یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ Sunday, February 18, 2018 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۱۴:۲۴
شناسه خبر: ۴۹۲۱۳۷
 
درس‌هایی از قرآن؛
تفاوت عبادت و عبودیت
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از جلسات درس‌هایی از قرآن با اشاره به تفاوت عبادت و عبودیت به ویژگی افرادی که شیطان توانایی گمراه کردن آن‌ها را ندارد، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «آدم و شیطان/1» که در 21 دی‌ماه سال 1376 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- «وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ»(اعراف/11) «لَقَدْ» یعنی همانا به تحقیق شما را آفریدیم. خدا می‌گوید: ما شما را آفریدیم. «صَوَّرْناکُمْ» به شما صورت دادیم. اول اصلتان را آفریدیم. بعد هم در رحم مادرها به شما شکل دادیم. گوش، بینی، چشم، قیافه و اصل شما را آفریدیم. قالب شما و شکل شما را درست کردیم. بعد به فرشته‌ها گفتیم: به آدم سجده کنید.

- انسان استعداد و لیاقتی دارد که به مقامی برسد که فرشته‌ها به او سجده کنند. خداوند با فرشته‌ها هم در میان گذاشت و گفت: من می‌خواهم آدم را خلق کنم. فرشته‌ها گفتند: آدم را خلق نکن. فرشته‌ها قبل از انسان بودند. ولی خدا به قبلی‌ها گفت: به بعدی‌ها سجده کنید. یعنی چه؟ یعنی اگر کسی لیاقتش از من بیشتر است، من نباید بگویم او بچه است. او لیاقت ندارد... تکبر را کنار بگذارید. 

- «لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ» یعنی اصلا شیطان سجده کن نبود. او عبادت داشت اما عبودیت نداشت. عبادت و عبودیت با هم فرق دارد، عبادت به معنی خم و راست شدن است اما عبودیت یعنی روح تسلیم است.

- «قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ»(اعراف/12)«خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» خداوند به ابلیس گفت: «ما مَنَعَکَ» چه چیز تو را مانع کرد؟ چه باعث شد که سجده نکنی؟ چه کسی جلوی تو را گرفت؟ گفتم: سجده کن. همه سجده کردند. تو چرا سجده نکردی؟ «إِذْ أَمَرْتُکَ» من به تو امر کردم که سجده کن. چرا سجده نکردی؟ «قالَ» گفت: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. هرکس بگوید: من بهتر هستم، باید بررسی کرد. اگر در مقابل خدا می‌گوید: من بهتر هستم. گردن کلفت است. اگر خدا گفت تسلیم باش. شیطان می‌گوید: «خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ» نژاد من از آتش است. نژاد انسان از گِل است. 

- «إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»(حج/40) شیطان گفت که همه را جز مخلصین گمراه می‌کنم چون حریفشان نمی‌شوم. مخلصین انبیاء هستند. انبیاء را هم قبول داشت. قرآن راجع به انبیاء می‌گوید: اینها مخلصین هستند. معاد را هم قبول داشت. گفت: «قالَ أَنْظِرْنی‏ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»(اعراف/14) خدایا عمر من را تا روز قیامت طول بده. پس معلوم است که شیطان قیامت را قبول داشت. معاد هم قبول داشت؛ پس هرکس خدا، نبوت و معاد را قبول کند، آدم خوبی نیست. 

- شیطان هم علم داشت، هم عبادت می‌کرد. ولی بخاطر تکبر سقوط کرد. «فَاخْرُجْ» کسی که تکبر کند، اخراج می‌شود. نتیجه‌ کسی که می‌گوید: «أَنَا خَیْرٌ» من بهتر هستم، سقوط است. گفت: «أَنَا خَیْرٌ» برای همین به او گفتند: «فَاخْرُجْ»، «فَاهْبِطْ» یکی گفت و دوتا شنید./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۲:۴۷
یادداشت؛
دولت در لوای مردم‌‏گرایی ساختارهای قانون‌‏گذاری را کمرنگ نکند
در بخشی از یادداشت سلیمی‌نمین آمده است: دولت همان‏گونه که از نامش به وضوح پیداست مجری قانون است و نباید در لوای مردم‌‏گرایی، قانون و ساختارهای قانون‏گذاری را کمرنگ کند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۲:۴۶
منظور قرآن از حیات زمین بعد از مرگ آن چیست؟
همان‌طور که حیات مجدد زمین به آمادگی زمین و وجود شرایط بستگی دارد، حیات دوباره انسان‌ها نیز به آمادگی مردم برای ظهور و حصول شرایط نیاز دارد.
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۲:۴۴
آیت الله خوشوقت؛
عالمی که۵۰ سال دراختیار مردم بود
حجت الاسلام باقری اردستانی گفت: یکی از ویژگی های بارز آیت الله خوشوقت این بود که هرکس با هر سن وشغلی می‌توانست به راحتی هر سوال یا مشکلی را دارد مطرح و در کوتاه‌ترین جمله جواب آن را دریافت کند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۲:۴۲
نشست تحلیل شبهات مربوط به شهادت حضرت زهرا برگزار می‌شود
شبهات مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در نشستی تخصصی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۲:۴۱
قائم مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب:
دشمن تلاش دارد اسلام را دین خشونت و خونریزی معرفی کند
قائم مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: دشمن تمام تلاش خود را می‌کند تا اسلام را دین خشونت و خونریزی معرفی کند و هزینه‌های گزاف برای رسیدن به اهداف خود صرف کرده‌ است.
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۲:۳۶
دیدار آیت الله حق شناس با امام زمان در مکه
ماجرای دیدار آیت الله حق شناس با امام زمان(عج) به روایت یکی از شاگردان ایشان شنیدنی است.
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۴:۰۲
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی:
فقدان فقه در جامعه حس می شود
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در چهارمین نشست هم اندیشی فقه حکومتی گفت: امروزه فقدان فقه در جامعه قابل احساس که مسأله مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۳:۵۳
توئیت | ایران همسایه سرزمین‌های اشغالی شد
یامین پور: به لحاظ نظامی اکنون همسایه سرزمین های اشغالی هستیم.
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۳:۵۱
یادداشت؛
مردم همین‌ها هستند!
حضور گسترده و پرصلابتِ هرسال مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن علی‌رغم تبلیغات پرحجم و بی‌حد و حساب رسانه‌های غربی، نماد اقتدار ملت ایران و خنثی‌کننده تبلیغات و جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی برآمده از ارا...
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۳:۵۰
توئیت | تا کار خلق الله به خودکشی نکشیده روحانی فکری بکند
رسایی: آقای روحانی با دخالت در کار دستگاه قضایی کمیته ای را مامور پیگیری خودکشی جاسوس دو تابعیتی کرده.
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۳:۴۸
یادداشت؛
لزوم انقلاب در نگاه به جوانان
دستگاه های سیاسی و اجرایی کشور در آستانه چهل سالگی انقلاب به سرعت به سمت کهن سالی پیش می روند چون که به راحتی جوانان خود را حذف می کنند یا اینکه از آن ها بهره ای نمی برند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۳:۴۷
توئیت | این زیبایی چرا در رسانه ها سانسور شد؟
جلیلی: یک طلبه سید از اسلامشهر تهران از سه ماه قبل به روستایی که همگی از اهل سنت هستند خدمت می کند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۳:۴۵
سرمقاله؛
جوجیتسو
جوجیتسو، یک هنر رزمی ژاپنی است که برای مبارزه از فاصله نزدیک با یک رقیب مسلح یا غیر مسلح طراحی شده است. به نظر می رسد آمریکایی ها برای مقابله با انقلاب اسلامی بارها از این روش استفاده کرده اند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۵:۳۵
حجت الاسلام میرباقری:
نورانیت قرآن بر قلب عاملان به دین اثر دارد
استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: اگر ما به احادیث و معارف دینی عمل کنیم نورانیت قرآن بر قلب ما اثر خواهد کرد.
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۵:۳۵
کارشناس مهدویت مطرح کرد؛
تعیین نشانه های ظهور ترویج مهدویت نیست
بسیاری از ما ورود به حوزه تطبیق و معین کردن مصداق برای نشانه های ظهور را یک نوع ترویج مهدویت و خدمت به امام عصر(عج) می دانیم؛ در حالی که مخاطبان همگی از نظر اعتقادی آنقدر قوی نیستند که مطلب را هضم کنن...
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۵:۳۴
کتاب پایبندی به قرآن رونمایی شد
در مراسم رونمایی از پژوهش های قرآنی وضعیت قرآنی شهر تهران که صبح امروز در سازمان دارالقرآن برگزار شد وضعیت سطح روخوانی قرآن در تهران نامطلوب گزارش شد.
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۵:۲۸
عضو مجلس علمایی بحرین:
انقلاب بحرین با شعار "اراده ما قدرتمندتر است" ادامه خواهد یافت
عضو مجلس علمایی بحرین تأکید کرد برای به‌چالش کشیدن رژیم حاکم در بحرین و هم همپیمانانش انقلاب مردمی بحرین با شعار "اراده ما قدرتمندتر است" ادامه خواهد یافت.
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۵:۲۶
صالحی در نشست با نمایندگان ادیان توحیدی:
دفاع مقدس تبلور حضور ادیان مختلف دینی ایران در کنار یکدیگر بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان توحیدی در ایران، گفت: هشت سال دفاع مقدس تبلوری از حضور پیروان ادیان مختلف دینی در کنار یکدیگر بود.
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۵:۲۴
یادداشت؛
ریشه پنهان نوسانات ارزی
برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش نرخ ارز منجر به رشد صادرات می‌شود اما چند اتفاق مهم می افتد که نباید از آن‌ها غافل شد.
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۵:۱۵
درس خارج فقه نظام سیاسی آیت‌الله اراکی؛
تاثیرپذیری افراد جامعه از اخلاق حاکم اسلامی
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در سی و ششمین جلسه درس خارج فقه ولایت فقیه خود به بررسی ششمین روایت از مجموعه روایات دال بر شرطیت فقاهت در ولایت امر پرداخت.