شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ Saturday, August 19, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۱۴:۲۴
شناسه خبر: ۴۹۲۱۳۷
 
درس‌هایی از قرآن؛
تفاوت عبادت و عبودیت
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از جلسات درس‌هایی از قرآن با اشاره به تفاوت عبادت و عبودیت به ویژگی افرادی که شیطان توانایی گمراه کردن آن‌ها را ندارد، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «آدم و شیطان/1» که در 21 دی‌ماه سال 1376 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- «وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ»(اعراف/11) «لَقَدْ» یعنی همانا به تحقیق شما را آفریدیم. خدا می‌گوید: ما شما را آفریدیم. «صَوَّرْناکُمْ» به شما صورت دادیم. اول اصلتان را آفریدیم. بعد هم در رحم مادرها به شما شکل دادیم. گوش، بینی، چشم، قیافه و اصل شما را آفریدیم. قالب شما و شکل شما را درست کردیم. بعد به فرشته‌ها گفتیم: به آدم سجده کنید.

- انسان استعداد و لیاقتی دارد که به مقامی برسد که فرشته‌ها به او سجده کنند. خداوند با فرشته‌ها هم در میان گذاشت و گفت: من می‌خواهم آدم را خلق کنم. فرشته‌ها گفتند: آدم را خلق نکن. فرشته‌ها قبل از انسان بودند. ولی خدا به قبلی‌ها گفت: به بعدی‌ها سجده کنید. یعنی چه؟ یعنی اگر کسی لیاقتش از من بیشتر است، من نباید بگویم او بچه است. او لیاقت ندارد... تکبر را کنار بگذارید. 

- «لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ» یعنی اصلا شیطان سجده کن نبود. او عبادت داشت اما عبودیت نداشت. عبادت و عبودیت با هم فرق دارد، عبادت به معنی خم و راست شدن است اما عبودیت یعنی روح تسلیم است.

- «قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ»(اعراف/12)«خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» خداوند به ابلیس گفت: «ما مَنَعَکَ» چه چیز تو را مانع کرد؟ چه باعث شد که سجده نکنی؟ چه کسی جلوی تو را گرفت؟ گفتم: سجده کن. همه سجده کردند. تو چرا سجده نکردی؟ «إِذْ أَمَرْتُکَ» من به تو امر کردم که سجده کن. چرا سجده نکردی؟ «قالَ» گفت: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. هرکس بگوید: من بهتر هستم، باید بررسی کرد. اگر در مقابل خدا می‌گوید: من بهتر هستم. گردن کلفت است. اگر خدا گفت تسلیم باش. شیطان می‌گوید: «خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ» نژاد من از آتش است. نژاد انسان از گِل است. 

- «إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»(حج/40) شیطان گفت که همه را جز مخلصین گمراه می‌کنم چون حریفشان نمی‌شوم. مخلصین انبیاء هستند. انبیاء را هم قبول داشت. قرآن راجع به انبیاء می‌گوید: اینها مخلصین هستند. معاد را هم قبول داشت. گفت: «قالَ أَنْظِرْنی‏ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»(اعراف/14) خدایا عمر من را تا روز قیامت طول بده. پس معلوم است که شیطان قیامت را قبول داشت. معاد هم قبول داشت؛ پس هرکس خدا، نبوت و معاد را قبول کند، آدم خوبی نیست. 

- شیطان هم علم داشت، هم عبادت می‌کرد. ولی بخاطر تکبر سقوط کرد. «فَاخْرُجْ» کسی که تکبر کند، اخراج می‌شود. نتیجه‌ کسی که می‌گوید: «أَنَا خَیْرٌ» من بهتر هستم، سقوط است. گفت: «أَنَا خَیْرٌ» برای همین به او گفتند: «فَاخْرُجْ»، «فَاهْبِطْ» یکی گفت و دوتا شنید./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۹:۲۰
سردار اشتری:
جوانان ایرانی آماده دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام هستند
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به شهادت مدافع حرم «محسن حججی» در سوریه، گفت: جوانان ایرانی آماده دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام در کیلومترها دورتر از وطن خود هستند.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۸:۲۰
یک کارشناس تاریخ در گفتگویی مطرح کرد؛
مصدق از مردم فاصله گرفت
مسعود رضایی گفت: مصدق در ابتدا به شدت با مردم همراه است و از حمایت مردم بهره مند است اما کم کم احساس می کند نیازی به توده های مردم ندارد و از مردم فاصله می گیرد که این از اشتباهات بزرگ اوست.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۷:۲۰
تحولات فلسطین؛
یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه «جنین»
نظامیان رژیم صهیونیستی ضمن یورش گسترده به اردوگاه «جنین» در کرانه باختری شماری از فلسطینیان را به ضرب گلوله زخمی کردند.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۶:۳۰
سلیمی نمین در گفتگویی مطرح کرد؛
آمریکا اسناد کودتای ۲۸مرداد را به دلیل مذاکرات هسته‌ای منتشر نکرد
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: وزارت خارجه آمریکا تحت فشار کنگره اعلام کرده بود که انتشار اسناد کودتای ۲۸ مرداد در گفتگوهای هسته ای با ایران تأثیر منفی خواهد گذاشت.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۵:۳۵
بسیج دانشجویی ۶ دانشگاه بزرگ تهران خطاب به روحانی:
مسأله‌ حصر به ابزاری برای مظلوم‌نمایی جنایتکاران بدل شده است
بسیج دانشجویی ۶ دانشگاه بزرگ تهران در نامه‌‌ای خطاب به روحانی رییس شورای عالی امنیت ملی ضمن درخواست برای معرفی سران فتنه به قوه قضائیه جهت محاکمه بیان داشتند: مسأله‌ حصر به ابزاری برای مظلوم‌نمایی این...
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۴:۱۰
حجت الاسلام آزادی‌خواه:
مبالغ میلیاردی اعلام شده دارایی وزرای پیشنهادی نگران کننده است
نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: مبالغ میلیاردی اعلام شده درباره دارایی‌های وزیران پیشنهادی و همسر و فرزندان آنان مایه نگرانی نمایندگان و این سؤال است که آنان با این دارایی چگونه می‌خواهند مشکلات مردم ...
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۴:۰۰
دوباره وحشت اروپا را فرا گرفت؛
رسانه های امروز در یک نگاه
رالی خون، تأمل‌برانگیزی حملات تروریستی اسپانیا، از دمشق تا بارسلون!، ابعاد حمله داعش به اسپانیا، پشت پرده‌ کودتای ۲۸ مرداد مهمترین عناوینی است که رسانه های امروز به آن اشاره کردند.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۳:۲۰
متن کامل لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی
لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی در ۱۱۹ ماده تدوین شده است که تنها به بخش نظارت بانک مرکزی، واحد پولی کشور، قوانین ورشکستگی، ادغام و انحلال بانک‌ها، صندوق ضمانت سپرده‌ها و پیگیری تخلفات را شامل می‌شود.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۲:۴۵
رالی خون
کاتالونیا در غمناک‌ترین روزهای تاریخ معاصرش عزادار شد و هدف حملات تروریستی گسترده‌ای قرار گرفت که دست کم ۱۴ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی در پی داشته است.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۲:۲۵
یادداشت؛
دیپلماسی ژنرال‌ها
سفر سرلشکر باقری به ترکیه از جهات و ابعاد مختلف دارای اهمیت بالا و ویژه‌ای است. به نظر «ایجاد فهم مشترک از تهدید»، «مدیریت تهدید» و «تبدیل رقیب به شریک راهبردی» از مهم‌ترین سرفصل‌های این سفر بود.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۲:۱۵
یادداشت؛
رفع حصر؛ یک راه و ۲ پایان
اصلاح‌طلبان داخل و خارج به دنبال تولید مسأله حقوق بشری برای نظام هستند و همزمانی ممنوع‌المعامله شدن ۱۵۲ تن از کارکنان بی‌بی‌سی و اعتصاب کروبی نمی‌تواند دو مسأله مجزا باشد، خصوصاً اینکه تقی کروبی یک پا...
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۱:۳۵
یادداشت؛
پشت پرده‌ کودتای ۲۸ مرداد
جیمز بیل نویسنده آمریکایی در کتاب معروفش به نام عقاب و شیر معتقد است دقیقا مسئولیت تمام حوادثی که بعد از کودتای ۲۸مرداد در ایران اتفاق افتاد، متوجه آمریکا و انگلیس است، چون این دو کشور اوضاع را دگرگون...
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۱:۲۰
حرمت نان و نمک نمایندگان و وزرا!
نماینده‌ای که در مجلس به‌شدت از یک وزیر حمایت کرده است، در اکثر موارد خود را در حال قرض دادن نان به وی می‌بیند و چشم امید به روزهای پیش‌رو دارد. شاهد مثال هم نامه تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس در حما...
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۱:۰۰
یادداشت؛
تهران جدید
امروز تهران یکی از پنج شهر برتر دنیا در حوزه حمل و نقل عمومی است. سازمان ملل تهران را به دلیل ارتقای سطح کیفیت زندگی شهری تقدیر کرده و جایزه ویژه «متروپلیس» را به این شهر اختصاص داده است.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۰:۵۰
یادداشت؛
تأمل‌برانگیزی حملات تروریستی اسپانیا
کشورهای اروپایی معمولاً در زمان‌هایی مورد حملاتی نظیر حملات تروریستی در بارسلونا قرار گرفته‌اند که کشورهای مورد هدف به نحوی از انحا در دور جدید تلاش‌ها برای احیای مذاکرات و حل سیاسی بحران شریک بوده‌ان...
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۰:۲۵
یادداشت؛
از دمشق تا بارسلون!
حدود ۵ سال پیش و زمانی که غائله «داعش» و «تکفیری‌ها» را ساختند و این سگ‌های هار را به جان مردم انداختند، غرب هیچ اقدامی برای جلوگیری از هجوم تکفیری‌های چشم آبی از کشورشان به منطقه غرب آسیا نکرد.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۰:۱۰
یادداشت؛
ابعاد حمله داعش به اسپانیا
وجه دیگر حمله داعش به اسپانیا و حملات مشابه که بی‌شک با خط دهی مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، تشدید موج اسلام‌هراسی در میان مردم اروپاست.
۱۳۹۶/۵/۲۸ - ۱۰:۰۰
سیزدهمین شماره پژوهشنامه تخصصی مسأله شناسی افق مکث منتشر شد
سیزدهمین شماره از پژوهشنامه تخصصی مساله شناسی افق مکث با موضوع "خرافه گرایی ، تغییر ارزش ها و تخریب پایگاه دین در جامعه" منتشر شد.
۱۳۹۶/۵/۲۷ - ۰۵:۳۵
گفتاری از حجت الاسلام علوی تهرانی؛
زیارت، وفای به عهد است
امام رضا(ع) فرمودند برای هر امامی در هر زمانی، برای شیعیان عهد و پیمانی است و اگر کسی بخواهد به عهدش خوب و تمام وفا کند باید به زیارت قبورشان مشرف شود.
۱۳۹۶/۵/۲۷ - ۰۴:۲۵
طلایی:
فاصله‌ بین کارگزاران و مسؤولان با مردم تهدید جدی نظام است
نایب رییس شورای شهر تهران گفت: یکی از بزرگترین چالش‌ها و تهدیدهای نظام جمهوری اسلامی ایران، فاصله بین کارگزاران، مسؤولان و مدیران با مردم است.