پنج شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ Thursday, April 27, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۱۴:۲۴
شناسه خبر: ۴۹۲۱۳۷
 
درس‌هایی از قرآن؛
تفاوت عبادت و عبودیت
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از جلسات درس‌هایی از قرآن با اشاره به تفاوت عبادت و عبودیت به ویژگی افرادی که شیطان توانایی گمراه کردن آن‌ها را ندارد، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «آدم و شیطان/1» که در 21 دی‌ماه سال 1376 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- «وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ»(اعراف/11) «لَقَدْ» یعنی همانا به تحقیق شما را آفریدیم. خدا می‌گوید: ما شما را آفریدیم. «صَوَّرْناکُمْ» به شما صورت دادیم. اول اصلتان را آفریدیم. بعد هم در رحم مادرها به شما شکل دادیم. گوش، بینی، چشم، قیافه و اصل شما را آفریدیم. قالب شما و شکل شما را درست کردیم. بعد به فرشته‌ها گفتیم: به آدم سجده کنید.

- انسان استعداد و لیاقتی دارد که به مقامی برسد که فرشته‌ها به او سجده کنند. خداوند با فرشته‌ها هم در میان گذاشت و گفت: من می‌خواهم آدم را خلق کنم. فرشته‌ها گفتند: آدم را خلق نکن. فرشته‌ها قبل از انسان بودند. ولی خدا به قبلی‌ها گفت: به بعدی‌ها سجده کنید. یعنی چه؟ یعنی اگر کسی لیاقتش از من بیشتر است، من نباید بگویم او بچه است. او لیاقت ندارد... تکبر را کنار بگذارید. 

- «لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ» یعنی اصلا شیطان سجده کن نبود. او عبادت داشت اما عبودیت نداشت. عبادت و عبودیت با هم فرق دارد، عبادت به معنی خم و راست شدن است اما عبودیت یعنی روح تسلیم است.

- «قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ»(اعراف/12)«خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» خداوند به ابلیس گفت: «ما مَنَعَکَ» چه چیز تو را مانع کرد؟ چه باعث شد که سجده نکنی؟ چه کسی جلوی تو را گرفت؟ گفتم: سجده کن. همه سجده کردند. تو چرا سجده نکردی؟ «إِذْ أَمَرْتُکَ» من به تو امر کردم که سجده کن. چرا سجده نکردی؟ «قالَ» گفت: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. هرکس بگوید: من بهتر هستم، باید بررسی کرد. اگر در مقابل خدا می‌گوید: من بهتر هستم. گردن کلفت است. اگر خدا گفت تسلیم باش. شیطان می‌گوید: «خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ» نژاد من از آتش است. نژاد انسان از گِل است. 

- «إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»(حج/40) شیطان گفت که همه را جز مخلصین گمراه می‌کنم چون حریفشان نمی‌شوم. مخلصین انبیاء هستند. انبیاء را هم قبول داشت. قرآن راجع به انبیاء می‌گوید: اینها مخلصین هستند. معاد را هم قبول داشت. گفت: «قالَ أَنْظِرْنی‏ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»(اعراف/14) خدایا عمر من را تا روز قیامت طول بده. پس معلوم است که شیطان قیامت را قبول داشت. معاد هم قبول داشت؛ پس هرکس خدا، نبوت و معاد را قبول کند، آدم خوبی نیست. 

- شیطان هم علم داشت، هم عبادت می‌کرد. ولی بخاطر تکبر سقوط کرد. «فَاخْرُجْ» کسی که تکبر کند، اخراج می‌شود. نتیجه‌ کسی که می‌گوید: «أَنَا خَیْرٌ» من بهتر هستم، سقوط است. گفت: «أَنَا خَیْرٌ» برای همین به او گفتند: «فَاخْرُجْ»، «فَاهْبِطْ» یکی گفت و دوتا شنید./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۹
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۲/۶ - ۲۳:۵۵
یادداشت؛
سیره نویسی و ظهور حقیقت محمدیه در هستی
انبیا تجلیات محمد(ص) «در زمان» هستند و ائمه تجلیات حضرتش «بر زمان» هستند. لذا در مرکز هستی حقیقت محمدیه قرار دارد و هر چه هست ظهور تجلیات ایشان است.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۲۳:۰۰
یادداشت؛
مثل سگ باشید اگر جرأت دارید!
آقای روحانی در نخستین کنش‌های عمومی‌اش برای انتخابات انصافا «گربه را دم حجله مجری‌ها کشت»! کی؟! همان روزی که در گفت‌وگوی ویژه خبری «حسن عابدینی» مجری برنامه را در دم محکوم کرد به طوری که جناب مجری نتو...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۹:۴۵
به دنبال ارائه طرحی نو برای اشتغال جوانان صورت گرفت؛
حمله دولتی‌ها به طرح ضد بیکاری قالیباف
طی روزهای اخیر و با اتمام بررسی‌های شورای نگهبان و معرفی ۶ کاندیدای نهایی مورد تأیید این شورا فضای کلی کشور انتخاباتی شده و کاندیداها با ایجاد ستادهای انتخاباتی خود در بخش‌های مختلف کشور، تبلیغات خود...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۹:۴۲
سرمقاله؛
تردید روحانی
روزنامه صبح نو در سرمقاله امروز خود به بحث داغ مناظره انتخابات پرداخته.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۹:۴۰
سرمقاله؛
ملاحظاتي پيرامون انتخابات
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به باید ها و نباید جریان های سیاسی انتخابات و پرهیز از دوقطبی سازی پرداخته است.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۹:۳۸
نگاهی کوتاه به تأثیر امیرحسین فردی بر ادبیات انقلاب؛
دیگر نگران داستان انقلاب نیستم
همراهانش می‌گویند که او هویتش را از مسجد گرفت. گِل وجودش از مسجد سرشته شده بود. همین مسجد هم جزو اولین پایگاه‌های شکل‌دهی جریان ادبیات داستانی انقلاب شد. امیرحسین فردی داستان انقلاب را متکی به فرد نکر...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۸:۱۵
نگاهی به تصمیم جنجالی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات؛
مشارکت در انتخابات در گرو شفافیت
رسانه‌های مختلف به تحلیل چرایی اتخاذ تصمیم در عدم پخش زنده مناظرات پرداختند اما نکته‌ای که مورد غفلت واقع شد اثر اتخاذ چنین تصمیم‌هایی بر افکار عمومی و اعتماد مردم نسبت به‌نظام اسلامی و همچنین اثر...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۸:۰۳
یادداشت؛
مشق خودباوری
وقتی نگاه ما به ظرفیت‌های درونی و توانایی‌های خودمان باشد، قطعا فشار دشمن کمتر خواهد شد که متاسفانه این موضوع در بدنه اجرایی کشور کمتر مشاهده می‌شود.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۵۸
روایت ماه‌ها حماسه‌سازی شهید فاطمیون در سوریه
هنگام شروع جنگ سوریه و شکل گیری داعش و زمانی که نخستین نیروهای داوطلب افغانستانی برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) راهی سوریه شدند، مرتضی نیز هوای حضور در این جنگ را در سر پرورش می‌داد.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۵۵
نظر لاریجانی درباره «قالیباف» و «رئیسی»
محمدجواد لاریجانی قالیباف را نیروی جهادی بسیار توانمندی می‌داند که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. او رئیسی را نیز نامزدی شایسته می‌داند که قادر است در مبارزه با فساد و تحول در مدیریت کشور موفق باشد...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۴۹
زندگی به سبک انتظار؛
کیفیت اوقات فراغتِ منتظران
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: در سبک زندگی منتظرانه انسان نباید به بهانه تفریح به هر عملی بپردازد و یا در هر مکانی حضور یابد؛ حتی در فضای مجازی نیز منتظر زمینه ساز با ضابطه و هدف حضور...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۴۵
پلارک:
گزارشی از فعالیت های ستادبازسازی عتبات کشور در عراق
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، به تشریح کلی فعالیت های ستاد کشوری در اعتاب مقدسه عراق پرداخت و گفت: یکی از حساس ترین و فنی ترین پروژه ها به لحاظ تکنیک را کرمانی ها به عهده گرفتند.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۴۰
اعتماد، کلید پایداری زندگی زناشویی
یک جامعه شناس گفت: زوج ها باید در زندگی، به یکدیگر اعتماد داشته باشند تا بتوانند با توافق و تفاهم مسایل زندگی را حل کنند و این کلید یک زندگی پایدار است.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۳۶
گفت‌وگو با توکلی پیرامون شبهه‌ی افکنی رسانه‌های معاند؛
واقعیت اعدام‌های سال ۶۷
اکنون در ایام انتخابات شاهد شکل‌گیری موج رسانه‌ای جریان ضدانقلاب علیه نظام اسلامی با تیکه بر فایل صوتی سابقاً منتشرشده آقای حسینعلی منتظری در مورد اعدام‌های ۱۳۶۷ هستیم، این رسانه‌ها با دست‌آویز قرار ...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۳۱
نگاهی به آینده بیمه‌های اجتماعی در ایران؛
بررسی بحران صندوق‌های بازنشستگی با توجه به وضعیت کنونی کشور
در حال حاضر نگرانی‌هایی نسبت به آینده بیمه‌های اجتماعی در تمام دنیا وجود دارد. این نگرانی ناشی از پیر شدن جوامع، تغییرات نسلی و شغلی و عوامل خاص هر کشور است که اقتصاددانان و متخصصان این حوزه را بر آن...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۲۴
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان:
طرح طلایه داران بهترین راه شناساندن امر به معروف و نهی از منکر است
حیدر آسیابی درباره راه های شناساندن امر به معروف و نهی از منکر به نوجوانان و جوانان گفت: اجرای طرح طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر در محیط های دانش آموزی و دانشجویی بهترین راه شناساندن امر به م...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۲۱
گفتاری از کریم مجتهدی؛
سرنوشت را فرهنگ می سازد نه سیاست
هیچ نهضت سیاسی بدون نهضت فرهنگی معنا ندارد. هر جور نهضت سیاسی یا انقلاب سیاسی، اگر آن زیربنای قوی فرهنگی را نداشته باشد، عمر زیادی نمی تواند بکند.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۰۸
نگاهی به بنیان‌های دولت دینی؛
چهار رکن‌ اصلی «سیاست دینی»
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است: اگر حکومت اسلامى به امر معیشت و رفاه مى‌پردازد، به این دلیل است که مردم با فراغ بال به عبادت خداوند بپردازند، از این رو کمک به مردم و هدایت آنان وظیفه اصلى...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۰۴
رادیو قرآن برگزار می‌کند؛
طرح بزرگ هزاران ختم قرآن جهت سلامتی و ظهور امام زمان
هفدهمین دوره طرح هزاران ختم قرآن کریم به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان(عج) همانند سال‌های گذشته، طی نیمه نخست ماه شعبان از سوی رادیو قرآن برگزار می‏‌شود.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۷:۰۱
واکنش چهره‌های انتخاباتی به توهین مشاور روحانی:
رییس ستاد رئیسی: ما فقط از خدا می‌ترسیم/ رییس ستاد قالیباف: طاقت آزادی بیان را ندارند و ادعاها می‌کنند
رؤسای ستادهای انتخاباتی آقایان رئیسی، قالیباف و میرسلیم و شخص هاشمی‌طباء به توهین آشنا واکنش نشان دادند، اما نامزد پوششی همچنان سکوت را به واکنش ترجیح داده است.