Web
Analytics
Rasa News :: خبرگزاری رسا - تفاوت عبادت و عبودیت
پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ Thursday, June 21, 2018 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۱۴:۲۴
شناسه خبر: ۴۹۲۱۳۷
 
درس‌هایی از قرآن؛
تفاوت عبادت و عبودیت
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از جلسات درس‌هایی از قرآن با اشاره به تفاوت عبادت و عبودیت به ویژگی افرادی که شیطان توانایی گمراه کردن آن‌ها را ندارد، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «آدم و شیطان/1» که در 21 دی‌ماه سال 1376 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- «وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ»(اعراف/11) «لَقَدْ» یعنی همانا به تحقیق شما را آفریدیم. خدا می‌گوید: ما شما را آفریدیم. «صَوَّرْناکُمْ» به شما صورت دادیم. اول اصلتان را آفریدیم. بعد هم در رحم مادرها به شما شکل دادیم. گوش، بینی، چشم، قیافه و اصل شما را آفریدیم. قالب شما و شکل شما را درست کردیم. بعد به فرشته‌ها گفتیم: به آدم سجده کنید.

- انسان استعداد و لیاقتی دارد که به مقامی برسد که فرشته‌ها به او سجده کنند. خداوند با فرشته‌ها هم در میان گذاشت و گفت: من می‌خواهم آدم را خلق کنم. فرشته‌ها گفتند: آدم را خلق نکن. فرشته‌ها قبل از انسان بودند. ولی خدا به قبلی‌ها گفت: به بعدی‌ها سجده کنید. یعنی چه؟ یعنی اگر کسی لیاقتش از من بیشتر است، من نباید بگویم او بچه است. او لیاقت ندارد... تکبر را کنار بگذارید. 

- «لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ» یعنی اصلا شیطان سجده کن نبود. او عبادت داشت اما عبودیت نداشت. عبادت و عبودیت با هم فرق دارد، عبادت به معنی خم و راست شدن است اما عبودیت یعنی روح تسلیم است.

- «قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ»(اعراف/12)«خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» خداوند به ابلیس گفت: «ما مَنَعَکَ» چه چیز تو را مانع کرد؟ چه باعث شد که سجده نکنی؟ چه کسی جلوی تو را گرفت؟ گفتم: سجده کن. همه سجده کردند. تو چرا سجده نکردی؟ «إِذْ أَمَرْتُکَ» من به تو امر کردم که سجده کن. چرا سجده نکردی؟ «قالَ» گفت: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. هرکس بگوید: من بهتر هستم، باید بررسی کرد. اگر در مقابل خدا می‌گوید: من بهتر هستم. گردن کلفت است. اگر خدا گفت تسلیم باش. شیطان می‌گوید: «خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ» نژاد من از آتش است. نژاد انسان از گِل است. 

- «إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»(حج/40) شیطان گفت که همه را جز مخلصین گمراه می‌کنم چون حریفشان نمی‌شوم. مخلصین انبیاء هستند. انبیاء را هم قبول داشت. قرآن راجع به انبیاء می‌گوید: اینها مخلصین هستند. معاد را هم قبول داشت. گفت: «قالَ أَنْظِرْنی‏ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»(اعراف/14) خدایا عمر من را تا روز قیامت طول بده. پس معلوم است که شیطان قیامت را قبول داشت. معاد هم قبول داشت؛ پس هرکس خدا، نبوت و معاد را قبول کند، آدم خوبی نیست. 

- شیطان هم علم داشت، هم عبادت می‌کرد. ولی بخاطر تکبر سقوط کرد. «فَاخْرُجْ» کسی که تکبر کند، اخراج می‌شود. نتیجه‌ کسی که می‌گوید: «أَنَا خَیْرٌ» من بهتر هستم، سقوط است. گفت: «أَنَا خَیْرٌ» برای همین به او گفتند: «فَاخْرُجْ»، «فَاهْبِطْ» یکی گفت و دوتا شنید./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۱۶:۵۳
دیدگاه؛
به جای «تحریم خرید کالا»؛ «به هم رحم کنیم»!
مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد «خط فقر مطلق» برای یک خانواده ۴ نفره شهری در سال ۹۶ حدود ۴ میلیون تومان و برای مناطق محروم حدود ۲ میلیون تومان است که این به معنای سبد مشخصی است که باید حداقل کالاهای اساسی...
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۱۶:۵۰
۱۱ راه حل پیشنهادی به قوای سه‌گانه؛
گره مشکلات کور نیست اگر ۳ قوه تماشاچی نباشند
جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا در دفتر رییس‌جمهور برگزار شد، فارغ از اینکه در این جلسه چه گفته شده، بایستی به این نکته تاکید و تصریح کرد که مشکلات امروز کشور بدون راهکار و یا غیرقابل حل نیست به ش...
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۶:۱۵
سلسله دروس خارج فقه فرهنگ؛
موارد استثناء حرمت کذب
آیت الله اراکی گفت: موارد استثناء حرمت کذب، مثل کذبی که در مقام اصلاح ذات البین شود، مثل کذبی که از باب خُدعه در حرب باشد و... است.
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۵:۱۰
آیت الله میرباقری:
الگوی پیشرفت اسلامی باید کارآمدی خود را در مقیاس جهانی ثابت کند
آیت الله میرباقری گفت: الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی با برنامه ریزی و تقویت بنیان‌ها و ساختارهای اجتماعی، باید کارآمدی خود را در مقیاس جهانی ثابت کند.
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۴:۲۰
فضای مجازی | چهارگانه خروج آمریکا
عبدالله گنجی: مدیرآمریکا بر جهان به سبک کدخدایی پیش نمی‌رود و این شروع یک روند در جهان چند قطبی است.
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۴:۱۰
یادداشت؛
مرجعیت از دیروز تا امروز و چالش‌های پیش رو
آینده مرجعیت پویا و تأثیرگذار، از آنِ مرجعیتی است که فرا فرقه‌ای، وحدت‌گرا، دارای زبان تفاهمی و ارتباطی مناسب، آشنا با تحولات فکری - اجتماعی و فرهنگی جهان و مستقل از نهاد قدرت‌ باشد.
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۳:۲۵
ساداتی‌نژاد:
بیانات رهبر انقلاب درباره کنوانسیون‌ها حجت را بر مجلس تمام کرد
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره بررسی معاهدات بین‌المللی گفت: با این بیانات، تقریباً وضعیت آینده روشن و حجت برای ما تمام شده است.
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۳:۱۵
یادداشت؛
منطقِ فرهنگی و انقلاب در عقلانیت مصرف
رفتارهای عمومِ مردم، تا حدّ زیادی، متأثّر از رفتارهای «گروه‌های مرجع» است از این‌رو، باید برای تغییرِ رفتارهای مصرفیِ گروه‌های مرجع، چاره اندیشید.
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۲:۲۰
دیدگاه؛
اروپا نه «می خواهد» و نه «می تواند» مقابل آمریکا بایستد
تحریم های ثانویه آمریکا، شرکت های کشورهای دیگری را در بر می گیرد که اصالتا آمریکایی نیستند، اما قوانین تحریمی آمریکا آن ها را برای ورود و تجارت با بازار ایران دچار انسداد می کند.
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۲:۰۵
یادداشت؛
نتانیاهو و ناکامی‌های سریالی در پروژه شوم «خروج ایران از سوریه»
نتانیاهو در جریان سفرهای خود به پایتخت های کشورهای اروپایی شعار «نه به ایران در سوریه» را سَر داد و تلاش کرد تا سران غربی و همچنین ملت های اروپایی را نیز با این شعار خود همراه سازد.
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۱:۰۰
سرمقاله؛
تحریم‌های فلج‌کننده
تاریخ به ما می‌گوید که روسای جمهورآمریکا همواره می‌خواسته‌اند ایران را در شعب‌ابی‌طالب محصور کنند و به لطف خدا و همراهی مردم، کشور اکنون در فردای جنگ اُحُد است و این وظیفه ماست که این تصویر را بازنمای...
۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۰:۰۰
یادداشت؛
نقشه دفاع در ستاد فرماندهی اقتصاد
نمی توان با سبک زندگی مصرف‌زده و ولنگارانه، چه در میان مردم و چه در میان مدیران، بنیه اقتصادی قدرتمند و شکست‌ناپذیر داشت.
۱۳۹۷/۳/۳۰ - ۲۲:۳۵
دیدگاه؛
نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت قضایی
پس از انتصاب آیت‌الله آملی لاریجانی به سمت ریاست قوه‌قضاییه و توجه ایشان به حوزه فناوری اطلاعات، «دفتر آمار و فناوری اطلاعات» با ارتقا جایگاه، به «مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه» تغییر نام پیدا...
۱۳۹۷/۳/۳۰ - ۲۱:۵۵
یادداشت؛
درباره مهار بحران‌های ارزی
قیمت‌ها در دریای مواج و طوفانی تصمیمات کوتاه‌مدت، غوطه می‌خورند، موج‌سواران از آب گل‌آلود شرایط موجود، به هر میزان و به هر شکلی که بخواهند ماهی می‌گیرند و به این وسیله، چشم‌اندازی نامطمئن را در برابر ...
۱۳۹۷/۳/۳۰ - ۲۰:۰۶
یادداشت؛
متجاوزان در باتلاق الحدیده
ناکامی یک هفته‌ای سعودی و متحدانش برای اشغال یمن آن قدر سنگین است که چاره‌ای جز این برای آن‌ها نمی‌ماند تا با استفاده از دستگاه رسانه‌ای خود به نحوی این ناکامی را توجیه کنند.
۱۳۹۷/۳/۳۰ - ۲۰:۰۲
یادداشت؛
با تحریم باید چه کرد؟
تحریم‌های اقتصادی به شیوه امروزی پس از جنگ جهانی اول و ایجاد نظم نوین اقتصادی و سیاسی و پس از آن در دوران جنگ سرد آغاز شد و هدف از آن، غلبه اراده یک قدرت سیاسی بر کشور و ملتی دیگر بود.
۱۳۹۷/۳/۳۰ - ۲۰:۰۰
یادداشت؛
ضرورت آرایش جنگی در سازمان اقتصادی کشور
امروز آنچه مطرح است برای دشمنان ما، جنگ اقتصادی است. اتاق جنگ امریکا علیه ما عبارت است از وزارت خزانه‌داری امریکا که همان وزارت اقتصاد و دارایی‌شان است؛ آنجا اتاق جنگ با ما است.
۱۳۹۷/۳/۳۰ - ۱۹:۴۹
یادداشت؛
نقض اصل ۴۷ قانون اساسی
مالكین سهام عدالت كه حدود دو میلیون نفر از آنها فوت و با ۷/۸ میلیون نفر از آنها که جمعا ۹/۸ میلیون نفر می باشند، شماره شبا به سازمان خصوصی اعلام نكرده اند؛ آیا عدم اعلام یك شماره حساب موجب سلب حق مالك...
۱۳۹۷/۳/۳۰ - ۱۹:۴۲
در اتاق فکر اقتصاد دولت چه می گذرد؟
یادداشت | روی من حساب نکنید!
آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی و پس از آن حداقل یکصد وعده برای بهبود اوضاع اقتصادی داد. این وعده های اقتصادی از اتاق فکری که به ریاست مسعود نیلی و جمعی از وزرای اقتصادی و برخی اقتصاددانان تشکیل...
۱۳۹۷/۳/۳۰ - ۱۹:۳۹
سرمقاله؛
ماجرای قاتلی که قهرمان شد!
این یک داستان دراماتیک یا قصه نیست. این بخشی از یک گزارش خبری هم نیست. این روایت رسانه‌های غیررسمی، شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی از محمد ثلاث است.