پنج شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ Thursday, December 14, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۱۴:۲۴
شناسه خبر: ۴۹۲۱۳۷
 
درس‌هایی از قرآن؛
تفاوت عبادت و عبودیت
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از جلسات درس‌هایی از قرآن با اشاره به تفاوت عبادت و عبودیت به ویژگی افرادی که شیطان توانایی گمراه کردن آن‌ها را ندارد، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «آدم و شیطان/1» که در 21 دی‌ماه سال 1376 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- «وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ»(اعراف/11) «لَقَدْ» یعنی همانا به تحقیق شما را آفریدیم. خدا می‌گوید: ما شما را آفریدیم. «صَوَّرْناکُمْ» به شما صورت دادیم. اول اصلتان را آفریدیم. بعد هم در رحم مادرها به شما شکل دادیم. گوش، بینی، چشم، قیافه و اصل شما را آفریدیم. قالب شما و شکل شما را درست کردیم. بعد به فرشته‌ها گفتیم: به آدم سجده کنید.

- انسان استعداد و لیاقتی دارد که به مقامی برسد که فرشته‌ها به او سجده کنند. خداوند با فرشته‌ها هم در میان گذاشت و گفت: من می‌خواهم آدم را خلق کنم. فرشته‌ها گفتند: آدم را خلق نکن. فرشته‌ها قبل از انسان بودند. ولی خدا به قبلی‌ها گفت: به بعدی‌ها سجده کنید. یعنی چه؟ یعنی اگر کسی لیاقتش از من بیشتر است، من نباید بگویم او بچه است. او لیاقت ندارد... تکبر را کنار بگذارید. 

- «لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ» یعنی اصلا شیطان سجده کن نبود. او عبادت داشت اما عبودیت نداشت. عبادت و عبودیت با هم فرق دارد، عبادت به معنی خم و راست شدن است اما عبودیت یعنی روح تسلیم است.

- «قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ»(اعراف/12)«خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» خداوند به ابلیس گفت: «ما مَنَعَکَ» چه چیز تو را مانع کرد؟ چه باعث شد که سجده نکنی؟ چه کسی جلوی تو را گرفت؟ گفتم: سجده کن. همه سجده کردند. تو چرا سجده نکردی؟ «إِذْ أَمَرْتُکَ» من به تو امر کردم که سجده کن. چرا سجده نکردی؟ «قالَ» گفت: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» من بهتر هستم. هرکس بگوید: من بهتر هستم، باید بررسی کرد. اگر در مقابل خدا می‌گوید: من بهتر هستم. گردن کلفت است. اگر خدا گفت تسلیم باش. شیطان می‌گوید: «خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ» نژاد من از آتش است. نژاد انسان از گِل است. 

- «إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»(حج/40) شیطان گفت که همه را جز مخلصین گمراه می‌کنم چون حریفشان نمی‌شوم. مخلصین انبیاء هستند. انبیاء را هم قبول داشت. قرآن راجع به انبیاء می‌گوید: اینها مخلصین هستند. معاد را هم قبول داشت. گفت: «قالَ أَنْظِرْنی‏ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»(اعراف/14) خدایا عمر من را تا روز قیامت طول بده. پس معلوم است که شیطان قیامت را قبول داشت. معاد هم قبول داشت؛ پس هرکس خدا، نبوت و معاد را قبول کند، آدم خوبی نیست. 

- شیطان هم علم داشت، هم عبادت می‌کرد. ولی بخاطر تکبر سقوط کرد. «فَاخْرُجْ» کسی که تکبر کند، اخراج می‌شود. نتیجه‌ کسی که می‌گوید: «أَنَا خَیْرٌ» من بهتر هستم، سقوط است. گفت: «أَنَا خَیْرٌ» برای همین به او گفتند: «فَاخْرُجْ»، «فَاهْبِطْ» یکی گفت و دوتا شنید./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۷
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۸:۱۵
ضرغامی:
ارتباط نزدیک با دانشجویان خوب است حتی اگر به سوت‌بلبلی ختم شود
عزت‌الله ضرغامی در صفحه شخصی‌اش نوشت: ارتباط نزدیک، در محیط دانشجویی، خیلی خوب است حتی اگر هم به سوت‌بلبلی ختم شود.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۶:۵۵
سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد خبر داد:
کمک ۵ میلیارد تومانی مساجد تهران به زلزله‌زدگان
سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: تنها در بخش کمک‌های نقدی مساجد پایتخت مبلغ ۵ میلیارد تومان برای زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع‌آوری شده است.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۱:۲۰
روایتی از حقیقت ماجرای برده‌ فروشی در لیبی؛
برده‌داری آمریکا و دوستان در لیبی
نوجوان و جوانند شاید ۲۰ - ۱۵ ساله، نگاه‌هایشان خنثی و بی‌رمق است، سر سپرده‌اند به تقدیر شومی که برایشان رقم خورده؛ در مقابل‌شان جمعیتی است که هیاهو می‌کنند، هر کس مبلغ را بالاتر ببرد برنده است، فروشند...
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۰۹:۱۵
یادداشت؛
انتقال سفارت آمریکا چرا؟
ساده‌لوح‌ترین سیاستمدار هم می‌توانست حدس بزند با تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس چه غوغایی علیه آمریکا به راه خواهد افتاد.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۰۴:۲۵
یادداشت؛
مکرون بدهکار است نه طلبکار!
مکرون عملا اذعان کرده در جریان حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم ریاض از گروه‌های تروریستی در منطقه بوده است. بدون شک این اعتراف مکرون، فراتر از اینکه یک گاف سیاسی بزرگ محسوب می‌شود، دارای آثار و تبعاتی حق...
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۰۲:۲۰
یادداشت؛
سیاست خارجی بحران‌ساز
به بیان دیگر واشنگتن تلاش می‌کند با تولید بحران‌های متعدد و «جهانی‌سازی جنگ» و البته نه «جنگ جهانی» برتری خود را حفظ کند.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۰۱:۲۰
انتقاد دانشور از تصمیمات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان؛
با این وضع دیگر اصلاح‌طلب نیستم
فاطمه دانشور گفت: اگر به من بگویند که خانم دانشور شما با رفتارهایی که دیدید آیا هنوز اصلاح‌طلب هستی یا خیر؟ می‌گویم نه. اگر معنا و تعریف اصلاح‌طلبی این باشد، باید بگویم نه.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۲۲:۱۵
در کرسی علمی ترویجی بررسی شد؛
ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه
حوزه و دانشگاه در مقابل هم بوده و صورت بندی و جبهه بندی جدیدی در حال شکل گیری است. در واقع یک جبهه انقلابی از حوزه و دانشگاه در مقابل یک جبهه سکولار از حوزه و دانشگاه در مقابل هم صف آرایی می‌کنند.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۲۱:۲۵
یادداشت؛
در تحسین جلسه متفاوت اژه‌ای با دانشجویان
جلسه دیروز دانشجویان دانشگاه شریف با سخنگوی قوه قضاییه می‌توانست جلوه تحسین برانگیزی از آزادی و گفت و گو و نقد و پاسخگویی بین حاکمان و مردم در جمهوری اسلامی را نشان دهد.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۲۰:۲۰
یادداشت؛
شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقصر اصلی عدم تأمین بودجه قرآنی
باتوجه به وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی در منشور و همچنین ماده ۴ اساسنامه «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقصر اصلی عدم تأمین بودجه قرآنی کشور است.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۱۶:۰۵
یادداشت؛
حاج قاسم سلیمانی؛ سردار صلح جهانی
امروز اگر در دنیا به جای جایزه مضحک صلح نوبل، نهادی مستقل و مردمی برای شناسایی و معرفی برترین صلح‌بانان جهان وجود داشت قطعا سردار قاسم سلیمانی باید به عنوان سردار صلح جهان معرفی و از او در مجامع جهانی...
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۰۸:۲۰
حجت الاسلام و المسلمین پورامینی:
طلاب حوزه علمیه باید دارای رویکرد تمدنی باشند
حجت الاسلام و المسلمین پورامینی گفت: طلاب حوزه علمیه باید دارای رویکرد تمدنی بوده و «تمدن­ گرایی»، یکی از ویژگی های بارز آحاد آنان باشد.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۰۷:۳۵
در گفت و گو با رییس دانشگاه عدالت مطرح شد؛
امامان معصوم اجازه ندادند شیعیان از پیکره جامعه اسلامی خارج شوند
حجت الاسلام بیاتی با بیان اینکه وحدت جزو مسلمات شیعه است، گفت: امامان معصوم با اینکه بیشترین ضربه را از خلفای آن دوره خورده بودند با این حال به شیعیان اجازه ندادند که از پیکره جامعه اسلامی جدا شوند.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۰۶:۳۰
حسین‌علی رمضانی:
تقدس‌انگاری اندیشه‌های غربی باید شکسته شود
استادیار دانشگاه امام حسین(ع) بیان کرد: مقدمه داشتن جرات علمی، داشتن قدرت علمی است. برای نقد اندیشه یا نظریه باید قدرت لازم علمی وجود داشته باشد تا بتوان به عنوان استاد آکادمیک با پسوند اسلامی و دینی ...
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۰۵:۴۵
پاسخ به یک شبهه؛
مهم‌ترین مصداق تاریخی پیمان برادری
منظور علمای روشنفکر اسلام از وحدت اسلامی، حصر مذاهب به یک مذهب و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها، که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی نیست، بلکه منظور، متشکل شدن مسلمین در یک صف در برابر...
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۰۴:۲۰
یادداشت؛
آیا قرآن واقعا در خصوص وقایع پیش‌رو پیشگویی کرده است؟
یکی از اعجازهای محتوایی قرآن گزارشی قطعی از حوادثی است که در آینده باید رخ می‌داده؛ البته پیشگویی‌های قرآن با پیشگویی‌های انسان‌ها متفاوت است؛ زیرا آنچه قرآن از آن خبر می‎دهد، از منبع کامل وحی صادر شد...
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۰۳:۳۵
یادداشت؛
رویای باطل!
آل سعود در باتلاق یمن، به‌گونه‌ای به دست‌وپا زدن افتاده که حتی گفته می‌شود جنگنده‌ها و فرماندهان رژیم صهیونیستی در جنگ یمن شرکت دارند و نظامیان عربستان را برای وحشی‌گری بیشتر، کمک می‌کنند.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۰۲:۴۵
سرمقاله؛
نازنین، سیامک جانسون و... سکوت!
جای تعارف نیست که جامعه هدف نمازی‌ها و زاغری، هرگز مردم عادی کف خیابان نبود و آنها دنبال یارگیری از مسؤولین بوده‌اند و در این مسیر، موفقیت‌های بسیاری هم کسب کردند.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۰۱:۲۰
شعارهای ضدسعودی آغازگر سونامی تغییر در خاورمیانه؛
بن‌سلمان فروشنده قدس
سران سعودی در مسیر عادی‌سازی روابط خود با اشغالگران اسراییلی، به برخی نویسندگان خود برای بهبود وجهه یهود و اسراییلی‌ها و ستایش از آنها و مجرم‌ دانستن فلسطینی‌ها، چراغ سبز نشان دادند.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۰۰:۳۵
یادداشت؛
باید منافع آمریکا در خاورمیانه تهدید شود
آمریکا و صهیونیست‌ها باید بدانند که تجاوز به بیت‌المقدس همانند حمله به مکه مکرمه و مدینه منوره است و مسلمانان چنین اقدامی را به‌هیچ وجه تحمل نخواهند کرد.