۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۳۰۴۸۴۷

گزارشی از آیین رونمایی کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان»

خبرگزاری رسا ـ آیین رونمایی از کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار ‌شد.
آيين رونمايي از کتاب «ايران، مهد همزيستي مسالمت‌آميز اديان»

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» که به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان انگلیسی منتشر شده است، با حضور رهبران اقلیت‌های دینی در ایران، فرهیختگان، اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، پیش از ظهر امروز، دوم آذرماه در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار ‌شد.

 

این اثر فاخر فرهنگی که با همکاری رهبران اقلیت‌های دینی کشورمان، برای اولین بار تدوین و به زبان انگلیسی به زیور طبع آراسته شده است، شامل توضیحاتی در خصوص تاریخ، مراسم مذهبی و فعالیت‌های اجتماعی همراه با عکس‌های رنگی از زندگی اجتماعی و فرهنگی پیروان ادیان الهی در ایران اسلامی است که در 280 صفحه منتشر شده است.
این آیین با حضور آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و ایران، مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری، اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان تهران، ماشاالله گلستانی‌نژاد، مرجع دینی کلیمیان تهران، حجت‌الاسلام خسروپناه، رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران، حجت‌الاسلام نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تعدادی از سفارتخانه‌های مقیم تهران، تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری بین‌الملل و شورای سیاستگذاری گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها و برخی از شخصیت‌های دینی و فرهنگی کشورمان، برگزار شد.
 
رییس سازمان ‌فرهنگ و ارتباطات‌ اسلامی: ایران توجه ویژه‌ای به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان دارد
ابوذر ابراهیمی ترکمان گفت: گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رهبران دیگر ادیان، نتیجه توجه جمهوری اسلامی ایران به همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان در جامعه است.
 
 آیین رونمایی از کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» که به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان انگلیسی منتشر شده است، با حضور رهبران اقلیت‌های دینی در ایران، فرهیختگان، اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، پیش از ظهر امروز، دوم آذرماه در محل حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار ‌شد.
 
این آیین با حضور آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امور جهان اسلام، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و ایران، مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری، اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان تهران، ماشاالله گلستانی‌نژاد، مرجع دینی کلیمیان تهران، حجت‌الاسلام خسروپناه، رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تعدادی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران، تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری بین‌الملل و شورای سیاستگذاری گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها و برخی از شخصیت‌های دینی و فرهنگی کشورمان، برگزار شد.
 
تصویری گویا از همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در ایران
ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این آیین، با ذکر آیه شریفه «و ما ارسلناک الا ما رحمه للعالمین» گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) در این باره می‌فرماید؛ «من برای رحمت آمدم». این را نیز می‌دانیم که رحمت خدا بر سر همه به یک میزان می‌بارد و همه ما مشمول رحمت خدا هستیم. وقتی که رحمت خدا نازل می‌شود؛ بر سر مسلمان و زرتشتی و کلیمی و میسحی به یک اندازه می‌بارد و هیچ قیدی در آن لحاظ نمی‌شود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان روایات متعدد از پیامبر اعظم (ص) در خصوص حفظ حقوق پیروان دیگر ادیان توحیدی، گفت: احترام به ادیان، آیین ماست. در طول سی و چند سال گذشته، تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران به این سمت بوده که نسبت به همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان دیگر در داخل جامعه توجه ویژه‌ای شود.
 
وی تأکید کرد: گفت‌وگوهای بین ادیان که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفته؛ نتیجه همین توجهات است و در این باره تاکنون گفت‌وگوهای زیادی با بسیاری از رهبران ادیان در دنیا انجام شده است که در خیلی از سفرها برای انجام این مهم، رهبران ادیان از ایران هم ما را همراهی کرده‌اند.
 
ابراهیمی‌ترکمان در ادامه با تأکید دوباره بر تحقق صلح و امنیت در پرتوی همزیستی مسالمت‏آمیز، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مناسب دید با توجه به نقش و جایگاه امروزین تصویر برای انتقال مفاهیم، فعالیت‌ها در خصوص همزیستی مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوهای دین در ایران را به صورت تصویری ارایه دهد. به همین منظور این کتاب که حاوی تصاویر سال‌ها گفت‌وگوی ادیان، همراه با آیین‌های دینی کشور است، تهیه و منتشر شد.
 
وی ادامه داد: این اثر فاخر از سوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به زیور طبع آراسته شده و دیدگاه ادیان یهود، مسیحیت و اسلام درباره همزیستی مسالمت‏آمیز با پیروان ادیان دیگر را به صورت تصویری بررسی کرده است.
 
ابراهیمی‌ترکمان در پایان سخنان خود با اشاره به حضور رییس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهریور ماه گذشته، گفت: در آن سفر تعداد محدودی از این کتاب آماده و در اختیار آقای دکتر روحانی قرار گرفت تا بین رهبران کشورهای مختلف در نیویورک توزیع شود. امروز شاهد برگزاری آیین رونمایی رسمی این کتاب هستیم.
 
همچنین در این مراسم قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان کوتاهی، گفت: ایران از دیرباز رنگین‌کمان تمام فرهنگ‌هایی بوده که با هم زیست داشته‌اند و در عین حال زندگی مسالمت‌جویانه‌ای کرده‌اند و در روزگار امروز، نمونه‌ای برجسته در سطح منطقه و حتی اقصی نقاط جهان در این خصوص است.
 
وی ادامه داد: کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» محصول یک کار مشترک همراه با تحقیق میدانی و مطالعه چندساله است. برای تهیه این کتاب سعی شده تا از منابع دست اول استفاده شود و در تدوین بخش‌های آن از رهبران و متفکران هر دینی بهره گرفته شده تا مطالب به صورت کاملاً صحیح انتقال یابد.
 
بنابر اعلام این خبر، این اثر فاخر فرهنگی که با همکاری رهبران اقلیت‌های دینی کشورمان، برای اولین بار تدوین و به زبان انگلیسی به زیور طبع آراسته شده است، شامل توضیحاتی در خصوص تاریخ، مراسم مذهبی و فعالیت‌های اجتماعی همراه با عکس‌های رنگی از زندگی اجتماعی و فرهنگی پیروان ادیان الهی در ایران اسلامی است که در 280 صفحه منتشر شده است.
  
آیت‌الله تسخیری: زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان بخش جدایی‌ناپذیر تاریخ ایران هستند
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: فرهنگ زرتشتی، فرهنگ کلیمی و فرهنگ مسیحی، بخشی لاینفک از تاریخ ایران عزیر ماست و اگر بخواهیم تاریخ خود را خوب بشناسیم؛ باید این فرهنگ‌ها را به طور دقیق بشناسیم.
 
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سخنانی که پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز» بیان کرد، با تبیین جایگاه پیروان ادیان الهی در جوامع اسلامی، گفت: آیاتی از قرآن پایه محکم و مهمی برای تعامل بین امت اسلامی و سایر امم و پیروان اسلام و پیروان سایر ادیان الهی است. این آیات، محور برّ و احسان و انجام کار خیر نسبت به دیگران و عدل و قسط است و این محور، تعامل امت اسلامی را تشکیل می‌دهد.
 
وی در ادامه گفت: امروز تهران میزبان رییس‌جمهور پوتین است. زمانی در روسیه در یک اجلاس عظیم شرکت کرده بودم؛ در آن اجلاس آقای پوتین ـ با توجه به ورود اسلام به روسیه در قرن هفتم و یا دهم میلادی به روسیه ـ اعلام کرد که اسلام جزو لایتجزای روسیه است. من هم در این مراسم اعلام می‌کنم که فرهنگ زرتشتی، فرهنگ کلیمی و فرهنگ مسیحی، جزو لایتجزای تاریخ ایران عزیر ماست و اگر بخواهیم تاریخ خود را خوب بشناسیم؛ باید تاریخ این فرهنگ‌ها را به طور دقیق بشناسیم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه انسان باید هر جا که حجت برای او تمام شد، متدین به آن شود و تابع محبت باشد؛ پس مسأله دین، مسأله‌ای قلبی است، افزود: «لا اکراه فی الدین» آیه قرآن است که نوع رابطه مسلمانان را تنظیم می‌کند. اگر ما روابط خود را فی‌مابین خود محکم کنیم، به انسانیت نزدیک‌تر خواهیم شد.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زندگی مسالمت‌آمیز این نیست که همه یک مذهب داشته باشیم، گفت: زندگی مسالمت‌آمیز دارای چندین بُعد است. مهم‌ترین آن این است که پیروان همه ادیان ویژگی‌های اعتقادی و اخلاقی خود را حفظ کنند؛ ولی باید نکته‌هایی را مد نظر قرار دهند. ابتدا باید قانون اساسی و قوانین فرعی که مورد توافق اجتماعی است را رعایت کنند. دوم اینکه حقوق مساوی شهروندی و تعامل اجتماعی و تعادل طبیعی که مقتضای عدالت اجتماعی است، تا حد ممکن برای همه باشد. همچنین عبادات مذهبی هر قومی بدون خدشه وارد کردن به دیگران، آزاد باشد و در آخر همه از حق‌الناس در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و قضایی، برخوردار باشند و به دفاع از جامعه و ترقی آن اقدام کنند. اینها مظاهر شاخص زندگی مسالمت‌آمیز هستند.
 
وی تأکید کرد: ما می‌توانیم در جامعه ایرانی از اینها هم گذر کنیم و به مرحله تعاون، محبت و مودت بین پیروان ادیان برسیم.
 
آیت‌الله تسخیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه پیروان ادیان توحیدی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: مقصود از مطرح شدن گفت‌وگوی بین ادیان در ایران این نیست که برتری دینی خود را به دیگری نشان دهیم. طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) گفت‌وگوی دینی ما با دیگر ادیان بر روی این نکته متمرکز است که نمی‌خواهیم حقانیت یک مذهب و یا بطلان دین دیگری را به اثبات برسانیم، بلکه می‌خواهیم به نقطه مشترکی برسیم و در جهاد فکر و ایمان و بیان و نه در جهاد با اسلحه، همکاری کنیم.
 
بنا بر اعلام این خبر، آیین رونمایی از کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» که به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان انگلیسی منتشر شده است، با حضور رهبران اقلیت‌های دینی در ایران، فرهیختگان، اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، پیش از ظهر امروز، دوم آذرماه در محل حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار ‌شد.
 
این اثر فاخر فرهنگی که با همکاری رهبران اقلیت‌های دینی کشورمان، برای اولین بار تدوین و به زبان انگلیسی به زیور طبع آراسته شده است، شامل توضیحاتی در خصوص تاریخ، مراسم مذهبی و فعالیت‌های اجتماعی همراه با عکس‌های رنگی از زندگی اجتماعی و فرهنگی پیروان ادیان الهی در ایران اسلامی است که در 280 صفحه منتشر شده است.
 
این آیین با حضور آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امور جهان اسلام، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و ایران، مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری، اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان تهران، ماشاالله گلستانی‌نژاد، مرجع دینی کلیمیان تهران، حجت‌الاسلام خسروپناه، رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تعدادی از سفارتخانه‌های مقیم تهران، تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری بین‌الملل و شورای سیاستگذاری گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها و برخی از شخصیت‌های دینی و فرهنگی کشورمان، برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام یونسی: بردباری دینی ویژگی تاریخی ایرانیان است
دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، گفت: ایرانیان در تاریخ خود دارای ویژگی خاصی بوده و هستند و آن ویژگی، بردباری دینی و تحمل ادیان مختلف و فرهنگ‌های مختلف، است.
 
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در سخنانی که پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز» بیان کرد، ضمن قدردانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای چاپ و انتشار این کتاب که در خصوص مهم‌ترین مسأله مشترک ایرانیان یعنی فرهنگ همزیستی ادیان و ایرانیان است، گفت: پیشنهاد می‌کنم این کتاب که به انگلیسی تدوین و آماده شده است، به زبان‌های دیگر دنیا و زبان فارسی ترجمه شود و در اختیار تمام مردم قرار بگیرد.
 
وی در ادامه با اشاره به بردباری دینی نزد ایرانیان، گفت: همه صاحب‌نظران محقق در خصوص تاریخ ایران به این مهم توجه کرده‌اند که ایرانیان در تاریخ خود دارای ویژگی خاصی بوده و هستند و آن ویژگی، بردباری دینی و تحمل ادیان مختلف و فرهنگ‌های مختلف، است. ایرانیان همیشه به این ویژگی پایبند بوده‌اند؛ حتی با وجود تحولات گوناگون در طول تاریخ، همواره این خصوصیت پیش ایرانیان وجود داشته است.
 
وی در ادامه با تأکید بر اینکه قدیمی‌ترین ادیان توحیدی در ایران است، افزود: دین زرتشت یکی از ادیان قدیمی با پیامبر ایرانی است. یهودیان ایران از قدیمی‌ترین یهودیان منطقه هستند و در مورد مسیحیان هم این موضوع صدق می‌کند.
 
یونسی پس از آن با بیان بخش‌هایی از تاریخ در خصوص آزادسازی شهر باستانی بابل توسط پادشاه ایرانی، اظهار کرد: رفتاری که کوروش در باب بزرگان در بند اسارت بابل داشت، رفتاری پیامبرگونه بود و بسیاری از مفسران معاصر اعتقاد دارند که کوروش، همان ذوالقرنین است که در قرآن به نام پیامبر یاد شده است.
 
وی ادامه داد: ایرانیان از همان زمان با توجه به همین ویژگی، فرهنگ‌ها و ادیان مختلف را در دل خود حفظ کردند و بعد از پذیرش اسلام هم همین رویه را ادامه دادند. امروز جمهوری اسلامی هم این سنت حسنه که ریشه عمیق آن مبنای دینی دارد را محفوظ داشته است.
 
دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان مشترکات دینی ادیان، بیان کرد: روح و هدف ادیان، پیوند انسان با خدا و پیوند انسان با انسان است. همه ادیان تأکید بر این دارند که رابطه انسان با خدا را تحکیم کنند و انسان را از قید بندگی و بت‌پرستی و انواع شرک آزاد کنند و رابطه بدون واسطه و مستقیم انسان با خدا را برقرار کنند. از این رهگذر هم در جوامع انسانی، روابط اخلاقی و انسانی اسنان با انسان را ایجاد کنند و رشد جوامع بشری تنها از این دو رهگذر امکان‌پذیر است.
 
یونسی ادامه داد: همه باید خداگونه شوند و در جمعی که خداگونه شوند؛ دیگر جنگ و جدال و خونریزی و تجاوز و تعدی قساوت و خشونت وجود نداد.
 
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان توضیحی در خصوص ایمان و مؤمن، گفت: در فرهنگ اسلام به واژه ایمان تأکید بسیاری شده است. در این فرهنگ، مسلمان کسی است که خلق خدا از دست و زبان او در امان باشند و همه نسبت به او احساس امنیت کنند نه احساس ترس و وحشت. بنابراین بدترین خلایق و انسان‌ها کسانی هستند که مردم از آنها بترسند. بر همین اساس است که قرآن به پیامبر اسلام (ص) سفارش می‌کند که بدی دیگران را با خوبی پاسخ دهد.
 
دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در پایان سخنان خود راه روش پیامبران الهی را صبر و گذشت و تجسم ارزش‌های اخلاقی دانست و گفت: همه پیامبران الهی در اخلاق انسانی یکسان بودند و راه نجات جوامع بشری بازگشت به راه اخلاق انسانی و دینی است.
 
بنا بر اعلام این خبر، آیین رونمایی از کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» که به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان انگلیسی منتشر شده است، با حضور رهبران اقلیت‌های دینی در ایران، فرهیختگان، اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، پیش از ظهر امروز، دوم آذرماه در محل حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار ‌شد.
 
این اثر فاخر فرهنگی که با همکاری رهبران اقلیت‌های دینی کشورمان، برای اولین بار تدوین و به زبان انگلیسی به زیور طبع آراسته شده است، شامل توضیحاتی در خصوص تاریخ، مراسم مذهبی و فعالیت‌های اجتماعی همراه با عکس‌های رنگی از زندگی اجتماعی و فرهنگی پیروان ادیان الهی در ایران اسلامی است که در 280 صفحه منتشر شده است.
 
این آیین با حضور آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و ایران، مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری، اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان تهران، ماشاالله گلستانی‌نژاد، مرجع دینی کلیمیان تهران، حجت‌الاسلام خسروپناه، رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تعدادی از سفارتخانه‌های مقیم تهران، تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری بین‌الملل و شورای سیاستگذاری گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها و برخی از شخصیت‌های دینی و فرهنگی کشورمان، برگزار شد.
  
رییس انجمن موبدان تهران: امام علی (ع) و امام حسین (ع) نماد فرهنگ انسانیت‌ محور ایرانی هستند
اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان تهران، گفت: فرهنگ ایرانی، فرهنگی انسانیت محور است که نماد آن حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) هستند؛ اینها ارزش‌هایی هستند که در طول تاریخ پشتیبان ملت ایران بوده است
.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین رونمایی از کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» که به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان انگلیسی منتشر شده است، با حضور رهبران اقلیت‌های دینی در ایران، فرهیختگان، اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، پیش از ظهر امروز، دوم آذرماه در محل حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار ‌شد.
 
در ادامه برگزاری این آیین، اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان تهران، گفت: دولتمردان و ایران دنبال‌روی فرهنگ والای انسانی هستند. بر این اساس ایران به راستی خواستار زندگی مسالمت‌آمیز با دیگر ادیان است و این مهم در طول تاریخ ایران دیده شده است.
 
وی افزود: نشانه‌های فرهنگ ایران در تاریخ 10 هزار ساله این سرزمین به خصوص از 2 هزار و 600 سال قبل که کوروش اعلامیه حقوق بشر را نوشت و برابری انسان‌ها را اعلام کرد و داشتن دین و عقیده را آزاد کرد، مشهود است. بنیانگذار این فرهنگ آشوزرتشت بود که مردم آن را به زبان و نوع دیگر بیان کردند.
 
خورشیدیان در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای گردآوری کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان»، گفت: چاپ این کتاب نشان می‌دهد که گفت‌وگو میان ادیان تفاهم و درک متقابل از یکدیگر را می‌رساند؛ اگر هر قومی و ملتی آداب خود را دارد؛ ولی پیامبران همه برای وحدت آمده‌اند. همه آنها از سوی یک پروردگار مأمور شده‌اند تا اخلاق نیکو را منتشر کنند.
 
وی همچنین اظهار کرد: در کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» جملات گهرباری از کلام‌الله مجید، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، آمده است که باید سرلوحه کار خود قرار دهیم.
 
خورشیدیان با بیان اینکه امام خمینی(ره) بارها فرمودند که کشور ما، کشور توحید است، افزود: راه در جهان یکی است، آن هم راه راستی است و این راه علم و دانش را به ما نشان می‌دهد. در تمامی کتب آسمانی هم آمده است که خداوند به ما عقل و وجدان و دین داده است و کار دین است که انسان را به سوی انسانیت رهنمون سازد.
 
وی همچنین به وجود سه دسته باور ایدئولوگ‌محور، انسان‌محور و انسانیت‌محور نزد جوامع بشری اشاره و تصریح کرد: فرهنگ ایرانی، فرهنگی انسانیت‌محور است که نماد آن حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) هستند؛ اینها ارزش‌هایی هستند که در طول تاریخ پشتیبان ملت ایران بوده است.
 
خورشیدیان در پایان سخنانش اذعان کرد: برای تداوم این ارزش‌ها باید دانش خود را ارتقا دهیم زیرا تنها دانش است که می‌تواند نجات‌بخش جوامع انسانی باشد.
 
جنگ و خشونت نتیجه دوری از مفاهیم الهی
اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و ایران در این آیین ضمن قدردانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری این آیین، در سخنانی گفت: مسلمانان و اقلیت‌های دینی ایران که تاریخی به عمق تاریخ ادیان دارند، همه با هم برادرند و در صلح و صفا در ایران زندگی می‌کنند.
 
وی افزود: این کتابی هم که امروز رونمایی شد، در حیات اجتماعی و دینی اقلیت‌های دینی بسیار مهم است.
 
خلیفه ارامنه تهران و ایران در ادامه اظهار کرد:‌ جهان امروز در جنگ و خشونت است؛ زیرا از مفاهیم الهی و آسمانی ادیان دور شده است؛ باید از این وحدت ادیان استفاده کرد تا وحدت، همبستگی، صلح و پیشرفت و ترقی دست یافتنی شود.
 
همزیستی مسالمت‏آمیز انسان‌ها یک ارزش است
مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری، دیگر سخنران این آیین، بود که در سخنان آغازین خود ضمن قدردانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای انتشار کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان»، گفت: همزیستی مسالمت‏آمیز انسان‌ها با عقاید و مذاهب گوناگون، یک ارزش است که این مهم بارها از طریق سلسله جلسات برگزار شده از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه ادیان توحیدی در اصفهان، دانشگاه ادیان و مذاهب در قم و سایر نهادها انجام گرفته است.
 
وی ادامه داد: نوع نگرشی که در تاریخ ایران و مبانی اسلام به همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان وجود دارد، ضرورت ایجاد صلح و امنیت در پرتو همزیستی بشریت است. این نوع نگرش دین مبین اسلام به جوامع و پیروان ادیان توحیدی، نوع نگرشی است که در طول تاریخ ایران و اسلام تأکید شده است.
 
بنیامین در ادامه سخنان خود گفت: در تاریخ متمادی ایران همیشه شاهد این زندگی نزدیک و همراه با محبت پیروان ادیان توحیدی بوده‌ایم.
 
اسقف کلیسای شرق آشوری، همچنین بیان کرد: در کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» که حاوی فرهنگ و ادبیات و نوع زندگی بشر است، تصاویری از همزیستی مسالمت‏آمیز پیروان ادیان گوناگون جمع‌آوری شده است. این کتاب نوع نگرش دین مبین اسلام، دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به سایر ادیان را معرفی می‌کند.
 
وی با اذعان اینکه گفت‌وگو منجر به شناخت بیش‌تر و درک متقابل از یکدیگر و تعامل و هم‌افزایی سازنده می‌شود، گفت: در گفت‌وگو می‌توان به بررسی وضعیت بحرانی موجود در میان پیروان ادیان پرداخت که در نهایت، نتایج مثبتی برای جوامع و همچنین، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پی خواهد داشت.
 
بنا بر اعلام این گزارش، عالیجناب ماشاله گلستانی‌نژاد، مرجع دینی کلیمیان ایران، آخرین سخنران اقلیت‌های مذهبی در این مراسم بود که سخنان کوتاهی در باب اهمیت همزیستی‌مسالمت‌آمیز ادیان بیان کرد.
 
وی گفت: ما همه پیروان ادیان توحیدی مانند اسلام، مسیحی، زرتشتی و یهودی، دارای کتاب آسمانی هستیم و برای روش زندگی از کتاب دینی خود استفاده می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: ما ادیان الهی اگر با یکدیگر متحد شویم و ایمان به خداوند متعال داشته باشیم، می‌توانیم با بحران‌هایی که امروزه پیروان ادیان با آن روبرو هستند، مقابله کنیم./998/د101/ف2
ارسال نظرات