۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۸۴۷۶۲
آیت‌الله سبحانی:

خطر منافق برای اسلام، بیشتر از کفار و مشرکان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی، با اشاره به اینکه منافق به دنبال تامین منافع خود است و برای دستیابی به این کار به هر عملی دست می زند، خطر این گروه را برای اسلام بیش از یهود، نصاری، کفار و مشرکان دانست.
آيت الله جعفر سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر چهارشنبه در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیات نهم و دهم سوره مبارکه حشر پرداخت.

این مرجع تقلید، با اشاره به آیه« والذین جاءوا من بعدهم یقولون ربنا....» به تبیین صفات و ویژگی های تابعین پرداخت و افزود: طبق این آیه شریفه، تابعین کسانی بودند که پیامبر گرامی اسلام را درک نکرده بودند، اما مهاجرین و انصار را دیده بودند و البته مقصود در این آیه شریفه از تابعین به معنای مصطلح آن نیست و قرینه ای نیز بر این امر وجود ندارد.

وی با اشاره به روایتی تصریح کرد: ما اگر می خواهیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم، باید ابتدا خود را اصلاح کنیم تا دیگران از ما پیروی و تبعیت کنند؛ در آیه شریفه نهم سوره مبارکه حشر نیز تابعین اولین کاری که می کنند این است که اصلاح خود را از خداوند تبارک و تعالی می خواهند و بعد به سراغ اصلاح دیگران می روند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به مذمت حسد در آموزه های دینی و اسلامی ادامه داد: در همه افراد زمینه حسد وجود دارد، منتهی انسان باید سعی کند که این صفت و رذیله اخلاقی را مهار کند و باید این را از خدا بخواهیم و بگوییم مقتضای رحمت و رافت الهی این است که این دعا را در حق همه ما مستجاب کند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: آیه نهم سوره مبارکه حشر در عین حال که احتمال دارد اخبار باشد، نیز احتمال دارد انشاء باشد، ما فهم خودمان را از قرآن کریم بیان می کنیم، اما العلم عندالله.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: این آیه شاهد بر انشاء بودن است، چون اگر اخبار باشد، صحیح نیست بگوییم در این چهارده قرن همه مسلمانان این گونه بوده و متصف به این اوصاف باشند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: از همان قرن اول، در تمام ممالک و نقاط، بین مسلمانان جنگ بوده است، البته عده ای نیز جهاد می کردند که بحث شان جدا است، اما غالبا جنگ بود و ما ناچاریم بگوییم این آیه جنبه تعلیمی دارد که ای مسلمانان، باید این گونه باشید.

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه به تفسیر آیه یازدهم سوره مبارک حشر پرداخت و با اشاره به شان نزول این آیه، هدف مشترک منافقان و مشرکان را ضدیت با پیامبر گرامی اسلام عنوان و تصریح کرد: منافق همواره به دنبال منافع و اهداف خودش است، اگر ببیند منافع او تامین می شود، با مسلمانان همراه می گردد، اما اگر ببیند منافع او تامین نمی شود کار خود را انجام می دهد.

این مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه خطر منافق برای اسلام بیش از یهود و نصاری و کفار و مشرکان است ابراز داشت: مقابله با دشمنان ظاهری کار چندان دشواری نیست، منافق دشمن ناشناخته است که به ظاهر در قالب و هیبت دوست ظاهر می شود، اما در باطن دشمن است و راحت می تواند ضربه بزند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که درباره منافقان نازل شده است ادامه داد: در قرآن کریم و از جمله سوره مبارکه بقره، یازده آیه در مورد منافقان آمده است و این موضوع نشان می دهد که خطر منافق بسیار زیاد و به مراتب بیشتر از دشمنان ظاهری و کفار و مشرکان است./924/پ201/ج

ارسال نظرات