۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۸۵۶۷۸
آیت‌الله سبحانی:

امت اسلام از برقراری ارتباط با کفار و مشرکان اجتناب کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، برقراری ارتباط با مشرکان و کفار را به ضرر مسلمانان دانست و با تاکید بر ضرورت توجه امت اسلام به این مساله گفت: دوستی متعارف با کافرانی که علیه ما شعار ندهند، قیام نکنند و منافع ما در مورد هجمه قرار ندهند، مانعی ندارد، در غیر این صورت شرایط متفاوت خواهد بود.
تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر شنبه، در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم، که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیه آخر سوره حشر و همچنین آیات ابتدایی سوره مبارکه ممتحنه پرداخت.

وی با بیان اینکه سوره ممتحنه سیزده آیه دارد، به تبیین شان نزول آن پرداخت و تصریح کرد: تمامی سور قرآن کریم، اهدافی را دنبال و تعقیب می کنند، هدفی که در سوره مبارکه ممتحنه ذکر شده است این است که مسلمانان نباید با کافران ارتباط تنگاتنگ داشته باشند.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کرد: در سوره ممتحنه، سیاست خارجی امت اسلام و مسلمانان ترسیم و بیان شده است و باید نسبت به درک آموزه های این سوره مبارکه دقت کرد.

وی با اشاره به آیات و روایاتی تصریح کرد: کافرانی که علیه ما شعار ندهند و قیام نکنند و منافع ما را مورد هجمه قرار ندهند، دوستی متعارف با آنها مانعی ندارد، در غیر این صورت شرایط متفاوت خواهد بود.

حضرت آیت الله سبحانی، با اشاره به شان نزول سوره ممتحنه گفت: پیامبر(ص) در سال هشتم هجری، تصمیم به فتح مکه گرفت، یکی از اصحاب پیامبر(ص) که در جنگ بدر نیز حضور داشت، نامه ای سری به قریش نوشت و آنها را از این تصمیم پیامبر آگاه کرد.

این مرجع تقلید بیان داشت: این فرد، نامه مذکور را به دست یک زن داد تا به قریش برساند و از این طریق اسرار نظامی حضرت پیامبر(ص) را افشا کرده و در اختیار قریش گذاشتند.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) عذر این فرد را پذیرفت، اما عمربن الخطاب به پیامبر گفت یا رسول الله اجازه دهید گردن او را بزنم، اما حضرت خاتم(ص) چنین اجازه ای را به عمر نداد.

این مفسر قرآن کریم در تفسیر آیه « یا ایهاالذین آمنوا لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیا....»ابراز داشت: کفار و مشرکان تنها دشمن مسلمانان نیستند، بلکه دشمن خداوند تبارک و تعالی نیز هستند و مسلمانان نباید با آنها ارتباط برقرار کنند.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: عدم پذیرش قرآن کریم و اخراج پیامبر و اصحاب پیامبر(ص) از مکه از جمله ویژگی های و اوصاف کفار و مشرکان و دشمنان بر اساس آیه مذکور است و چنین قومی به هیچ وجه شایستگی ندارند که با آنها ارتباط برقرار کرد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات