یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ Sunday, June 25, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۱۴:۲۴
شناسه خبر: ۴۹۲۱۳۷
 
درس‌هایی از قرآن؛
تفاوت عبادت و عبودیت
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از جلسات درس‌هایی از قرآن با اشاره به تفاوت عبادت و عبودیت به ویژگی افرادی که شیطان توانایی گمراه کردن آن‌ها را ندارد، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «آدم و شیطان/1» که در 21 دی‌ماه سال 1376 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- «وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ»(اعراف/11) «لَقَدْ» یعنی همانا به تحقیق شما را آفریدیم. خدا می‌گوید: ما شما را آفریدیم. «صَوَّرْناکُمْ» به شما صورت دادیم. اول اصلتان را آفریدیم. بعد هم در رحم مادرها به شما شکل دادیم. گوش، بینی، چشم، قیافه و اصل شما را آفریدیم. قالب شما و شکل شما را درست کردیم. بعد به فرشته‌ها گفتیم: به آدم سجده کنید.

- انسان استعداد و لیاقتی دارد که به مقامی برسد که فرشته‌ها به او سجده کنند. خداوند با فرشته‌ها هم در میان گذاشت و گفت: من می‌خواهم آدم را خلق کنم. فرشته‌ها گفتند: آدم را خلق نکن. فرشته‌ها قبل از انسان بودند. ولی خدا به قبلی‌ها گفت: به بعدی‌ها سجده کنید. یعنی چه؟ یعنی اگر کسی لیاقتش از من بیشتر است، من نباید بگویم او بچه است. او لیاقت ندارد... تکبر را کنار بگذارید. 

- «لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ» یعنی اصلا شیطان سجده کن نبود. او عبادت داشت اما عبودیت نداشت. عبادت و عبودیت با هم فرق دارد، عبادت به معنی خم و راست شدن است اما عبودیت یعنی روح تسلیم است.

- «قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ»(اعراف/12)«خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» خداوند به ابلیس گفت: «ما مَنَعَکَ» چه چیز تو را مانع کرد؟ چه باعث شد که سجده نکنی؟ چه کسی جلوی تو را گرفت؟ گفتم: سجده کن. همه سجده کردند. تو چرا سجده نکردی؟ «إِذْ أَمَرْتُکَ» من به تو امر کردم که سجده کن. چرا سجده نکردی؟ «قالَ» گفت: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. هرکس بگوید: من بهتر هستم، باید بررسی کرد. اگر در مقابل خدا می‌گوید: من بهتر هستم. گردن کلفت است. اگر خدا گفت تسلیم باش. شیطان می‌گوید: «خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ» نژاد من از آتش است. نژاد انسان از گِل است. 

- «إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»(حج/40) شیطان گفت که همه را جز مخلصین گمراه می‌کنم چون حریفشان نمی‌شوم. مخلصین انبیاء هستند. انبیاء را هم قبول داشت. قرآن راجع به انبیاء می‌گوید: اینها مخلصین هستند. معاد را هم قبول داشت. گفت: «قالَ أَنْظِرْنی‏ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»(اعراف/14) خدایا عمر من را تا روز قیامت طول بده. پس معلوم است که شیطان قیامت را قبول داشت. معاد هم قبول داشت؛ پس هرکس خدا، نبوت و معاد را قبول کند، آدم خوبی نیست. 

- شیطان هم علم داشت، هم عبادت می‌کرد. ولی بخاطر تکبر سقوط کرد. «فَاخْرُجْ» کسی که تکبر کند، اخراج می‌شود. نتیجه‌ کسی که می‌گوید: «أَنَا خَیْرٌ» من بهتر هستم، سقوط است. گفت: «أَنَا خَیْرٌ» برای همین به او گفتند: «فَاخْرُجْ»، «فَاهْبِطْ» یکی گفت و دوتا شنید./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۴/۴ - ۰۰:۲۰
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت؛
دفاع از فلسطین در صدر مسائل جهان اسلام
ایده حمایت و پشتیبانی از گروه‌های فلسطینی و مقاومت، همواره از سوی ایران مطرح بوده است و از زمانی که حماس و جهاد اسلامی شکل گرفت، این گروه‌ها همواره تا امروز مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار داشته ا...
۱۳۹۶/۴/۳ - ۲۳:۲۵
خرازی:
تخطی دیگری از سوی داعش سر بزند، ایران با شدت بیشتری برخورد می‌کند
رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: اگر هرگونه تخطی دیگری از سوی داعش سر بزند به‌شدت بیشتر از آنچه اخیراً رخ داد، صورت می‌گیرد.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۲۲:۲۰
حداد عادل:
مردم حق انتقاد از رییس‌جمهور‌ را دارند اما به دور از توهین
نایب رییس جبهه مردمی گفت: مردم حق دارند نسبت به برخی اظهار نظرات رییس‌جمهور انتقاد داشته باشند اما باید نظرات خود را به دور از اهانت بیان کنند.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۲۱:۱۵
جزئیاتی تازه از سرنوشت ۴ دیپلمات ربوده شده؛
روایتی از مهربانی احمد متوسلیان با هم سلولی‌اش
هم سلولی ۴دیپلمات‌ ربوده شده سال ۶۱ در لبنان می‌گوید: آن ها گفتند که ما دیپلمات های ایرانی هستیم و در ایست و بازرسی فالانژها ما را ربودند. در آن زمان نمی دانستم که دیپلمات های ایرانی ربوده شدند و تعجب...
۱۳۹۶/۴/۳ - ۲۰:۱۵
در گفت و گو با موسی حقانی مطرح شد؛
وقتی آمریکایی‌ها دست از سر تاریخ معاصر ایران هم بر نمی‌دارند
استاد تاریخ معاصر اظهار داشت: تقارن انتشار اسناد آمریکا از ۲۸ مرداد با پخش فیلمی جعلی از آیت‌الله کاشانی با این عنوان که فیلم سازمان سیا در خصوص رفتن آیت‌الله کاشانی به منزل مصدق است و بحث‌هایی که بعد...
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۹:۲۵
سردار حاجی زاده مطرح کرد؛
پایه‌گذار صنعت موشکی کشور مقام معظم رهبری است
فرمانده هوافضای سپاه پایه‌گذار صنعت موشکی را مقام معظم رهبری دانست و گفت: در برابر دشمن قدم اول را عقب بنشینید، قدم دوم و سوم را هل می دهند عقب و یک موقع برمی گردید می بینید هیچی ندارید.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۸:۲۰
یادداشت؛
روز داوود و سرنوشت جالوت
شاید برخی گمان کنند هم‌پیمانی امروز برخی کشورهای عربی با تل آویو، ضربه‌ای به آرمان فلسطین و خط مقاومت است. اما نه تنها چنین نیست بلکه برعکس نیز هست.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۷:۱۵
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:
آمریکا داعش جهانی است
نقوی‌حسینی موضوع مظلومیت مردم فلسطین را دغدغه جهانی عنوان کرد و گفت: آمریکا داعش بین‌المللی است، چراکه فقط مواضع خود را حق می‌داند و ما هر تهدیدی را در نطفه خفه می‌کنیم.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۶:۲۰
رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد؛
جزئیات زمان توزیع سود سهام عدالت
اشرف عبدالله پوری حسینی از تصویب ۵۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت خبر داد و گفت: این سازمان به محض دریافت سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، آن را میان مشمولان توزیع خواهد کرد.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۵:۳۴
آیت‌الله اراکی:
مشروعیت حاکم،‌ صد در صد با نصب الهی است
‌آنجا که بعضی از بزرگان ما گفته‌اند مردم رکن مشروعیت‌اند مراد این است که تشخیص مصداق فقیه عادل به عهده مردم است لکن با توجه به اینکه (فقیه عادل) موضوعی است که تشخیص آن نیاز به تخصص دارد مردم موظف‌اند ...
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۵:۲۰
سردار شریف در گفتگویی مطرح کرد؛
غفلت از مساله فلسطین؛ مهمترین دلیل حمایت از تکفیری‌ها است
سخنگوی سپاه گفت: قدرت های استکباری در راستای غفلت از مسأله فلسطین از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند؛ حمایت و تجهیز گروه های تکفیری از جمله این تلاش هاست.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۴:۰۵
رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس:
قدرت موشکی ایران تمام کشورها و قدرت‌های جعلی را پوشش می‌دهد
حاجی‌بابایی گفت: قدرت موشکی ایران تمام کشورها و قدرت‌های جعلی را پوشش می‌دهد و هر اقدامی علیه امنیت ملی ایران پاسخی کوبنده دریافت می‌کند.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۳:۲۵
دستور وزیر کشور درباره حواشی غیرقانونی تظاهرات روز قدس
وزیر کشور از معاون امنیتی و انتظامی خود خواست که با هماهنگی و مساعدت وزیر اطلاعات و نیروی انتظامی حواشی غیرقانونی راهپیمایی روز قدس را پیگیری کند و به موجب قانون خاطیان به مراجع قضایی معرفی شوند.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۲:۳۰
یادداشت؛
در نکوهش یک حاشیه
اینکه عده‌ای «هشدار پیشگیرانه» را به مثابه «مصداق‌ اکنونی» فرض نموده و به کف خیابان بکشانند، بدترین برداشت از تبیین رهبری و جفای مضاعف به راهبرد آتش به اختیار است.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۱:۲۵
سردار حاجی زاده در گفت‌وگویی مطرح کرد؛
پاسخ کوبنده‌ سپاه به تهدیدات بلوف سیاسی نیست
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: اگر کشوری، دشمنی قصد تعرض به این ملت را داشته باشد با پاسخ محکم و کوبنده‌ ما مواجه خواهد شد، این بلوف سیاسی نیست، این روزها، هم مردم ما دیدند، و هم همه‌ جهان.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۰:۲۰
بذرپاش:
هیچ‌کس از شعار علیه رییس‌جمهور دفاع نمی‌کند
شعار علیه رییس جمهور کار ناپسندی بود که هیچ‌کس از آن دفاع نمی‌کند ولی ببینید چه کار بدی است علیه یک رییس جمهور منتخب اینگونه رفتار شود. در سال ۸۸ شماها نه علیه رییس جمهور وقت بلکه علیه کل نظام اینگونه...
۱۳۹۶/۴/۲ - ۰۱:۱۰
یادداشت؛
فلسفه روز جهانی قدس
روز قدس چیست؟ کدامین هدف ملت و جمهوری اسلامی را تامین می کند؟ روز قدس ناظر به کدام آرمان اسلام و قرآن است؟ چرا روز قدس را گرامی می داریم؟
۱۳۹۶/۴/۱ - ۲۳:۲۰
روزنامه‌های صهیونیستی:
بن سلمان همزمان با نزدیکی روابط ریاض و تل‌آویو ولی‌عهد شد
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولی‌عهد جدید رژیم سعودی استقبال کردند.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۲۲:۲۰
نشست بررسی ابعاد سیاسی، اعتقادی و روانشناختی پدیده داعش؛
تکفیری ها اختلالات شناختی دارند
هدایتی گفت: تکفیری ها لزوماً اختلالات روانشناختی ندارند بلکه اختلالات شناختی دارند. اصلاً فرصت تفکر به این ها داده نشده است و بیش از جهان عینی و واقعی در دنیای ذهنی شان زندگی می کنند.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۲۱:۱۵
همتی:
در حوزه عرفان کم کار کرده ایم
همایون همتی گفت: ما در حوزه عرفان بسیار کم کار کرده ایم در حالی که در کشورهای غربی رشته هایی مانند روانشناسی عرفان، فلسفه عرفان، تاریخ عرفان، پدیدارشناسی عرفان، عرفان تطبیقی و... وجود دارد.