها و ولايت تشريحي آنها نبايد دستخوش يك سلسله تبليغات نامطلوب قرار بگيرد، اين همان چيزي است كه امروز وظيفه علماي اعلام است تا از آن صيانت و نگهباني كنند.

 

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي با تأكيد بر اينكه براي رسيدن به وظيفه اي كه بر عهده داريم در درجه اول بايد باورهاي خود را به آنچه كه آموخته ايم تقويت كنيم، گفت: در جلسات گذشته هميشه حرف از مسائل اخلاقي و سخن از مكارم اخلاق و بزرگواري هاي اخلاق و فضائل اخلاقي بود.

 

به گفته وي، امروز بر عكس گذشته فرائض اخلاقي در جامعه دارد تعطيل مي شود و دروغ حلال مي شود و غيبت در جامعه ما نه تنها حلال مي شود بلكه دارد واجب مي شود و به عنوان وظيفه شرعي، مومنين را تحقير مي كنيم و از واجبات اخلاقي در حال دور شدن هستيم.

 

آيت الله يثربي تأكيد كرد: اگر ملتزم به به موازين اخلاقي شديم توانسته ايم مردم را هدايت كنيم، اما اگرحرف ما در منبر برخلاف حرف ما در پايين منبر باشد و مردم متوجه شوند مشخص است كه مردم تبعيت نخواهند كرد.

 

به گفته وي، اگر مردم را به واجبات و پرواي از محرمات و نهي از معاصي كنيم زماني تأثيرگذار است كه مردم اعمال و رفتار ما را رصد كنند متوجه شوند ما نه تنها اهل علم هستيم بلكه اهل عمل هستيم مردم نيز تبعيت خواهند كرد.

 

ریبس حوزه علميه آيت الله يثربي يادآور شد: اگر امروز مردم كاشان بعد از 10 سال از رحلت آيت الله سيد مهدي يثربي(ره) در شب هفتم ماه رمضان حضوري همگاني درمراسم سالگرد ايشان دارند به دليل باورهاي مردم به صداقت آيت الله سيد مهدي يثربي است كه هرچه بود ظاهر و باطن اش يكي بود و دروغ به مردم نمي گفت.

 

آيت الله يثربي با اشاره به اينكه، امروز برخي در مناصب و مجالس و منبر و مصاحبه هاي خود رسما دروغ تحويل مردم مي دهند، گفت: اين دروغ ها سبب گريزان شدن مردم مي شود و آنهايي هم كه مي مانند تصور مي كنيم اين سياهي لشكرها دوست دار ما هستند در حاليكه سياهي لشكرها به دنبال منافع مادي و موقعيت هاي پستي و شغلي خودشان هستند.

 

وي بر ضرورت مرور وضعيت گذشته خود و تأمل در وضعيت موجود  تأكيد كرد و گفت: زندگي بزرگاني چون شيخ انصاري، شيخ طوسي، شيخ صدوق، بحر العلوم، وحيد بهبهاني حتي برخي از آنهايي كه در عصر ما زندگي مي كردند زندگي شان برايمان افسانه شده و مي گوييم آيا واقعا انسان مي تواند مانند آنها باشد و يك  عمر به مردم دروغ نگويد.

 

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي با اشاره به اينكه برخي نگران از دست دادن موقعيت خود هستند در حالي كه رزاق خدا است و روزي دهنده همه مخلوقات خدا است، گفت: روزي دهنده ما فلان گروه و فلان جريان و حزب سياسي و فلان پست و مقام نيست، بلكه روزي همه ما در دست خدا است.

 

آيت الله يثربي گفت: آنها نه به ما حيثيت و نه عزت مي دهد، هرچند كه شايد مقطعي بتوانند آزار برسانند، اما آنها دنبال منافع خودشان هستند، پس ما چرا دين و هويت خود را بايد بفروشيم، ما چرا ملكات و فضائل اخلاقي و انساني را زير پا بگذاريم.

 

وي با تأكيد بر اينكه در ماه رمضان مي خواهيم دلالي بين خدا و خلق خدا را داشته باشيم گفت: دلالي بين خدا و خلق خدا صفا و راستگويي و پاكيزگي طينت و زبان صحيح و سالم و بدون غل و غش مي خواهد./1307/202/ب2

ارسال نظرات