چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ Wednesday, October 18, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۱۴:۲۴
شناسه خبر: ۴۹۲۱۳۷
 
درس‌هایی از قرآن؛
تفاوت عبادت و عبودیت
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از جلسات درس‌هایی از قرآن با اشاره به تفاوت عبادت و عبودیت به ویژگی افرادی که شیطان توانایی گمراه کردن آن‌ها را ندارد، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «آدم و شیطان/1» که در 21 دی‌ماه سال 1376 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- «وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ»(اعراف/11) «لَقَدْ» یعنی همانا به تحقیق شما را آفریدیم. خدا می‌گوید: ما شما را آفریدیم. «صَوَّرْناکُمْ» به شما صورت دادیم. اول اصلتان را آفریدیم. بعد هم در رحم مادرها به شما شکل دادیم. گوش، بینی، چشم، قیافه و اصل شما را آفریدیم. قالب شما و شکل شما را درست کردیم. بعد به فرشته‌ها گفتیم: به آدم سجده کنید.

- انسان استعداد و لیاقتی دارد که به مقامی برسد که فرشته‌ها به او سجده کنند. خداوند با فرشته‌ها هم در میان گذاشت و گفت: من می‌خواهم آدم را خلق کنم. فرشته‌ها گفتند: آدم را خلق نکن. فرشته‌ها قبل از انسان بودند. ولی خدا به قبلی‌ها گفت: به بعدی‌ها سجده کنید. یعنی چه؟ یعنی اگر کسی لیاقتش از من بیشتر است، من نباید بگویم او بچه است. او لیاقت ندارد... تکبر را کنار بگذارید. 

- «لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ» یعنی اصلا شیطان سجده کن نبود. او عبادت داشت اما عبودیت نداشت. عبادت و عبودیت با هم فرق دارد، عبادت به معنی خم و راست شدن است اما عبودیت یعنی روح تسلیم است.

- «قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ»(اعراف/12)«خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» خداوند به ابلیس گفت: «ما مَنَعَکَ» چه چیز تو را مانع کرد؟ چه باعث شد که سجده نکنی؟ چه کسی جلوی تو را گرفت؟ گفتم: سجده کن. همه سجده کردند. تو چرا سجده نکردی؟ «إِذْ أَمَرْتُکَ» من به تو امر کردم که سجده کن. چرا سجده نکردی؟ «قالَ» گفت: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. هرکس بگوید: من بهتر هستم، باید بررسی کرد. اگر در مقابل خدا می‌گوید: من بهتر هستم. گردن کلفت است. اگر خدا گفت تسلیم باش. شیطان می‌گوید: «خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ» نژاد من از آتش است. نژاد انسان از گِل است. 

- «إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»(حج/40) شیطان گفت که همه را جز مخلصین گمراه می‌کنم چون حریفشان نمی‌شوم. مخلصین انبیاء هستند. انبیاء را هم قبول داشت. قرآن راجع به انبیاء می‌گوید: اینها مخلصین هستند. معاد را هم قبول داشت. گفت: «قالَ أَنْظِرْنی‏ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»(اعراف/14) خدایا عمر من را تا روز قیامت طول بده. پس معلوم است که شیطان قیامت را قبول داشت. معاد هم قبول داشت؛ پس هرکس خدا، نبوت و معاد را قبول کند، آدم خوبی نیست. 

- شیطان هم علم داشت، هم عبادت می‌کرد. ولی بخاطر تکبر سقوط کرد. «فَاخْرُجْ» کسی که تکبر کند، اخراج می‌شود. نتیجه‌ کسی که می‌گوید: «أَنَا خَیْرٌ» من بهتر هستم، سقوط است. گفت: «أَنَا خَیْرٌ» برای همین به او گفتند: «فَاخْرُجْ»، «فَاهْبِطْ» یکی گفت و دوتا شنید./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۱۹:۱۵
نماینده تام الاختیار آیت‌الله سیستانی:
ماجرای فتوای آیت‌الله سیستانی در خصوص صرف وجوهات توسط خود مقلدان
محمدتقی اختیاری گفت: این فتوا مختص به مقلدان عراقی و هر کشور بسیار فقیر و بدون امنیت است و شامل کشورهایی که داری امنیت و شرایط رفاهی مطلوب هستند، از جمله ایران نمی‌شود.
۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۱۷:۱۵
مشارکت ۳ هزار نیروی «حشد الشعبی» در طرح امنیتی ویژه اربعین حسینی در کربلا
در طرح امنیتی ویژه اربعین حسینی در کربلای معلی، ۳ هزار نیروی حشد الشعبی نیز مشارکت خواهند داشت.
۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۱۳:۱۵
ماحصل هشتاد و هفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛
یک تذکر، یک انتخاب و دو دستور معوق
به گفته دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هشتاد و هفتمین جلسه این مجمع ۲ صاحب نظر ستاد راهبری طرح ملی حفظ انتخاب و به کمیسیون‌های شورا نیز تذکراتی داده شده و دو دستور این جلسه نیز به جلسه بع...
۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۱۲:۲۰
گزارش تحلیلی؛
عملیات نظامی «کرکوک» برگ برنده دولت بغداد
عملیات نظامی بغداد در استان کرکوک و کنترل کامل نیروهای عراقی بر این استان عملا «مسعود بارزانی» را مستأصل کرد؛ بدین ترتیب خواب اجرای نتایج همه‌پرسی نیز برای وی تعبیر نشد.
۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۱۰:۳۵
یادداشت؛
بازسازی معنوی جامعه
حتی نبردهای خشن تاریخ میان دینداران، همچون جنگ‌های صلیبی یا جنگ‌های ۳۰ ساله میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها یا خشونت‌های امروزین داعش و طالبان، آشکارا ریشه در مطامع قدرت در نهادهای سیاسی سکولار داشته اس...
۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۰۷:۲۰
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت:
همایش ابعاد انسانی نهضت امام حسین در کربلا برگزار می‌شود
آیت‌الله اختری از برگزاری همایش ابعاد انسانی نهضت‌ امام حسین(ع) در کشور عراق خبر داد.
۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۰۵:۰۵
در گفت وگو با دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی مطرح شد؛
رساله حقوق امام سجاد منشور تدوین قوانین حقوقی
رساله حقوقی به یادگار مانده از چهارمین پیشوای برحق شیعه درباره حقوق انسان در برابر خدا، خود و سایر مخلوقات است.
۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۰۴:۳۰
عضو مجلس خبرگان رهبری:
رسالت امام سجاد افشای ظلم وفساد حاکمان جور بود
آیت الله عالمی گفت: صحیفه مبارکه سجادیه که اثری ماندگار از آن امام همام است آنقدر ارزشمند است که در کنار نهج البلاغه که برادر قرآن ناکیده می شود ،خواهر قرآن نامیده می شود واین لقب بیانگر عظمت صحیفه م...
۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۰۲:۰۵
آیت الله اراکی:
فرهنگ غربی فرهنگ تخریب‌گر است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر تخریب‌گر بودن فرهنگ غربی خاطرنشان کرد: فرهنگ غربی در همه جا باعث فساد و تغییر فرهنگ و عادات و رسوم ملت ها می شود.
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۲۳:۴۵
مقدم فر:
ترامپ اهداف رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند
مشاور فرهنگی رسانه‌ای فرمانده کل سپاه گفت: تنها حامیان سخنان ضدایرانی ترامپ رژیم جعلی صهیونیستی و آل سعود بودند این نشان می‌دهد ترامپ در این مواضع اش اهداف اسرائیل را دنبال می‌کند.
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۲۱:۴۰
مرکز تخصصی مهدویت:
لقمه حرام دست انسان را از دست امام زمان جدا می کند
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت: مال حرام دست انسان را از دست ولی خدا و امام زمان جدا می کند؛ لقمه سالم و حلال هویت منتظرانه واقعی را در انسان ایجاد می کند وگرنه چشم دل آدمی را کور و او را مقابل امام زم...
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۱۹:۳۰
مشاور سنای آمریکا :
پیش بینی واکنش کنگره در خصوص برجام دشوار است
مشاور مجلس سنای آمریکا معتقد است پیش بینی این موضوع که کنگره در مقابل برجام چه اقدامی انجام خواهد داد بسیار سخت است و ممکن است تحریمهایی را علیه ایران در نظر بگیرد که برجام را نقض نکند.
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۱۷:۳۵
گفتگویی با عامری:
چاه و چاله را به دولت تذکر می‌دهیم
دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه چاله و چاه مقابل پای دولت را با شفافیت تذکر می‌شویم، گفت: دولت با مشورت دلسوزان داخلی هزینه تخلفات آمریکا نسبت به برجام را بالا ببرد.
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۱۵:۳۵
آیت‌الله مجتهد شبستری:
مواضع اخیر ترامپ بسیار سخیف بود/ مسأله بانک‌ها حل نشود مجمع ورود می‌کند
عضو کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ربوی بودن دیرکرد مسلم است، گفت: موضوع بانک‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است که اگر توسط مجلس حل نشود قطعاً مجمع تشخیص وارد می‌شود.
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۱۳:۱۵
معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا؛
دیگر ارگان‌های دولتی ایران را نیز تحریم خواهیم کرد
معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا با بیان اینکه راهبرد جدید واشنگتن علیه ایران ۴ هدف دارد، تأکید کرد دیگر ارگان‌های دولتی ایران را نیز هدف تحریم قرار خواهند داد.
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۱۱:۳۹
رسانه های امروز در یک نگاه؛
کرکوک آزاد شد!
بمب صوتی برجام!، سیاهچاله!، اندر مصائب در برجام ماندگي، فلسفه سیاسی رییس جمهور، الان یا الان؟، فتح کرکوک در ۲۰ساعت، استقبال کرکوک از عراق متحد بخشی از عناویم مهم رسانه های امروز است.
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۱۱:۲۰
ترامپ تاکید کرد: گام دوم؛ لغو برجام
دوربرگردان یک توافق
«مقامات آمریکایی نباید اظهارات منفی درباره برجام داشته باشند و ناسزاگویی کنند»،موضع گیری جدیدی است که وزیرامورخارجه در برابر آخرین تیرهای ترامپ به برجام نشان داده است.
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۱۰:۴۵
بغداد بدون تقابل نيروهاي کرد بر بخش نفت‌خيز شمال عراق استيلا يافت
استقبال کرکوک از عراق متحد
با پایان یافتن ضرب‌الاجل بغداد به رهبران اقلیم برای عقب‌نشینی از كركوك، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز دو‌شنبه فرمان پیشروی برای كنترل این منطقه نفت‌خیز را صادر كرد.
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۱۰:۳۰
توطئه بارزانی شکست خورد؛
فتح کرکوک در ۲۰ساعت
نشست دوکان‌ در سلیمانیه عراق با حضور احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان بدون نتیجه به پایان رسید و در پی آن، نیروهای حشد الشعبی به دستور حیدرالعبادی موظف شدند تا سرعت غیرمجاز بارزانی در جاده تجزیه ...
۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۱۰:۲۵
یادداشت؛
بمب صوتی برجام!
فهم این نکته که امروزه آمریکا از برجام به عنوان یک بمب صوتی یا نارنجک دودزا علیه کشورمان استفاده می‌کند نه پیچیده است که درک آن به اذهان ژرف‌اندیش محتاج باشد و نه پنهان است که برای فهم آن به اسناد محر...